Seat 600: Un petit gran cotxe que va canviar Espanya!

seat 600

L'origen del 600 es remunta al 1955, quan al Saló de l'Automòbil de Ginebra, es va presentar el Fiat 600, que va revolucionar el món del motor. Posteriorment van arribar a un acord entre FIAT i SEAT perquè l'empresa espanyola fabriqués aquest model a la Zona Franca de Barcelona.

El 600 no va ser el primer vehicle que va fabricar SEAT , companyia fundada el 1950, però sí el més popular. L'any 1967 pràcticament la meitat dels vehicles que circulaven per les carreteres espanyoles eren “sis-cents”. Tres anys després d'entregar el primer, la fàbrica va suspendre les sol·licituds perquè hi havia una llista d'espera de 100.000 compradors. Així, per aconseguir-ne era necessari fer cua durant anys.

L'aparició del 600 es va convertir en el fenomen social de l'any i en l'inici de la motorització espanyola i del desenvolupament econòmic dels anys seixanta. Va suposar la mort definitiva dels microcotxes del subdesenvolupament més significatius de l'època, com van ser l'Isetta, el Biscuter i el PTV . Les famílies de classe mitjana van poder fer realitat el somni d'adquirir el propi turisme per un preu aproximat de setanta mil pessetes. El Seat 600 va ser l'inici de l'enlairament automobilístic del país, el protagonista de la motorització massiva de la població i el cotxe en què van aprendre a conduir diverses generacions d'espanyols. Les formes arrodonides de la seva carrosseria li van valer sobrenoms tan populars com “pilota”, “Seílla” o “Bolilla”.

A simple vista semblava poc probable que en un vehicle tan petit poguessin entrar 4 persones amb el seu equipatge corresponent, no obstant, els pares de família presumien de poder creuar tot Catalunya amb el 600 ple de gom a gom i sense cap mena de problema. La manca d'espai se solucionava amb la imprescindible baca, on es podia transportar, des de la caixa d'hortalisses recollides de l'hort, fins a la nevera durant una mudança, passant per l'equipatge de tota la família, quan se n'anava de vacances. L'únic problema del 600 era, en principi, la refrigeració, però si el motor s'escalfava, s'hi col·locava una fusta que mantingués la tapa del motor aixecada i problema resolt.

En fi, podríem passar-nos hores parlant sobre aquest cotxe que va marcar una època a Espanya per la seva utilitat, pel moment de desenvolupament, per la duresa, pel preu, per la seva estètica… Però el que tots els d'aquesta generació recordarem del 600 són aquests llarguíssims viatges amb la família al complet dins, l'equipatge repartit per tot el cotxe, sense aire condicionat, per carreteres mal asfaltades… I sí, hi sobrevivim i avui ho recordem amb un somriure!