Vuit avarias del teu cotxe que pots evutar

Intervinguts de juliol. Dies de vacances, de sortides a la platja o de llargues travessies fins al nostre lloc de vacances. Dies en els quals, si no estàs concentrat al 100% mentre condueixes pots provocar alguna avaria al teu cotxe de forma involuntària. Aquestes avaries no acostumen a estar cobertes ni per les garanties ni per les assegurances mecàniques, ja que estan considerats com un mal ús del vehicle. D'altra banda, alguns mals hàbits de conducció també poden accelerar el final de la vida útil dels components. Vegem quins són les distraccions més freqüents, alguns errors segur que et sonen.

Error en repostar

Més de 70.000 conductors es confonen cada any en repostar, posant gasolina en comptes de diésel en els seus dipòsits (a l'inrevés és impossible, ja que els boquereles de les mànegues diésel són més amples que l'entrada dels dipòsits de gasolina). A més dels diners perduts, aquest error pot danyar greument la mecànica del cotxe. Què fer: Buida el dipòsit i neteja-ho. Si t'has adonat tarda i has posat el cotxe en marxa, a més d'extreure el combustible acudeix al teu taller de confiança perquè et netegin totes les peces afectades (injectors, filtres i bomba d'injecció). El cost de la reparació pot anar des dels 400 euros per drenar el tanc a més de 6.000 euros si el motor no arrenca.

Passar dels testimonis del cotxe

Els cotxes són cada dia més ‘intel·ligents’ i parlen. A la seva manera, però parlen. El panell d'instruments està per a alguna cosa a més de per fer bonic. Para esment als testimonis d'avís (de color groc o taronja) i als d'alerta (de color vermell). Ells són els responsables d'indicar-te que ets a punt de sofrir una avaria. Les grogues recomanen la visita al taller. Les vermelles, la immobilització immediata del cotxe. Què fer: Davant qualsevol avís, para't en un lloc segur, identifica què significa aquesta alerta en el manual d'instruccions i depenent del que sigui, flama al segur perquè portin el cotxe a un taller.

Oblidar les revisions

El principal manament per aconseguir un cotxe amb una llarga vida és passar escrupolosament totes i cadascuna de les seves revisions en els terminis prescrits pel fabricant. És la millor manera de comprovar el desgast d'algunes peces i l'estat dels líquids. A més d'afavorir les avaries, si no passes les revisions perdràs la garantia del vehicle. Què fer: Més val prevenir que guarir. Revisa preventivament el cotxe cada 10.000 quilòmetres, canvia els filtres i olis cada 20.000 quilòmetres, renova l'anticongelant cada 40.000 i, entre els 80.000 i els 120.000, canvia la corretja de distribució.

Mala conducció

Els extrems mai són bons. Ni la conducció agressiva ni la conducció a molt baixes revolucions són bones per al teu motor. Aquests tipus de conducció augmenten la possibilitat de fallada, especialment de l'embragatge o dels sistemes anticontaminació en els diésel. Què fer: Evita la conducció en manera ral·li i condueix suaument només quan hagis de fer-ho. Dóna alegria al motor. En aquest sentit, els carrils d'incorporació a les autovies són ideals per cremar carbonilla apurant la segona i tercera marxa.

Sense combustible

Si ets dels quals apures al màxim la reserva de gasolina, malament. Tens molts nombres de quedar-te tirat en la carretera. A més de la inevitable multa (no per quedar-te sense combustible, sinó per les maniobres que hauràs de fer posteriorment), és possible que el teu motor es ressenti, especialment si és diésel. Què fer: Estaciona en un lloc segur que no entorpeixi la circulació i veus a per combustible a la gasolinera més propera. Això sí, utilitzant un recipient homologat. I el més important, veus al teu taller de capçalera per revisar el sistema d'encès i alimentació del motor per si hagués sofert per les impureses acumulades en el fons del dipòsit.

Ús incorrecte d'additius

Molts conductors intenten aconseguir un rendiment extra del seu vehicle, ja sigui afegint additius de propietats miraculoses al carburant o instal·lant xips de potència que prometen augmentar un 20% les prestacions del cotxe. Aquestes hipotètiques solucions ni sempre augmenten la potència ni sempre redueixen el consum. Això sí, poden produir avaries, i no precisament de les barates. Què fer: El millor és llegir bé el manual d'instruccions del teu vehicle i consultar amb el teu concessionari què pots fer i què no.

Refrigerants low-cost

Si la gasolina funciona com els glòbuls vermells, donant energia al nostre cotxe, el líquid refrigerant ho fa com els glòbuls blancs, protegint el motor de les temperatures extremes. Per aquest motiu si s'usen productes de marca blanca pot ser que no s'aconsegueixi mantenir la temperatura correcta del motor a 90º, protegir el motor de la corrosió i evitar la congelació i trencament del sistema. Què fer: Utilitza marques de qualitat contrastada, canvia-ho cada dos anys 0 cada 40.000 quilòmetres i revisa periòdicament el seu nivell.

Llums enceses

Un de les distraccions més habituals és deixar-se enceses les llums, ja siguin les de l'habitacle o les exteriors (cada vegada menys gràcies als sistemes d'alerta i desconnexió automàtica que incorporen molts models). La conseqüència d'aquesta distracció sempre és la mateixa: la descàrrega de la bateria. Què fer: El primer, chequear totes les llums abans de sortir del cotxe. Si ja és massa tarda i estàs sense bateria, intenta arrencar-ho empenyent. Si ho aconsegueixes, condueix un mínim de 20 minutos per recarregar la bateria. Una altra solució és demanar l'ajuda d'un altre cotxe i connectar-ho amb les pinces.

MOVENTO ET RECORDA…

Si no estàs concentrat al 100% mentre condueixes pots provocar-li alguna avaria al teu cotxe de forma involuntària. Aquestes avaries no acostumen a estar cobertes ni per les garanties ni per les assegurances mecàniques.