En una Espanya que tot just començava a deixar a l'esquena l'autarquia econòmica i on la majoria de la població vivia a la senzillesa –per no dir que simplement sobrevivia–, un cotxe com el Seat 1400 naixia com un privilegi a l'abast d'uns quants . L'any 1949 s'havia creat la Societat Espanyola d'Automòbils de Turisme (SEAT) i aquest va ser, el 1953, el primer model que treien al mercat, sota llicència de la marca italiana Fiat.
Amb un parc automobilístic envellit i en una situació d'escassetat de divises, el país requeria desenvolupar una indústria pròpia capaç de fabricar els cotxes oficials, però també els particulars per a la minoritària classe alta. Més que un mitjà de transport, les 2.114 unitats que es van produir del Seat 1400 es van convertir en un signe de l'estatus social, polític i/o econòmic dels seus posseïdors .
Idèntic al Fiat 1400, disposava d'una carrosseria monocasc construïda per la marca turinesa, amb porta del darrere i línies arrodonides inspirades en les dels vehicles americans de l'època. I és que, després de la derrota a la segona guerra mundial, els italians es van veure en la necessitat de recórrer tant al capital com als proveïdors dels Estats Units.
Es tractava d'un automòbil còmode que destacava per la seva amplitud interior , amb el canvi de velocitats a la columna de direcció i volant amb clàxon al cèrcol cromat. Comptava amb un motor de quatre cilindres en línia de 1.395 cc i 44 CV que, malgrat els més de 1.100 kg de pes del cotxe, li permetien assolir els 125 km/h.
Una dècada en evolució
Al llarg de la seva història, el 1400 va viure diferents canvis. Al 54, va aparèixer el model 1400 A, que va millorar la velocitat i va incorporar més cromats, una calandra de barres més fines i uns intermitents davanters més esmolats. El 1400 B va veure la llum al 56, encara més semblant als automòbils americans, que va incloure un far central a la calandra i una major lluneta del darrere. El 1400 B Especial va augmentar de potència fins a assolir els 58 CV i, a partir del 58, també va adoptar un nou quadre d'instruments, amb el velocímetre de cinta horitzontal, que li va valer el sobrenom popular de Mercuri. Introduït al 60 i produït fins al 64, el 1400 C incorporaria la carrosseria de nou disseny presa del Fiat 1800/2100 italià, que és en què es basaria el Seat 1500, i el canvi de velocitats situat al volant.