Per què s'encén la llum d'avaria motor?

Per què s'encén la llum d'avaria motor?

Un dels moments en què qui més qui menys entra en pànic al volant és quan s'encén el testimoni d'avaria del motor al quadre d'instruments. En aquell moment tots ens preguntem si l' avaria serà greu , si hem d'anar directes al taller o podem seguir utilitzant el cotxe amb el testimoni encès. El primer que hem de saber és que aquesta llum ambre és una alerta que emet la centraleta motor (ECU) , la unitat electrònica que informa el conductor de les possibles fallades de funcionament dels múltiples sensors que hi ha repartits per l'automòbil.

Aquesta centraleta porta a terme un complex procés de monitorització de tot allò que passa a bord. L'ús d'aquests enginys es remunta als anys 80, quan les exigències mediambientals es van començar a tornar més estrictes i van obligar a un control cada cop més complex de tot el que passa al vehicle. Avui dia, la centraleta recull dades relatives a la quantitat exacta de combustible que s'injecta a cada cilindre, el punt d'ignició, la temperatura de l'aire o els gasos d'escapament, per exemple. Però a més de recollir aquestes dades, l'ECU els analitza i ajusta sobre les marxes el funcionament del motor per aconseguir que funcioni tan eficientment com sigui possible.

Quan un d?aquests múltiples sensors repartits per tot el cotxe que aporten informació a la centraleta motor falla o llegeix dades estranyes, l?ECU envia un missatge d?avís al conductor. Com? Doncs encenent el testimoni d'avaria del motor, la gran temuda llum ambre al quadre d'instruments. Si en fer-ho, el cotxe es comporta de manera normal, no emet sorolls estranys, no hi ha fum, no es noten olors estranyes i no s'ha notat cap alternació en el consum de combustible, probablement no hi haurà cap problema greu.

Si per contra, hi ha un repic constant, sorolls tipus cops o qualsevol altre so inusual, hi ha presència de fum, el cotxe mostra una evident pèrdua de potència del motor, el consum ha variat de forma notable o, simplement, si el cotxe no arrenca, és que ens trobem abans un problema seriós. Què hi pot haver darrere d'aquests símptomes? Probablement una de les cinc fallades següents:

  • Anticontaminació. Pot obeir algun problema dels sistemes que eviten la generació d'emissions: filtres antipartícules (FAP), catalitzadors, sondes de mesura, EGR… Donada la complexitat d'aquests sistemes, les avaries solen ser complexes i costoses.
  • Electricitat. Les fallades de la instal·lació elèctrica poden afectar el funcionament normal del motor, especialment en l'encesa. Aquests errors solen ser molt difícils de detectar i també solen ser els que més problemes donen per la complexitat de les mecàniques actuals.
  • Injecció. La llum ambre del testimoni d'avaria s'encendrà pocs segons després que la centraleta detecti alguna fallada en la combustió. Aquests problemes comporten un consum més gran, una pèrdua de potència i un augment de les emissions.
  • Fallada esporàdica. El testimoni d'avaria motor també es pot encendre davant de qualsevol error o interrupció esporàdica en la comunicació d'algun element del motor. La majoria d'aquestes errades puntuals no tenen importància. L'únic que fa l'ECU és alertar per evitar danys més grans.
  • Avaries mecàniques. Els cotxes actuals són màquines complexes i molt electrificades. Per això, amb qualsevol problema en algun dels seus components (frens, elements de seguretat, pneumàtics, la tapa del dipòsit de combustible, la il·luminació, etc.) n'hi haurà prou per encendre el testimoni d'avaria motor.

Sigui greu o no el que amaga després de l'advertència de la llum ambre, el primer que hem de fer és posar-nos en contacte amb el nostre taller de confiança i demanar cita al més aviat possible. Els professionals tenen eines de diagnosi amb què obtindran els registres de la centraleta i determinaran quin és l'origen de la llum tan temuda del testimoni d'avaria.

 

MOVENTO ET RECORDA…

  • La llum ambre del testimoni d'avaria és una alerta que emet la centraleta motor (ECU), la unitat electrònica que informa el conductor dels possibles errors de funcionament dels múltiples sensors que hi ha repartits per l'automòbil.
  • Quan s'encén el testimoni, el primer que hem de fer és posar-nos en contacte amb el nostre taller de confiança i demanar cita al més aviat possible.