Cap de nosaltres està lliure de patir una punxada en un pneumàtic. Per aquest motiu, des de Movento volem que tinguis clar com actuar en els primers moments i que tinguis clars alguns conceptes sobre les rodes de recanvi o els kits repara-punxades. Comencem, doncs, pel principi. Si tens una punxada en marxa notaràs que la direcció del vehicle s’endureix i tira del cotxe cap a un dels costats. Aquesta circumstància t’obligarà, primer de tot, a estar molt atent a la conducció i reaccionar com més aviat millor. En aquests primers instants, la prioritat és evitar un accident o un problema major.
Com actuar en aquests moments? Al principi hauràs d'agafar el volant fermament i anar reduint la velocitat de forma progressiva fins a trobar un lloc segur on estacionar. Mentre realitzes aquesta maniobra, cal encendre les llums d'emergència per avisar a la resta de conductors. Un cop aturat en un lloc que no entorpeixi la circulació i que sigui segur per poder fer el canvi de pneumàtic, el primer que hem de fer es posar-nos l’armilla reflectant i col·locar els triangles d’emergència a la distància obligatòria. Davant una punxada, la majoria de la gent el primer que fa és trucar als serveis d’assistència de l’assegurança. Una decisió que no sempre és la correcta.
La punxada pot produir-se bé al mig d’un embús urbà o a una carretera secundària allunyada de centres de població. En totes dues situacions, el canvi de pneumàtic pot trigar unes quantes hores si la nostra opció és trucar i esperar els serveis d’assistència. En aquests casos, l’opció idònia és canviar la roda amb les nostres pròpies mans, si el cotxe en porta, o fer servir el kit repara-punxades. El primer que has de fer, un cop tinguis assegurada la zona, és posar-te mans a l’obra afluixant els cargols de la roda i, tot seguit, col·locant el gat hidràulic. Si no tens clar on posar-lo consulta el manual del teu vehicle, que indica els punts d’ancoratge on fer-ho.
Ara ja està preparat per fer el canvi de pneumàtic. Col·loca la roda de recanvi sota el cotxe, per tenir més seguretat, afluixa del tot i treu la roda punxada. Tot seguit posa el nou pneumàtic estrenyent els cargols; començar pels inferiors, que són els que donen una major fixació. Quan la roda estigui ben assegurada, baixa el cotxe i retira el gat hidràulic. Un cop tinguis el cotxe novament operatiu posa’t en marxa cap a la gasolinera més propera per comprovar la pressió de la nova roda. En principi, i si la nova roda és de la mateixa mida que les altres tres, podràs circular tot el temps que vulguis amb ella. Això sí, si el dibuix és diferent, millor repara la roda punxada i torna a col·locar-la al seu lloc: això t’evitarà un desgast accelerat i irregular.
Molts vehicles, però, ja no incorporen una cinquena roda estàndard, sinó que venen equipats amb les anomenades rodes de galeta, molt més estretes que les convencionals i, conseqüentment, molt més inestables. Per aquest motiu la circulació amb aquestes rodes està limitada a una velocitat màxima de 80 km/h i només als kilòmetres imprescindibles fins a trobar un servei on realitzar la reparació del pneumàtic original. D’altra banda, si la teva roda és una Run Flat, en cas de punxada el sistema t’avisarà i podràs continuar circulant amb certa normalitat i a una velocitat limitada fins al taller de reparació.
Si el teu cotxe no inclou cap mena de roda de recanvi, segur que inclou un kit repara-punxades al seu equipament. Aquest sistema, cada cop més estès, és un esprai amb compressor que torna a inflar el pneumàtic amb un líquid especial. Aquesta solució, però, només serveix per reparar petites punxades. Si aquesta és gran, no et quedarà més remei que trucar als serveis d’assistència perquè una grua traslladi el teu vehicle fins al taller mecànic més proper. Aquests kits tampoc són eterns i s’han de renovar periòdicament per assegurar la seva efectivitat. El preu dels kits oscil·la entre els 40 i els 200 euros, depenent del fabricant.
En qualsevol cas, recorda que tant les rodes de recanvi com el kits repara-punxades són solucions provisionals i que cal que, com més aviat millor, t’acostis al teu taller mecànic de capçalera per reparar la roda punxada, per comprovar que la resta no s’han desalineat i que el teu cotxe està en perfecte estat per tornar a circular sense cap mena de problemes.
MOVENTO ET RECORDA…
- Si tens una punxada en marxa notaràs que la direcció del vehicle s’endureix i tira del cotxe cap a un dels costats. Aquesta circumstància t’obligarà, primer de tot, a estar molt atent a la conducció i reaccionar com més aviat millor.
- Trucar als serveis d’assistència no sempre és la millor solució. De vegades és més ràpid canviar directament la roda o aplicar el kit repara-punxades.