Cada cop són més els conductors que adquireixen vehicles dotats de la tecnologia GLP o que decideixen adaptar els seus cotxes amb motor de gasolina perquè puguin utilitzar aquest carburant també conegut com a autogàs. Però, en què consisteix el GLP i per què, amb pas lent però ferm, va guanyant terreny al nostre parc automobilístic? Intentarem donar una mica de llum sobre el tema.
El GLP, o gas liquat del petroli, és un tipus de carburant format per una barreja de propà i butà. Un 60% de la producció s'obté durant l'extracció de gas natural i petroli del sòl, mentre que el 40% restant es produeix durant el procés de refinació del cru del petroli. Pel que fa als carburants convencionals, és avantatjós tant des del punt de vista mediambiental com des de l'econòmic . Això és així perquè redueix l'emissió de partícules contaminants a l'atmosfera, cosa que li ha valgut la consideració de carburant alternatiu per part de la CEE i la consegüent reducció en la tributació fiscal (el cost és aproximadament el 50 per cent del de la gasolina ). A més, hi ha nombrosos al·licients per al seu ús, com la reducció de fins al 30% en peatges, la disminució de l'impost de circulació fins a un 75% o els incentius en forma de targetes de combustible per part de REPSOL , entre d'altres.
Pel que fa al proveïment, encara hi ha pocs punts de subministrament, encara que la tendència és creixent. A Catalunya ja hi ha més de 70 estacions repartides per tot el territori , principalment per l'àrea metropolitana de Barcelona. Repsol és el principal operador de GLP a Espanya i actualment compta amb més de 200 estacions repartides per tot l'estat, amb un objectiu de 400 estacions per al 2015.
Consolidada i en expansió
La tecnologia del GLP ofereix totals garanties de seguretat . Encara que ens pugui sorprendre, es va començar a implantar en alguns països d'Europa durant els anys 60, per la qual cosa aquesta tecnologia no és una cosa que vingui de nou, sinó que ha patit una evolució enorme. Avui, el GLP és el carburant alternatiu més utilitzat al món , amb un parc de vehicles de més de 20 milions d'unitats, i amb una quota de creixement molt superior a la dels vehicles amb motoritzacions convencionals. A Espanya el parc encara és molt petit, pel desconeixement de la tecnologia i perquè fins fa poc temps el GLP estava gravat amb impostos especials que no el feien atractiu davant de la gasolina. Com que la situació impositiva ha millorat recentment, s'espera un creixement fort.
Actualment, hi ha 15 fabricants al nostre país que ofereixen models amb autogàs . Solen ser versions amb potències no gaire altes i tenen un sobrecost d'entre 1.500 i 2.000 euros respecte al seu equivalent en benzina. Per a aquells que no estiguin pensant en canviar de cotxe, el que poden fer és adaptar el que tenen a la tecnologia GLP , instal·lant un kit format pels elements bàsics següents: una presa exterior i dipòsit per emmagatzemar el gas, una multivàlvula connectada al dipòsit , un reductor per fer passar el GLP d'estat líquid de gas, un filtre, una rampa d'injectors, una unitat de control electrònica que gestionarà la injecció del gas i un commutador, mitjançant el qual sabrem el nivell de gas i que ens permetrà passar d'un combustible a un altre.
L'adaptació a GLP només es pot fer sobre vehicles de benzina, amb motors EURO III o fabricats posteriorment a l'any 2001 . El cost de ladaptació a GLP dependrà de diversos factors, entre els quals destaquen la potència i la mida de la motorització a adaptar. Els preus poden oscil·lar entre els 2.000 i 3.000 euros, impostos inclosos . El període d'amortització també dependrà de diversos factors, tant del consum del vehicle de manera benzina com del quilometratge anual que fem, però en general es troba entre els 40.000 i els 50.000 km.
Esquema d'instal·lació d'autogàs a un vehicle
Adaptacions amb garanties
Si us decidiu a fer aquesta aposta pel GLP cal que tingueu en compte certes qüestions a l'hora d'escollir on fer l'adaptació. En primer lloc, cal sol·licitar informació sobre els equips que munta el taller . Òbviament, si en un taller ens ofereixen l'adaptació per la meitat de preu que en un altre, és molt probable que la diferència de preu estigui en la qualitat dels equips muntats. Instal·lar equips de segona línia ens pot suposar un estalvi inicial d'uns centenars d'euros, però ho podem acabar pagant amb reparacions prematures o consums excessius durant tota la vida útil .
En segon lloc, hem de cerciorar-nos de l'experiència i professionalitat del taller, ja que l'adaptació requereix una planificació prèvia i un treball meticulós i precís , que garanteixi un muntatge correcte de tota la instal·lació. Finalment, en el cas de muntar un equip en un cotxe nou, és més que recomanable fer-ho al concessionari oficial per no tenir cap problema amb la garantia del fabricant del vehicle . Com que es tracta d'una reforma d'importància, cal passar per la ITV per homologar-la.
Francesc Buyolo. Enginyer industrial i coautor de diverses publicacions tècniques, ha desenvolupat la seva carrera professional a la indústria automobilística, on s'ha especialitzat en la postvenda de l'automòbil, mobilitat elèctrica i tecnologia GLP. Actualment és director comercial i d'operacions de l'empresa Emovement, importadora i distribuïdora del primer vehicle elèctric que es va comercialitzar a Espanya, el Reva.