A l'ésser humà li mou la curiositat, les à nsies d'explorar i, per tant, de viatjar . Per això ha posat un gran afany i altes dosis de creativitat en desenvolupar formes de desplaçar-se cada cop més rà pid, més còmode i més segur, per descobrir més món . La motocicleta ha estat un dels productes d'aquest afany per escurçar les distà ncies. Les seves caracterÃstiques han canviat molt des dels primers models però aquest esperit aventurer impregnat de llibertat que va marcar els seus inicis continua embolicant-la avui dia més que cap altre mitjà de transport.
Resseguir els orÃgens de la motocicleta ens porta fins al primer transport sobre dues rodes , que va veure la llum el 1817 . L'alemany Karl Christian Ludwig Drais va ser el pare d'aquest prototip del que posteriorment hem conegut com a bicicleta però que llavors va ser batejat com a 'La Draisiana' en honor al creador. El model en qüestió no tenia pedals i el conductor havia d'asseure's en una muntura al centre d'un marc de fusta. Per direccionar-ho, comptava amb un suport unit a la roda davantera que s'empenyia movent tots dos peus de manera successiva cap endavant. La bicicleta va anar evolucionant però la motoritzada no va arribar fins a 1867 , de la mà del nord-americà Sylvestre Howard Roper , qui va crear un motor de dos cilindres a vapor que funcionava amb carbó.
Motocicleta de Pierre Michaux. Foto: notÃcies.cotxes.com
Hi va haver diferents experiments que van incorporar un motor d'aquest tipus a una bicicleta, però la que per a molts és considerada la primera motocicleta la van dissenyar a França el 1868 els germans Michaux , fabricants de bicicletes, juntament amb un enginyer anomenat Perreaux . Tenia un motor d'un cilindre, tracció del darrere mitjançant corretja i rodes d'acer recobertes de fusta i era capaç d'assolir els 30 km/h. D'altra banda, l'enginyer Nikolaus August Otto va inventar el 1876 el motor de combustió interna de quatre temps i amb ell Gottlieb Daimler , un antic empleat, i Wilhelm Maybach van crear el 1885 la motocicleta Reitwagen , que amb les seves quatre rodes de fusta i ,5 cavalls aconseguia una velocitat de 18 Km/h. Tot i ser l'antecessora més directa de les motos actuals, les rodes seguien sent de fusta i no comptava amb frens.
Motocicleta Hildebrand – Wolfmüler de 1894
Popularització i diversificació
El 1894, Hildebrand i Wolfmüller presenten a Munic la primera motocicleta fabricada en sèrie i amb clares finalitats comercials, un model que es va mantenir en producció fins al 1897, quan van fer fallida en no poder fer front als problemes mecà nics que es van presentar i en adonar-se de que estaven venent el producte per sota del preu de cost. Cal destacar també en aquest recorregut històric els germans russos, establerts a ParÃs, Eugéne i Michel Werner que, després de diverses proves, van crear una bicicleta amb un petit motor muntat sobre la roda davantera que van comercialitzar amb gran èxit com 'La Motocicleta' .
Va ser el 1902 quan va veure la llum la Scooter , de la mà de Georges Gauthier , un vehicle de dues rodes proveït d'un tauler de protecció. El 1914 va començar a fabricar-se i va aconseguir una gran popularitat, sobretot entre els joves, grà cies a la seva comoditat ia la facilitat de maneig. El 1910 va aparèixer el Sidecar , un carro amb una roda lateral que s'unia al costat de la motocicleta, que es convertia llavors en un vehicle de tres rodes amb capacitat per transportar tres passatgers.
Scooter del 1908. Foto: motorcycle-74.blogspot.com.es/
AixÃ, podem afirmar que al començament de la primera guerra mundial la motocicleta ja havia superat la seva etapa experimental i es començava a convertir en un mitjà de transport molt popular. Amb ella es va revolucionar la mobilitat i es feia evident una de les caracterÃstiques que definiria la societat contemporà nia: la individualitat .