L'era de les carreteres intel·ligents

Les carreteres i l'estat en què es troben tenen un paper primordial a la nostra seguretat al volant. En aquest sentit, els darrers anys s'han posat en marxa diferents projectes per dissenyar i crear carreteres més modernes, interactives, segures i útils. Les primeres a arribar van ser les carreteres sostenibles , construïdes amb una barreja de quitrà i pols de cautxú procedent de pneumàtics reciclats. Ara arriba el torn de les anomenades carreteres intel·ligents . Es pot obtenir energia de la carretera? I crear vies més segures que interactuïn amb el cotxe? La resposta és afirmativa. Anem per parts…

La clau de les carreteres del futur és la transformació de les vies tradicionals a carreteres intel·ligents capaces de generar energia i, per tant, de ser més sostenibles i respectuoses amb el medi ambient. En aquest sentit, el Projecte REC, desenvolupat pel Centre de Tecnologia Repsol, proposa sembrar les vies de receptors i carregadors de baix voltatge amb l'objectiu de generar energia gràcies al trànsit de vehicles, una energia que s'aprofitaria per alimentar diferents dispositius i necessitats , tant de la pròpia via com externs. De moment, aquesta iniciativa es limita a un circuit de proves a la pròpia companyia, tot i que s'estima que la seva col·locació en vies d'alta densitat de trànsit, com ara la Ronda de Barcelona, permetria amortitzar-ne la inversió en menys de cinc anys.

Un ús similar d'aquesta tecnologia en la construcció de carreteres intel·ligents ja s'està testant a Holanda . El projecte Smart Highway contempla la construcció d'autopistes que puguin interactuar amb el conductor i alhora ser sostenibles amb el medi ambient utilitzant de manera intel·ligent les nombroses possibilitats que ofereixen les noves tecnologies. Un tram experimental ja funciona a la regió de Noord-Brabant i utilitza pintures fotosensibles a les marques vials que es recarreguen durant el dia i il·luminen la carretera durant la nit.

El projecte també estudia l'ús de pintures dinàmiques , capaces de fer-se visibles en determinades condicions meteorològiques generant símbols informatius al paviment perquè els conductors puguin adequar la seva conducció al fred, el vent, la pluja o la neu. Un altre de les innovacions que s'estan testant en aquesta autopista és la generació d'energia, ja sigui mitjançant petites turbines per generar electricitat amb el corrent d'aire generat pels vehicles, o mitjançant la instal·lació de receptors i captadors d'energia sota l'asfalt .

Aquesta energia generada per les pròpies autopistes serveix per alimentar i millorar la seva il·luminació i seguretat , a més de com a combustible per a alguns vehicles. En aquest sentit, el projecte Smart Highway contempla el funcionament d'un carril exclusiu per a cotxes elèctrics que permet la recàrrega de les bateries mentre circulen per aquest tram de carretera. Si es generalitzessin en trajectes més llargs, aquests carrils podrien fer de les autopistes un element viari molt més sostenible i augmentar l'autonomia d'aquest tipus de vehicles, cosa que contribuiria notablement a la seva generalització.

Una altra de les carreteres intel·ligents europees en funcionament és a la ciutat alemanya d'Hamburg, a l'interior de les seves instal·lacions portuàries. Aquest tram de carretera està dotat d'una il·luminació intel·ligent que s'adapta a les condicions ambientals i de la calçada, i de nombrosos sensors estructurals i ambientals . La informació que recullin aquests sensors permet oferir, tant als conductors com a les autoritats de trànsit, tota la informació possible per a la millora de la fluïdesa i de la conducció a aquesta carretera.

Un tercer exemple de carreteres intel·ligents es troba als Estats Units. Allà, als voltants de Los Angeles, s'han començat a instal·lar les primeres vies solars . És a dir, en comptes d´asfalt, el paviment d´aquestes carreteres està format per panells solars d´alta resistència capaços de captar l´energia solar i abastir les cases, les àrees de servei del seu entorn i tots els panells informatius de la via. Aquests panells solars s'instal·len sobre una base de residus comprimits convenientment reciclats i permetrien, no en el cas concret de Los Angeles, és clar, fondre la neu en cas que la seva presència dificulti la circulació.

Hem vist tres exemples de carreteres intel·ligents que treballen en sistemes de millora, tant de la seguretat viària com de l' eficiència energètica . Tres exemples d'un futur que és més a prop del que ens pensem.

 

MOVENTO ET RECORDA…

  • Les carreteres intel·ligents milloraran la seguretat dels conductors, la gestió del trànsit i l'eficiència energètica del nostre sistema viari.