Vibracions lleus, petits sorolls, taques al terra... De vegades, darrere d’aquests sÃmptomes aparentment sense importà ncia s’amaga l’inici d’una avaria que, si no la solucionem amb rapidesa, pot arribar a trencar el motor, la caixa de canvis o, fins i tot, provocar un accident. En aquest post t’expliquem com identificar-los i com solucionar el problema que hi ha al darrere. Recorda que la teva seguretat i la dels teus comença per tu mateix.
Pastilles de fre. El mal estat d’aquestes peces es pot manifestar de diferents formes: un soroll fort i degradable al frenar, com si un ferro toqués un altre; frenades més irregulars i encesa d’un testimoni al quadre de comandaments, ja sigui només en accionar el fre o de forma permanent. Si només s’encén el llum, el cotxe t’està avisant que s’està quedant sense pastilles. Depenent de la teva conducció, podries esperar fins a 1.000 quilòmetres més abans de canviar-les, això sÃ, amb la capacitat de frenada reduïda en un 20% com a mÃnim. Si sents el soroll, però, ves al teu taller de capçalera el més aviat possible ja que pots fer malbé el disc del fre.
Aire Condicionat. Si quan connectes l’aire condicionat la corrent que surt pels reguladors no està freda, tens un problema. El més probable és que el circuit de gas de l’aire tingui una fuita. Reparar la fuita i carregar el gas et pot costar uns 50 euros. Si no ho fas, el compressor podria trencar-se en haver de treballar amb una pressió i molt baixa i perdre part de la seva lubricació. Una reparació que et sortirà molt més cara.
Voltant bimasa. De vegades, en trepitjar l’embragatge per canviar de marxa pots notar que el pedal vibra amb força i que tens dificultats per posar les velocitats. El que està fallant és el volant bimasa, un element del motor que té com a funció esmorteir les vibracions generades pel motor i permetre que l’arrancada en soltar l’embragatge sigui més suau i progressiva. Si no ho soluciones, cada cop et costarà més posar les marxes i, finalment, acabaràs fent malbé la caixa de canvis.
Turbo. Si el rendiment del motor baixa de forma sobtada i apreciable i notes un soroll estrany en accelerar és que tens una avaria al turbo. De vegades, fins i tot, aquest problema pot manifestar-se en una petita fumera sortint per l’escapament. El millor que pots fer és cridar una grua que porti el teu cotxe al taller. Si no ho fas, l’oli que lubrica el turbo acabarà sortint pel tub d’escapament, danyarà el catalitzador i el filtre de partÃcules. Si el motor es queda sense prou oli per lubricar-se pot danyar-se irreversiblement.
Refrigeració. Unes gotes de lÃquid verd o rosat al terra, sota el cotxe, són el primer i principal sÃmptoma d’una avaria al sistema de refrigeració del cotxe. Altres sÃmptomes poden ser que el nivell de refrigerant hagi baixat (encara que no hagis detectat cap fuita) i que l’agulla dels comandaments ultrapassi els 90ºC i s’acosti a la zona vermella. El problema pot ser una fuita. Per comprovar-lo, la millor opció és reomplir el dipòsit i observar si el nivell tornar a baixar rà pidament. Si és aixÃ, el cotxe ha de visitar el taller el més aviat possible. Si no ho fas, pots danyar la culata i, si el motor s’escalfa més del compte, pot arribar a cremar-se.
Lubricació. Si veus algunes taques d’oli al terra o de sobte s’encén un llum al quadre de comandaments, segurament és que el teu sistema de lubricació tingui una fuita. El més normal és que els motors consumeixin un litre cada 1.500 quilòmetres. Si notes que el consum és superior no et bastarà amb reomplir el cà rter, sinó que hauràs de dur el cotxe al taller. Si el motor es queda sense oli es trencarà i l’hauràs de canviar per un de nou. Si el nivell d’oli és excessiu, pot arribar a barrejar-se amb el carburant i danyar el catalitzador i la và lvula EGR. Si la pressió de l’oli també és superior a la normal, pot fer malbé la bomba de l’oli i trencar el motor.
Injectors. Si el ralentà del motor es torna inestable i notes algunes estrebades en accelerar, pot ser que tinguis alguna avaria als injectors. Altres sÃmptomes són la pèrdua de rendiment del motor, l’augment sobtat del consum o que l’escapament emet més fum de l’habitual. Vés al taller. Si l’injector es queda sempre obert, per exemple, no deixarà d’alimentar el motor amb combustible i pot fer malbé el pistó i, conseqüentment, el motor.
Parar atenció a aquests sorolls i sensacions estranyes pot estalviar-te temps i diners. Quan detectis algun problema, no ho dubtis, ves al teu taller de capçalera. La seva seguretat i la dels altres estan en joc.
MOVENTO ET RECORDA…
Vibracions lleus, petits sorolls... De vegades, darrera d’aquests sÃmptomes del cotxe aparentment sense importà ncia s’amaga l’inicia d’una avaria.