L'hidrogen és un dels elements més abundants de l'univers, amb unes reserves ben bé infinites. Aquest gas incolor i sense olor gairebé no existeix com a molècula independent. Sempre el trobem com a compost d’altres elements, com ara l’aigua. I aquest element, juntament amb el vent, són precisament els dos elements amb els quals es pot aconseguir el que per a molts pot ser el combustible del futur, l’element clau de la transició energètica del segle XXI.
AixĂ, un ens supranacional com el Consell Internacional de l’Hidrogen ha dissenyat una mena de full de ruta d’aquesta transiciĂł energètica amb l’hidrogen com a protagonista. Segons l’informe d’aquesta entitat, l'hidrogen podria suposar una cinquena part de l'energia final total consumida l’any 2050. Amb aquesta xifra, es reduirien les emissions anuals de CO2 en unes sis gigatonelades pel que fa als nivells actuals i es contribuiria aproximadament a un 20% de la reducciĂł necessĂ ria per limitar l'escalfament global en dos graus Celsius.
L'hidrogen, en definitiva, està cridat a ser un pilar clau de la transició energètica. Segons el Consell Internacional de l’Hidrogen, aquest gas propulsarà entre 10 i 15 milions de turismes i 500.000 camions l’any 2030, a més de tenir molts altres usos en diversos sectors, com ara processos industrials, extracció i tractament de matèries primeres, calefacció i energia d'edificis o generació energètica i emmagatzematge. En total, l'estudi assegura que la demanda anual d'hidrogen es multiplicarà per 10 de cara al 2050, el que suposaria el 18% de la demanda total energètica d’aquell moment.
Es pot dir que l'hidrogen es perfila com un dels combustibles de futur mĂ©s prometedors, però ara mateix Ă©s car de produir a escala industrial. CientĂfics de la Universitat de Stanford van publicar fa un parell d’anys un estudi en la revista Science en el qual descrivien un sistema per generar hidrogen tan barat com el que provĂ© de combustibles fòssils (gas natural), però a partir solament d'aigua i sol. Una mena de fotosĂntesi artificial que separaria l'hidrogen de l'oxigen mitjançant un corrent elèctric produĂŻt per cèl·lules solars.
Les investigacions s’han traduĂŻt els darrers anys en proves pilots de diferents fabricants d’automòbils que ja treballen en el desenvolupament i perfeccionament de piles d’hidrogen. Aquest nova font d’energia podria millorar una de les carències dels seus mĂ xims competidors, els cotxes elèctrics. AixĂ, actualment als vehicles que sĂłn 100% elèctrics se'ls critica molt per la poca autonomia que tenen i pel temps excessiu de recĂ rrega que necessiten. En el cas dels vehicles amb hidrogen, aquests tindrien una major autonomia i reduirien el seu temps de recĂ rrega a una durada d’entre 3 i 5 minuts.
Tot i que l’hidrogen pot ser el combustible del futur, ja hi ha models reals. Hyundai, per exemple, es prepara per vendre els seus primers cotxes d'hidrogen a Espanya, un model que costarĂ uns 50.000 euros per unitat i que anirĂ destinat a un client corporatiu. Aquest model Ă©s el ix35 Fuel Cell, del que l’any passat es van vendre 300 unitats a Europa, una implantaciĂł mĂnima tot i que la tendència apunta a un rĂ pid creixement. Una generalitzaciĂł que depèn de la xarxa de punts de cĂ rrega d’hidrogen. Ara, a Europa hi ha un centenars d’estacions, però a Espanya nomĂ©s hi ha sis, situades a Sevilla, Saragossa, Albacete, Puertollano i Huesca.
Els cotxes d’hidrogen, com el ix35 Fuel Cell de Hyundai, funcionen amb combustiĂł o a travĂ©s d'una pila. En el segon cas, sĂłn zero emissions i nomĂ©s expulsen vapor d'aigua o aigua lĂquida. Els dipòsits acostumen a emmagatzemar fins a uns cinc quilos d'hidrogen que alimenten una pila que rep aire i amb un mecanisme d'electròlisi inversa Ă©s capaç de generar l'energia per moure el motor. La seguretat d’aquests vehicles Ă©s total. El circuit de l'hidrogen estĂ completament aĂŻllat de l'interior del cotxe i uns detectors es dispararien en cas de fuita.
Com hem pogut llegit en aquest article, l’hidrogen tĂ© un futur molt prometedor com a combustible pels nostres vehicles, però encara hem d'esperar que la industria hi aposti, el desenvolupi i es generalitzi. Potser seria la millor notĂcia que li podrĂem donar al nostre medi ambient.
MOVENTO ET RECORDA…
L'hidrogen és un dels elements més abundants de l'univers i està cridat a ser el combustible del futur, l’element clau de la transició energètica del segle XXI.