Wikipedia defineix una furgoneta com un vehicle comercial lleuger utilitzat per transportar béns o grups de persones. La mateixa idea que van tenir el 1896 els pioners Gottlieb Daimler, Max Duttenhofer i Wilhelm Lorenz en desenvolupar un vehicle industrial lleuger per a la Daimler Motoren Gesellschaft (DMG), la predecessora de Mercedes-Benz. Aquest vehicle, que es pot considerar la primera furgoneta de la història, estava equipat amb una transmissió per corretja amb quatre velocitats i un motor Phoenix de dos cilindres i quatre cavalls de potència. Aquesta furgoneta pionera tenia una càrrega útil de 1500 quilos i es va vendre a un comerciant d'Anglaterra.
Molt ha plogut i milions de tones de mercaderies s'han repartit a tot el món des d'aquell llunyà 1896. Les furgonetes del segle XXI compten amb motors eficients i potents i amb un nivell d'equipament que té molt poc a envejar al dels turismes; a més, en els darrers anys estan apostant pels motors elèctrics per tal d'una mobilitat més sostenible. Renault treballa en el desenvolupament d'una furgoneta elèctrica de la mà de la seva 'germana' Nissan, Volkswagen ultima el projecte Deliver (Design of Electric Light Vans per Environment-impact Reduction) i Mercedes va presentar al passat Saló de Ginebra el seu prototip Concept E, una furgoneta luxosa, refinada i, a més, híbrida.
Mentre arriba aquest futur, més proper del que sembla, l'oferta de furgonetes al mercat és àmplia. A continuació us detallem les sis millors furgonetes, des de les més venudes, les lleugeres, a les de més capacitat de càrrega:
Mercedes Citan. Una furgoneta premium àmplia, confortable i amb l'estil de la firma alemanya va entrar fa tres anys al creixent segment de les furgonetes lleugeres. La Citan està pensada per al repartiment urbà i ofereix una gran eficiència gràcies als quatre motors ia un paquet BlueEFFICIENCY. Basada a la Renault Kangoo, la Citan preserva els detalls estètics propis de Mercedes-Benz i es comercialitza amb tres carrosseries (Furgó, Mixta i Combi) i tres longituds (Compacta, Llarga i Extrallarga). La Citan té una porta posterior amb obertura controlada en 90º i 180º, així com una o dues portes corredisses d'accés lateral.
Dacia Dokker. La Dacia Dokker és una furgoneta comercial de cinc places pensada per al dia a dia, econòmica, senzilla i ideal per acompanyar-te en allò personal i professional. La senzillesa és un pilar bàsic en el disseny exterior i interior del Dokker . El disseny exterior és fàcilment associable a la firma gràcies als trets del frontal, mentre que a l'habitacle l'austeritat s'evidencia en l'absència de plàstics i en la funcionalitat dels seus acabats. On destaca especialment la Dokker és la seva enorme capacitat de càrrega, fins a 3.000 litres. Un factor que, juntament amb el preu reduït, justifiquen el seu èxit de vendes en els últims anys.
Renault Trafic. Aquesta furgoneta, fabricada a la factoria Nissan de Barcelona, va estrenar tercera generació l'any passat amb un nou aspecte més robust gràcies a la calandra frontal i als enormes fars davanters. L?interior de la Trafic no sembla comercial. El quadre de rellotges és el mateix que el del Clio i els acabats són més refinats que en altres furgonetes del seu segment. Els motors de la Trafic estan basats en els del Renault Scénic i la furgoneta ofereix diferents sistemes que faciliten la conducció, com el sistema d'ajuda a l'arrencada de pendent, el control de remolc i l'Extended Grip, que permet circular per zones relliscoses com a camins enfangats, encara que sempre de poca dificultat.
Volkswagen Transporter. Aquesta furgoneta és una de les més llegendàries del mercat. Aquest any ha estrenat noves versions que munten motors adaptats a la normativa comunitària EU6. Els motors de la Transporter 2.0 TDI ofereixen 84, 102, 114, 140 i 180 CV, i disposen de versions manuals i automàtiques DSG, incloent-hi una versió de tracció total. També ofereix el 2.0 TSI de 204 CV a benzina. Aquests motors incorporen el Start/Stop de sèrie i ens permeten estalviar fins a un litre al consum mitjà. La Transporter es comercialitza amb tres alçades de sostre i dues longituds de xassís, oferint volums de càrrega de 5,8 a 9,3 m³, i càrregues útils de 1.387 a 1.438 kg.
Mercedes-Benz Sprinter. Els punts forts d'aquesta furgoneta és que és fiable, segura, rendible, de baix consum, amb una gran capacitat de càrrega i dotada d'un equipament excel·lent de sèrie. La Sprinter es comercialitza en quatre longituds de xassís i dues altures, amb versions que van dels 741 quilos de càrrega útil fins als 2.612 quilos, encara que per conduir-ne algunes cal tenir el carnet de camió. La gamma de motors daquestes furgonetes no desmereixen. N'hi ha des de 95 cavalls de potència fins a versió amb gas natural comprimit (GNC). Alguns models estan disponibles amb tracció i propulsió total.
Volkswagen Crafter. El gran vehicle comercial de Volkswagen és una furgoneta excel·lent que ha aconseguit fidelitzar una clientela tan exigent com és la de les flotes d'ambulàncies. La Volkswagen Crafter mou entre 7,5 i 17 m³, fins a 2.663 kg de càrrega útil. La gamma consta de quatre longituds, tres batalles i tres alçades, fins a 3,5 tones de MMA (Crafter 35) o 5 tones de MMA (Crafter 50) amb carnet de camió. El motor 2.0 TDI ofereix 109, 136, 143 o 163 CV, en versions de tracció davantera, propulsió o tracció total.
MOVENTO ET RECORDA…
- Les furgonetes actuals tenen poc a veure amb les seves antecessores: són eficients, potents i confortables, amb poc per envejar molts turismes.
- Els vehicles comercials del segle XXI estan apostant pels motors elèctrics amb vista a una mobilitat més sostenible.