Set coses que has de fer abans d’anar a la ITV

Siete cosas que debes hacer antes de ir a la ITV

Quan estrenem un cotxe gaudim de quatre anys en els quals les sigles ITV no ens passen en cap moment pel cap. Finalment, però, arriba la primera vegada que hem d’aconseguir el famós adhesiu que acredita que el nostre cotxe funciona com un rellotge. A partir d’aquest moment l’haurem de passar cada dos anys fins que, si el cotxe compleix 10 anys, haurem d’anar al centre d’inspecció anualment. Aquestes cites són obligades i saltar-se-les té un preu: 200 euros si circules amb la ITV caducada o no l’has passat, i 500 euros si ho fas tenint una inspecció negativa. Ara que ja t’hem convençut de la necessitat de lluir l’adhesiu al parabrisa des que el cotxe tingui quatre anys, anem a veure com assegurar-nos que la inspecció sempre ens surt positiva.

El procediment que habitualment duen a terme els inspectors és revisar l'estat de les llums, intermitents i llums d'emergència, pneumàtics, cinturons de seguretat i cadiretes de bebè, si és el cas, així com l'estat de la roda de recanvi i la porta posterior. A continuació, comproven l'emissió de gasos i el motor i, finalment, analitzen l'estat dels frens –inclòs el de mà-, la suspensió i la direcció del cotxe. Anem a veure ara el que cal que, abans d’anar a passar la inspecció, cal que revisis bé del teu vehicle:

1. Il·luminació. Has d’estar molt atent als llums, ja que és impossible passar la ITV sense tenir-los en perfecte estat. De fet, segons dades del Ministeri d’Indústria, els defectes en l'enllumenat són la principal causa d’inspeccions negatives. Comprova que tots els llums exteriors del vehicle funcionen perfectament. Si alguna bombeta està fosa, canvia-la.

2. Pneumàtics. Un element clau i al que els inspectors presten molta atenció. Comprova que el dibuix de les gomes és superior a 1,6 mm i que el seu desgast és regular. Si l’estat dels pneumàtics és deficient, canvia’ls. D’altra banda, també has de parar atenció a que les matrícules estiguin en bon estat i que les llunes -davantera i posterior- no tinguin cap esquerda.

3. Carrosseria. Revisa l’estat dels retrovisors i dels protectors de la carrosseria. Moltes vegades no es passa la inspecció si el protector està danyat i pot provocar danys a altres vehicles a l’hora d’aparcar. Un altre element exterior que has de comprovar són els eixugaparabrises. Mira que funcionin bé i que realment realitzin la seva funció.

4. Cinturons de seguretat. Sense cap mena de dubte, l’element clau de l’interior del vehicle. Revisa’l sí o sí. Tira amb brusquedat de tots els cinturons de seguretat per comprovar que estan en bon estat. Han de bloquejar-se i, després, recollir-se amb rapidesa. Si no ho fan, els has de reparar. Vigila que al quadre de comandaments no es quedi cap testimoni encès avisant del seu mal ancoratge.

5. Mecànica. Vés on tinguis aparcat el teu cotxe i comprova que no hi ha taques a terra sota el cotxe. Si, malauradament les trobes, podrien deure's a pèrdues d'oli, de líquid de frens o de la caixa de canvi... En aquest cas, el teu cotxe no passaria mai la inspecció.

6. Emissions. Després dels pneumàtics, aquest és un dels punts que fa suspendre més inspeccions. No estaria de més que canviessis el filtre de l'aire del motor abans d’anar a la ITV. Et costarà uns 30 euros però d’aquesta manera el motor rebrà més aire net i tindrà menys emissions. D'altra banda, és convenient que evitis passar la inspecció amb el motor fred, ja que si el catalitzador està calent eliminarà més partícules contaminants. Si el teu cotxe és dièsel, el millor que pots fer és circular una vintena de kilòmetres per carretera a més de 3.000 voltes i en quarta marxa. D’aquesta manera, netejaràs els residus del motor i reduir les seves emissions.

7. Frens. Darrer punt a revisar... Comprova el correcte funcionament dels frens i del fre de mà. Si circules en línia recta i frenes, el cotxe no hauria de desviar-se cap a un costat. Si ho fa és que hi ha alguna avaria en les ròtules o en la direcció del cotxe. Per comprovar el bon funcionament del fre de mà, aparca en un pendent i acciona’l. El cotxe no hauria de moure’s.

Si tens cap dubte o t’estimes més assegurar una inspecció positiva, recorda que als nostres tallers tenim un servei Pre ITV amb el qual podràs saber, en pocs minuts, si el teu cotxe passarà la ITV o és millor reparar alguns desperfectes per anar a la inspecció amb total tranquil·litat.

 

MOVENTO ET RECORDA…

  • A partir dels quatre anys de vida del cotxe, haurem de passar la ITV cada dos anys fins que, si compleix 10 anys, haurem d’anar al centre d’inspecció anualment.
  • La ITV és obligatòria i saltar-se-la té un preu: 200 euros si circules amb la ITV caducada o no l’has passat, i 500 euros si ho fas amb una inspecció negativa.