El parc automobilÃstic espanyol inicia el 2016 com un dels més vells de tot Europa, amb una antiguitat mitjana d'11,2 anys, mentre que el 2008 era de tan sols 6,5 anys. Actualment, el 60% dels vehicles tenen més de 10 anys quan el 2008, al principi de la crisi econòmica, aquest percentatge era tan sols del 40%. Aquests cotxes, a més de consumir més combustible i ser menys sostenibles, no disposen dels últims avenços en sistemes de seguretat i d'ajuda a la conducció i no presenten un estat de manteniment adequat, cosa que afecta directament la seguretat vià ria.
L'estudi Influència de l'envelliment del parc automobilÃstic als accidents de trà nsit , publicat per la Fundació LÃnia Directa el 2013, ho constata. Segons aquest estudi , en cas de tenir un accident tenim el doble de probabilitats de morir si viatgem en un cotxe amb més de 15 anys. Una dada que corroboren les estadÃstiques de la Direcció General de Trà nsit (DGT), que asseguren que els accidents amb cotxes de més de 10 anys tenen un 30% més de morts que els accidents en què es veuen involucrats vehicles més moderns.
Una altra dada preocupant que revela l'estudi de la Fundació LÃnia Directa és un augment del 78% dels accidents amb vÃctimes en vehicles de més de 15 anys, davant de la baixada del 43% que han experimentat els accidents de cotxes nous. Una situació que pot tenir una de les causes en què, des de l'inici de la crisi, la xifra de vehicles que circula sense haver passat la ITV ja supera els 1,2 milions d'automòbils. Una ITV que, per altra banda, ha esdevingut l'únicarevisió que passen uns quatre milions de cotxes a Espanya.
Una enquesta de l'Observatori Espanyol de Conductors assegura que el 36,9% dels conductors han renunciat a les reparacions "no urgents", el 21,7% al manteniment mecà nic i el 19,7% al canvi de pneumà tics. Però la importà ncia de mantenir un bon manteniment per prevenir accidents és demostrable. Aixà ho ha fet la Fundació LÃnia Directa sotmetent les mateixes proves en circuit a vehicles del mateix model, nous i amb més de 10 anys, i amb amortidors i pneumà tics en bon i mal estat. Segons aquestes proves, a 70 km/h les prestacions d'un cotxe antic ben mantingut es dupliquen aconseguint, per exemple, una distà ncia de frenada 6,3 metres més baixa que la d'un cotxe sense manteniment.
La presència a la carretera d'aquests cotxes sense ITV i sense tenir un bon estat de manteniment ha fet augmentar un 40% el nombre de serveis d'assistència realitzats a la xarxa vià ria espanyola, un percentatge que es triplica en el cas dels vehicles amb una antiguitat superior als 10 anys. La majoria d'aquestes assistències d'emergència estan relacionades directament amb avaries mecà niques i, entre aquestes, gairebé el 80% és conseqüència del mal estat dels pneumà tics, un dels principals problemes de l'obsolet parc automobilÃstic espanyol.
L'antiguitat del parc mòbil espanyol i el seu mal estat no són, però, les úniques causes del repunt de la sinistralitat a Espanya després d'anys a la baixa: també hi té molt a veure la reducció de la inversió en manteniment de la xarxa vià ria espanyola. No debades, bona part dels accidents (un 33%) correspon a sortides de vies, sinistres que solen produir-se quan l'asfalt no està en bones condicions. Segons l'associació Automobilistes Europeus Associats (AEA), aquesta reducció va ser del 40% entre el 2008 i el 2012 i caldrien uns 6.200 milions d'euros d'inversió mÃnima per recuperar la qualitat de les carreteres espanyoles.
Deixant de banda els deures de l'administració en la correcta conservació de la xarxa vià ria, els conductors ens hem de conscienciar que, a la llarga, surt molt més car tenir un vehicle de 10 anys que adquirir-ne un de nou. Perquè aquesta consciència es generalitzi i el parc mòbil es renovi, cal que hi hagi incentius a la compra com el pla PIVE. Mentre no prenguem aquesta decisió , tenim el deure ineludible de mantenir el nostre cotxe , tingui l'edat que tingui, en el millor estat possible. Per nosaltres i pels altres conductors.
MOVENTO ET RECORDA…
- El parc automobilÃstic espanyol inicia el 2016 com un dels més vells de tot Europa, amb una antiguitat mitjana d'11,2 anys.
- En cas de tenir un accident, tenim el doble de probabilitats de morir si viatgem en un cotxe amb més de 15 anys.
- Fins que no comprem un cotxe nou tenim el deure ineludible de mantenir el nostre vehicle actual, tingui ledat que tingui, en el millor estat possible.