La paraula premium ve de l'anglès i significa tant "valor afegit" com "preu superior". Parlant d’automòbils, aquest tipus de mercat és particularment resistent en plena crisi i no deixa de créixer any rere any. Un mercat que ofereix alguna cosa que marques generalistes no poden treure, no s'atreveixen a treure, o no poden superar malgrat que totes volen participar en aquest negoci.
En una industria automobilística de gran competència, el concepte de premium comença a ser difús. En automòbil, quan parlem de segment premium, estem parlant de pagar més a canvi d'obtenir una diferenciació, que pot ser a nivell d'enginyeria, equipament, prestigi, prestacions o nivell d'acabats. En definitiva, es considera que un producte és premium quan té alguna característica o prestació que el fa destacar sobre un producte de venda massiva.
Actualment, els fabricants premium competeixen amb feresa. La major part del pastís correspon per Mercedes Benz, Audi i BMW, tot i aquestes marques comencen a sentir la pressió emergent de fabricants generalistes que volen entrar al negoci. No solament és una guerra per la qualitat i el prestigi: també ho és en nombre d'unitats venudes.
Quan s'ofereix un cotxe premium, aquest valor i preu afegit els fa més rendibles que un model orientat al volum, de baix benefici per unitat. Com més car és el cotxe, menys important és aconseguir volums elevats per amortitzar els diners que va costar desenvolupar-lo i fabricar-lo. De fet, els fabricants premium comercialitzen models que els fabricants generalistes amb prou feines s'atreveixen a fabricar, com biplaces, berlines amb models amb carrosseria coupé, cabrios, berlines de representació (segments I/F) o SUV d'altes prestacions.
Les marques generalistes juguen a una altra lliga, especialment la del segment C (compactes i berlines compactes) i altres d’inferiors. Alguns fabricants generalistes, però, intenten competir amb productes premium amb segones marques com ara Lexus (Toyota), Infiniti (Nissan), DS (Citroën) i Initiale Paris (Renault).
D'altra banda, les marques premium també volen jugar a les lligues generalistes i ho fan, o bé amb marques com smart (Mercedes-Benz) o Mini (BMW), o bé ampliant la seva gamma de productes per arribar a més gent. Si els generalistes creen un nou segment, com fa uns anys els monovolums i més recentment els SUV, les grans marques com Mercedes-Benz s’hi apunten de seguida.
Les marques premium són, en definitiva, les primeres en aplicar els nous avenços tecnològics i en dotar els seus vehicles del màxim nivell d'opcions (equipament i motors). Si volem un cotxe amb tracció total, més de 300 CV i tapisseria de cuir natural, per exemple, segur que serà d’una marca premium.
En un altre nivell, encara més exclusiu, juguen les marques de luxe i més elitistes, com Aston Martin, Bentley, Ferrari o Rolls-Royce. Els seus volums de producció són molt baixos i el seus preus són desorbitats, però continuen sent negocis rendibles avui en dia i malgrat la crisis gràcies als nous milionaris de països emergents.
STERN MOTOR ET RECORDA…
- Els cotxes premium ofereixen una major distinció als seus propietaris amb un plus de qualitat, refinament i equipament.
- Els fabricants premium comercialitzen models que els fabricants generalistes amb prou feines s'atreveixen a fabricar, com biplaces, coupés, cabrios o SUV d'altes prestacions