Viatjar amb moto per carretera és un plaer. La sensació de llibertat en prendre cada revolt és, per als amants de les dues rodes, una experiència difÃcil d'igualar. Per gaudir-ne al mà xim sense posar en risc la seguretat hi ha certs aspectes de la conducció que val la pena tenir en compte. Especialment aquells que encara no acumulin gaires quilòmetres sobre l'asfalt agrairan aquests consells clau i estratègies perquè cada viatge sigui una aventura responsable .
Començant per allò més obvi, el primer és respectar els lÃmits de velocitat i ser molt prudents amb l'accelerador. Si viatgem molt de pressa, perdem eficà cia a l'hora de canviar la trajectòria i les conseqüències d'un eventual sinistre serien pitjors. En cas que davant d'unes circumstà ncies favorables decidim augmentar la velocitat, és recomanable inclinar-nos una mica endavant , ja que en evitar gran part del flux d'aire guanyarem en confort.
D'altra banda, cal mantenir una distà ncia adequada respecte dels altres vehicles, especialment si es tracta de camions, autobusos o furgonetes. A més, hem d' evitar circular , tret de justificades excepcions, pel centre del carril , ja que perdem visibilitat i alhora és més difÃcil que els altres ens vegin. És important recordar que, igual que a ciutat, com més lluny dirigim la mirada a la carretera millor, perquè guanyarem temps per planificar la trajectòria .
A l'hora d'afrontar una corba , hem de preparar-nos prèviament i no fer-ho quan ja hi estiguem. És a dir, frenar, baixar marxes, col·locar el cos i els peus de manera adequada i mirar cap a on ens dirigim. Aixà a la sortida podrem donar gas sense problemes. És recomanable també traçar una mica la part externa de la corba per poder anticipar-nos a allò que ens trobarem més endavant.
Trucs al volant
Una tècnica per aconseguir més capacitat del maneig de la moto en corbes és recolzar-se a la estreba contrà ria al sentit d'aquesta, ja que aixà guanyem tracció i seguretat. Si el que necessitem, en canvi, és una frenada d'emergència, un bon truc és estrènyer el dipòsit amb les cuixes per evitar que el nostre pes es transfereixi cap endavant i la forquilla pugui treballar més fà cilment.
D'altra banda, quan passarem per un túnel hem d' adequar la velocitat abans d'entrar, ja que la nostra vista trigarà una estona a adaptar-se al canvi de llum i podrÃem col·lisionar amb un cotxe. Un cop a l'interior, cal extremar la precaució amb les taques d'humitat produïdes per possibles filtracions, ia la sortida cal tornar a moderar el ritme per si la llum ens cega.
Condicions adverses
Quan ens trobem amb pluja o vent fort el millor és aturar-nos fins que el temps millori, ja que a la moto som més vulnerables que amb altres vehicles. Si no ho fem, hem d'extremar la prudència i conduir amb poc gas i usant el mÃnim possible els frens . Si en frenar es produÃs un bloqueig amb un derrap del pneumà tic davanter hem d'evitar estrènyer més la maneta, ja que aixà ho empitjorarem. El millor en aquests casos és pujar una marxa i baixar-la immediatament.
Estratègies com aquestes posen de manifest que, pujats a la moto, molt sovint el que hem de fer en situacions de perill és el contrari del que ens dicta el nostre instint. És per això que és tan important l'experiència. A falta d'aquesta, és una bona opció fer algun curs de conducció en circuit, que ens permetrà aprendre a fer front a aquestes circumstà ncies sense posar en perill la nostra seguretat.