Volkswagen Beetle:

evolució beetle

És impossible pensar en cotxes mítics i que no es dibuixi a la nostra ment la imatge d'un automòbil de formes arrodonides i gracioses. Sí, el Volkswagen Beetle és probablement el cotxe més popular que existeix, el que ha sobreviscut als girs de la història i s'ha convertit en una icona per a diferents subcultures. El Beetle ha evolucionat però, a diferència d'altres, no ha renunciat a la seva essència .

Si fa unes setmanes us explicàvem com el Renault 4 s'havia forjat en la clandestinitat de la França ocupada pels alemanys , ara ens endinsarem en els orígens del Beetle, també estretament vinculats al nazisme , però en un sentit molt diferent. El mateix Hitler es troba darrere de l'impuls a aquest automòbil i fins i tot alguns dels elements del seu disseny. El führer havia ideat una xarxa d'autopistes que havia d'unir tota Alemanya ràpidament per carretera, però es va trobar que la majoria de la població no disposava de cotxe. Per això, el 1933 es va entrevistar amb l'enginyer Ferdinand Porsche per discutir sobre el desenvolupament d'un Volkswagen – vehicle per al poble, en alemany – que, amb un preu màxim de 990 Reichsmarks, pogués transportar dos adults i tres nens a 100 km /hi que fos de fàcil manteniment.

Tot i que Porsche ja havia formulat anys abans els paràmetres originals d'un cotxe popular, el cert és que no va ser financerament viable fins que va rebre el suport de l'administració nazi. Així és com el 1935 van poder aparèixer els primers prototips del Volkswagen Tipus 1 , ja amb el seu distintiu perfil arrodonit i el seu motor de 4 cilindres Boxer refredat per aire i muntat a la part del darrere (al 38 s'incorporaria la seva característica lluneta “Pretzel”) . Tot i això, només van ser produïdes un grapat d'unitats a causa de l'esclat de la guerra el 39. El seu xassís i maquinària van ser utilitzats en un gran nombre de vehicles militars, i uns quants exemplars d'ús civil van ser fabricats per a l'elit nazi fins al 45 , quan la planta va ser bombardejada pels aliats. Al 46, després de la seva reconstrucció i sota les ordres del Major britànic Ivan Hirst, es va aconseguir la producció de 1.000 actuacions al mes, iniciant així la llarga carrera que l'ha portat a convertir-se en el cotxe que s'ha produït durant més temps de la història.

De cotxe popular a icona de masses

Al llarg d'aquests anys, el Volkswagen Tipus 1 ha viscut nombroses variacions i ha estat batejat amb molts noms diferents – Beetle a Nord-Amèrica; Escarabat, a Espanya i part d'Amèrica Llatina; Coccinelle, a França, o – però la seva identitat ha estat intacta. Segurament, això li ha valgut convertir-se en un cotxe emblemàtic per als hippies i els surfers, per a la cultura tunning i per als moderns amants del vintage . La seva popularitat ha estat reforçada amb aparicions a la petita i la gran pantalla. Des de sèries com The Love Bug, protagonitzada per un Beetle anomenat Herbie, o Transformers, on els cotxes es convertien en robots, a pel·lícules com Sleepers, de Woody Allen, o Cars, novament un producte de Disney, han estampat a la nostra memòria la imatge d'aquest cotxe que va marcar l'inici de la popularització de l'automòbil .