Xina és una gran potència industrial. Ningú ho dubta. El que és més qüestionable són els procediments utilitzats per aconseguir aquesta condició. Les imitacions i les rèpliques de dissenys industrials estan a l'ordre del dia en la indústria automobilística xinesa. Mentre els garatges dels xinesos amb més recursos econòmics prefereixen els originals de marques com Mercedes-Benz, milers de conductors d'aquest país es decanten per marques més econòmiques com Geely, Landwind o BYD, que produeixen anualment centenars de milers de cotxes amb una característica en comú: són pràcticament iguals estèticament als models que en els quals grans marques inverteixen milions d'euros en I+D i desenvolupament.
Aquestes còpies són tristament famoses i res més veure-les es pot endevinar què model va inspirar cada cotxe xinès. Això sí, només exteriorment. La mecànica és un altre món i aquí sí que les diferències entre els cotxes originals i les seves còpies segueixen sent insalvables. A continuació et vam mostrar tres de les còpies xineses de cotxes Mercedes-Benz i smart més descarades que s'han comercialitzat a l'immens mercat automobilístic xinès.
Segur que si et parlem del Geely Merrie 300 et quedes igual. Si veus una foto seva, no obstant això, comprovaràs que és una còpia descarada del Mercedes Classe C. Els fars davanters i la graella són, com menys, molt semblats als de Mercedes. La imitació, no obstant això, no entén d'exclusivitat de marques. Per aquest motiu sorprèn que, per exemple, el logotip que presideix l'interior del Merrie 300 sigui més que semblat a el de… Toyota!
El mític Mercedes CLK cabiró tampoc ha pogut escapar-se a l'afany imitador dels fabricants xinesos. Fa uns anys que té la seva rèplica asiàtica: el BYD S8, fabricat per una marca especialitzada a intentar clonar a les principals marques premium del mercat com Mercedes Benz o BMW, per exemple. El S8 llueix, per exemple, els mateixos fars, les mateixes línies de carrosseria i el mateix disseny del CLK.
El model més descarat, l’hi porta smart, un de les actuacions ultra-compactes més populars del món. Fins a tres versions xineses hem trobat del seu popular fortwo. El HuoYun, per exemple, és un vehicle urbà amb pintura en dos colors, disseny i mesures que, casualment o no, coincideix amb les característiques de la primera generació del més petit dels smart. Molt similar és també el Zotye Acte, un model llançat en 2005, que sembla el bessó del fortwo. El mateix que passa, per exemple, amb el Wheego Life, clavadito al primer fortwo i equipat amb un motor elèctric de 60 CV. Una de les curiositats d'aquest model és que, malgrat la seva poca originalitat, ha traspassat fronteres i es pot adquirir tranquil·lament a Estats Units.
Les còpies de vehicles no es limiten exclusivament a les rèpliques xineses. També hi ha tallers artesans elitistes que fabriquen rèpliques de luxe de models que ja no es fabriquen, com el mític Mercedes 300 SL, l'autèntic i inimitable ales de gavina dels anys 50, un model sobre el qual la marca de Stuttgart conserva els drets de disseny. La guerra de Mercès contra aquests imitadors és implacable. Quan detecten una recreació no autoritzada del 300 SL immediatament ordenen la seva requisi i la seva destrucció. Alguna cosa que és més difícil de reproduir contra les grans marques xineses que inunden el seu mercat amb fals smart i amb falsos Mercedes-Benz.
STERN MOTOR ET RECORDA…
Les imitacions i les rèpliques de dissenys industrials estan a l'ordre del dia en la indústria automobilística xinesa
Marques com Geely, Landwind o BYD produeixen anualment centenars de milers de cotxes amb una característica en comú: són pràcticament iguals estèticament als models premium europeus