Sis cotxes de platja que van fer història

En recordar els cotxes de platja no podem evitar fer un viatge al passat, als anys del boom turístic, quan aquests models desenfadats pintaven els nostres ports i platges. Aquests vehicles estiuencs van néixer als anys 50 als Estats Units i una dècada després van arribar a Itàlia, un país amb quilòmetres de platges i una forta indústria automobilística. D'aquesta combinació van néixer uns cotxes senzills amb seients de plàstic o vímet i petits envelats per aturar tímidament els raigs solars. El desembarcament a Espanya es va produir als anys 70 coincidint amb el ' Spain is Different ' i amb modestes adaptacions, és clar, del 600 a uns usos més lúdics que utilitaris. Vegem ara quins van ser els playeros que van fer història i que a l'estiu , de vegades, encara es poden descobrir en algunes platges del nostre país.

Ghia Jolly. El playero més famós dels anys 60 va ser el Ghia Jolly, que es va fabricar entre 1957 i 1966 sobre la base mecànica dels populars Fiat 500 , Fiat 600 i fins i tot del Multipla. Aquest model estiuenc va conèixer diverses interpretacions i va tenir una elevada producció. El seu nom, Jolly, és com es coneix a Itàlia a la carta comodí de les baralles de pòquer. D'aquesta manera, aquest cotxe volia ser un alegre i bromista company amb qui anar a la platja. A la seva ombra, a Itàlia van sorgir infinitat de models de platja com el Multipla Eden , el Fiat 500 Tilly , el Savio Spider o el Jungla .

Citroën Méhari. El Méhari era un automòbil de baix cost descapotable produït per Citroën entre els anys 1968 i 1988 amb la base del mític 2CV, una carrosseria de plàstic, i el mateix motor benzina bicilíndric de 602 cc que propulsava al 2CV. La seva practicitat i facilitat de maniobres va seduir l' Exèrcit francès , que va adaptar el model amb un sistema de tracció total que li va permetre circular per tota mena de terrenys. La marca francesa ha anunciat recentment el retorn del Méhari . Això sí, adaptat als nous temps i als nous paràmetres de sostenibilitat: el nou Méhari serà 100% elèctric .

Mini Moke. Aquest petit vehicle d'origen militar britànic fabricat per Austin Mini des de principis dels anys 60 es va passar a l'univers de platja a partir del 1964 amb una versió civil molt més divertida. Fins al 1968 es van produir més de 14.500 unitats al Regne Unit, 10.000 més a Portugal i 26.000 més a Austràlia. Habitual de les costes portugueses, a Espanya no van ser gaire habituals –amb prou feines es van importar algunes unitats. Authi, la llicenciada espanyola d'Austin, va fabricar una versió basada en el Morris 1300, que els anglesos van batejar com Burro, però que no va tenir ni èxit ni continuïtat.

Volkswagen 181. Aquest model, també conegut, com el missatger, va iniciar la seva producció el 1969 amb destinació policial i militar. Tot i això, ràpidament es va convertir en el vehicle favorit per als amants de la caça i de la platja gràcies a la seva lleugeresa, les seves dimensions compactes ia la seva tracció total. El 181 era un petit descapotable que amb prou feines pesava 900 quilos. A Alemanya es va conèixer com a Kurierwagen (el missatger); al Regne Unit, com Trekker; als Estats Units, com The Thing, ia Mèxic i bona part d'Europa, com ara Safari.

Renault Rodeo. A la marca francesa sempre li han agradat els vehicles de platja. Entre 1970 i 1987 Renault va fabricar diferents versions del model Rodeo, basat en la plataforma del popular Renault 4 , un cotxe que només pesava 645 quilos, amb 3,66 metres de longitud, una gran alçada al terra i uns pneumàtics alts i estrets que li dotaven d'una gran maniobrabilitat i accés a terrenys complicats, com ara la sorra de la platja. El seu èxit va ser tal que la marca es va atrevir a produir les versions Rodeo de vehicles més grans, com el Renault 6, i més petites, com el Renault 5 . Les unes i les altres es van comercialitzar amb el nom Rodeo i els cognoms Evasión, Chantier, Coursière i Quatre Stations, en funció de la seva diferent disposició de sostres i panells laterals.

SEAT Samba. Durant els anys 70, Fiat va llançar una versió del 127 anomenada Scout que, en arribar al nostre país, es va comercialitzar sota el nom SEAT Samba. De disseny minimalista, aquest playero tenia una carrosseria íntegrament realitzada en xapa i una notable mecànica que li va permetre circular sense gaires problemes per carretera. Tot i que estava homologat per a quatre places, la banqueta posterior era de fàcil desmuntatge, cosa que permetia disposar d'un ampli espai de càrrec. Això va convertir el Samba en un dels vehicles favorits dels pioners del surf al nostre país.

MOVENTO ET RECORDA…

  • Aquests vehicles 'playeros' van néixer als anys 50 als Estats Units i una dècada després van arribar a Itàlia, un país amb quilòmetres de platges i una forta indústria automobilística.
  • El desembarcament a Espanya es va produir als anys 70 coincidint amb el 'Spain is Different' i amb modestes adaptacions, és clar, del 600 a uns usos més lúdics que utilitaris.