Arriba el fred i els perills sobre l'asfalt. La pluja, el gel, el vent o la neu són algunes de les complicacions a què ens enfrontem. Per això, des de Movento , volem compartir amb vosaltres aquests consells amb els quals podreu desplaçar-vos amb més tranquil·litat i d'una manera més segura. Abans de començar, hem de saber que una conducció segura a l'hivern no passa només per la prudència a la carretera, sinó també per la preparació del vostre itinerari i del vostre vehicle.
QUINS SÓN ELS COMPLEMENTS MÉS DESITJATS AQUEST HIVERN?
Seients, llunetes i retrovisors calefactables, a més dels controls de tracció i estabilitat, en són només alguns. Vegem-ne més a continuació.
- Tracció total: la tracció total i el bloqueig del diferencial són sistemes molt útils sobre superfícies lliscants. Cada cop més, veiem que els últims models incorporen les seves versions amb tracció a les quatre rodes, ja sigui per augmentar la seguretat del vehicle o per millorar el rendiment a les versions esportives. Aquest sistema aconsegueix una tracció total a les quatre rodes. A més, permet repartir un lliurament diferent per a l'eix davanter i del darrere.
- La importància dels pneumàtics: l'hivern suposa una situació compromesa pels nostres pneumàtics, ja que aquests han de treballar sobre superfícies més lliscants. Les rodes d'hivern són pneumàtics especials concebuts per oferir la màxima adherència, direcció i tracció quan circulem amb temperatures iguals o inferiors als 7º C. En aquestes condicions, els pneumàtics normals no aconsegueixen adaptar-se a les temperatures i s'endureixen. Un pneumàtic dur és perillós: “se subjecta” menys, allarga la distància de frenada, compromet la trajectòria en revolt i envelleix abans.
- Cadenes de neu: és molt important tenir un joc de cadenes per al cotxe sempre a mà, però igual d'important és saber la manera correcta d'instal·lar-les.
https://www.youtube.com/watch?v=opxxamSRcYA
- Rascador: hem d'utilitzar les eines adequades per a cada ús, i per treure el gel i la neu dels vidres el millor és utilitzar un rascador fet específicament per fer-ho. D'aquesta manera evitarem fer malbé els vidres.
- Cables d'arrencada per connectar a la bateria: el fred és un enemic directe per a les bateries, ja que aquestes tenen tendència a descarregar-se amb més facilitat a l'hivern. Per això, si volem evitar quedar-nos llençats, hem de tenir sempre amb nosaltres uns cables d'arrencada per connectar a la bateria i poder encendre el cotxe.
- La ruta, planificada i comuna: assegura't de transitar per carreteres àmplies i comunes en lloc de camins secundaris. Porta un mapa a la guantera i, si tens un navegador portàtil, revisa que estigui carregat o afegeix el carregador a la llista. Assegureu-vos que algú coneix la ruta exacta que seguiràs i, si aquesta canvia sobre la marxa, truca per avisar de la modificació.
- Farmaciola de primers auxilis: en casos d'emergència sempre trigaran una estona a rescatar-nos i encara més si estem enmig d'una tempesta. És molt important tenir sempre al cotxe una petita farmaciola que esperem que no hàgiu d'utilitzar mai.
- Guants i llanterna: ho agraireu moltíssim en cas d'haver de sortir del cotxe per solucionar qualsevol emergència (posar cadenes, treure gel….).
I COM HEM D'ACTUAR AL VOLANT EN CAS DE TROBAR-NOS AMB GEL O NEU?
- Augmenteu la distància de seguretat al doble de la recomanada. D'aquesta manera, el marge d'error serà més ampli.
- Tot i ser de dia, enceneu els llums. En cas de mal temps la visibilitat es redueix considerablement, per la qual cosa aconsellem circular sempre amb els llums encesos.
- En arrencar, feu-ho amb suavitat, perquè no rellisquin les rodes. Si tot i així rellisquen, proveu d'arrencar a segona.
- Utilitzeu el mínim possible el fre. Sempre que puguem, cal guiar el cotxe només amb la direcció i el gas per evitar el bloqueig de les rodes.
- En el cas de trobar-vos baixant un pendent, en haver de tocar el mínim el fre, s'aconsella portar marxes curtes per utilitzar el fre motor.
- Subviratge / Sobreviratge. Amb la superfície relliscosa és molt fàcil despistar-nos i trobar-nos amb aquesta situació. En cas de subviratge, heu de deixar anar una mica el gas i obrir lleugerament la traçada mentre trepitgeu molt lleugerament el fre. En cas de sobreviratge, el primer és donar gas per aconseguir adherència al tren del darrere i recuperar la trajectòria, després heu de fer contravolant en la mesura necessària.
Com a conclusió: a l'hivern, a la carretera, no s'hi juga. Des de Movento , aconsellem seguir aquests consells durant l'hivern i sempre, sempre, sempre anar preparat i molt atent a la carretera. En cas de mal temps, si es pot evitar, aconsellem no desplaçar-se.