... Elèctriques, fosforescents, preparades pels cotxes autònoms i que cobraran en funció del trànsit. En altres paraules, el futur de la mobilitat no farà cas a la ciència-ficció i no passarà per cotxes voladors espectaculars, sinó, més aviat, per autopistes i carreteres plenes d'elements de seguretat viària de tota mena: peatges que modificaran el preu segons la densitat del trànsit, senyals viaris que s'il·luminaran a la foscor, valilles que permetran la conducció autònoma, carrils especials per a cotxes elèctriques... Així seran les autopistes del futur:
Senyals fosforescents
El govern holandès ja ha fet una prova pilot a una de les autopistes pintant els senyals de trànsit amb pintura termodinàmica que absorbeix l'energia solar durant el dia i que brilla durant la nit, amb una autonomia de fins a vuit hores. Per minimitzar la incidència del mal temps, el sistema compta amb una xarxa de panells solars i acumuladors que augmentaran la captació denergia i el servei durant els dies ennuvolats. Un projecte similar és el de les pintures dinàmiques, que només seran visibles en determinades situacions atmosfèriques generant símbols informatius a l'asfalt perquè els conductors adaptin la conducció a la neu, la pluja, el vent o el fred.
Carreteres elèctriques
Suècia ha estat un dels primers països europeus en engegar les primeres autopistes elèctriques amb l'objectiu de reduir les emissions contaminants. De moment, aquests carrils elèctrics només funcionen per als camions que, equipats amb un pantògraf, es connecten a uns cables elevats que, com passa en el cas dels tramvies, els aporten l'energia necessària per moure's desconnectant els motors de combustió. Un sistema diferent és el que està en fase de prova al Regne Unit, on algunes carreteres tenen la propietat de recarregar els vehicles elèctrics mentre funcionen, gràcies a un sistema de sensor i cables que, instal·lats sota l'asfalt, creen un camp electromagnètic que alimenta el receptor que incorporen els vehicles elèctrics.
Carrils i vehicles interconnectats
D'aquí poc, les ciutats de Rotterdam (Holanda) i Viena (Àustria) estaran connectades per un nou vial que també passarà per Frankfurt i Munic. Aquesta nova carrera es dirà Cooperative ITS Corridor i estarà dotada de sistemes intel·ligents de transport. Així, doncs, aquesta nova autopista europea serà capaç de detectar els objectes que hi hagi a la via abans que els vegis, identificarà els perills abans que amenacin la teva seguretat i t'asseguraran un viatge tranquil i segur. I tot gràcies a la comunicació entre la carretera i els vehicles, un camí pel qual també estan apostant al Japó, on van néixer aquestes carreteres intel·ligents i, molt més a prop, a Galícia, on s'està treballant en l'adaptació d'alguns trams de autopistes a la conducció autònoma.
Peatges variables
Com més trànsit, més pagaràs. A Dallas, als Estats Units, ja funcionen uns peatges que en regulen el preu depenent de la densitat del trànsit i d'aquí poc aterraran a Europa. L'objectiu d'aquests peatges variables és descongestionar els accessos als centres urbans i crear carrils especials a les autopistes, els managers o carrils express que es regularan en funció de la mitjana de velocitat del cotxe dins del tram de peatge i del nombre de vehicles que l'utilitzin en un moment determinat.
MOVENTO ET RECORDA…
- Les autopistes del futur seran elèctriques, fosforescents, preparades pels cotxes autònoms i que cobraran en funció del trànsit.