Els cotxes de GNC, una mobilitat més sostenible

seat, ibiza, tgi, sarsa, 2018, movento

Les carreteres espanyoles tenen un convidat especial. Entre els 28 milions de vehicles que circulen, hi ha 6.000 unitats impulsades per gas natural comprimit (GNC). Una xifra encara modesta però que va a l'alça any rere any. Així, aquest combustible alternatiu gana adeptes pels seus avantatges davant el dièsel i la gasolina (les matriculacions de vehicles propulsats amb GNC van créixer un 133% el 2016, per exemple). Les raons cal buscar-les que contamina menys i és més barat i encara més accessible que el vehicle elèctric.

D'aquesta forma, el gas és una energia estratègica que, actualment, juga un paper important en la transició cap a una mobilitat més neta i sostenible.

Actualment, no es comercialitzen cotxes 100% de GNC, sinó que són híbrids de gas i gasolina amb un doble sistema d'alimentació que tenen un preu similar al de les versions dièsel, a pesar que hi ha ajudes oficials (com el Pla Movalt) i de les companyies energètiques i automobilístiques per a facilitar l'accés a aquesta tecnologia més sostenible que poden fer-nos estalviar entre 500 i 18.000 euros a l'hora de la compra, depenent del tipus de vehicle. El veritable estalvi dels cotxes GNC radica, però, en el consum.

Recórrer 100 quilòmetres amb gas natural costa uns 3,2 euros (el quilo no arriba a l'euro de mitjana). Per a fer el mateix trajecte amb dièsel cal invertir uns 4,4 euros (un 20% més), i amb gasolina, uns 5,8 euros (un 50% més).

El GNC és el mateix gas que s'usa a casa però comprimit a menys d'un 1% del seu volum, un combustible que ja fa anys que utilitzen els autobusos de moltes ciutats. Tota la gamma híbrida que circula pel país compleix els mateixos estàndards de seguretat i qualitat que la resta de models, sent 100% fiables, ja que els dipòsits incorporen una vàlvula de seguretat que garanteix que el sistema sigui hermètic en tot moment. Aquests vehicles també compten, d'altra banda, amb avantatges pel seu ús a les ciutats. Els compradors gaudeixen, per exemple, del 75% de descompte de l'impost de circulació a Madrid i Barcelona i d'una rebaixa del 50% en el cost de l'aparcament regulat a Madrid i descomptes en els peatges a les autopistes de pagament de Barcelona.

El GNC es postula, d'altra banda, com una opció més neta que els combustibles convencionals per a moure's per ciutat. Aquests vehicles redueixen un 30% les emissions de CO2, principal responsable de l'efecte d'hivernacle, davant la gasolina i, fins a un 15%, respecte al dièsel. Quant als òxids de nitrogen (NOx), la reducció d'emissions és del 85%, el que els permet gaudir d'ho etiqueta ECO de la DGT, que els facilita l'accés a les grans ciutats malgrat les restriccions de trànsit per episodis de contaminació, a més d'accés a carrils VAO amb independència al nombre d'ocupants.

Quins són els vehicles que incorporen motors propulsats per GNC? Bona part de l'oferta que hi ha al mercat prové de les diferents marques del GrupoVolkswagen . Així, per exemple, actualment SEAT disposa de tres models que circulen amb GNC: el nou SEAT Ibiza, el SEAT León i el SEAT Mii. El cas de Volkswagen és semblant al de SEAT: ha agafat també un dels models més reeixits del mercat per a alimentar-lo amb GNC. Parlem, per descomptat, del Golfo, junto al Up, que complementa l'oferta de la marca alemanya. Skoda, per part seva, té dues apostes molt diverses per a submergir-se en el GNC: el Citigo G-TEC i els Octavia Sedán i Familiar.

Imatge eliminada.

Les marques prèmium també aposten pel GNC. Així, Audi comercialitza, per exemple, el model A4 Adelante G-Trono que, amb 170 cavalls de potència, aporta una rebaixa d'emissions del 80 per cent (en el cicle de vida i de producció del cotxe) i les mateixes prestacions i sensacions que un A4 Avanci propulsat per gasolina. Mercedes Benz, per part seva, té dos models amb GNC, el B-200 NGD i el @E-200 NGD, els dos amb 156 cavalls de potència. Quant al transport professionals, diferents versions de l'Esprintadora de Mercedes Benz també incorporen motors propulsats per gas natural comprimit.

La sostenibilitat d'aquests vehicles arriba, fins i tot, a la generació del propi combustible. I és que el GNC pot esdevenir una energia renovable lloc que ja és possible fabricar-ho a partir de residus orgànics combinant hidrogen i CO2, el què es coneix com Power-tono-Gas. Això proporciona possibilitats infinites a aquesta energia alternativa i l'oportunitat d'incorporar-la a l'economia circular que aprofiti deixalles. Els avantatges d'aquests vehicles no es limita als cotxes que ja incorporen aquesta propulsió de fàbrica. Qualsevol vehicle de gasolina, per exemple, pot ser adaptat al gas natural amb total garantia a tallers especialitzats per uns 2.000 euros

El principal inconvenient a l'hora d'apostar pels vehicles de GNC és la limitació d'oferta. Un altre punt feble d'aquests vehicles és la reduïda red de punts de recàrrega. En l'Estat només existeixen un centenar  de gasineres , una quantitat insignificant si es compara amb les 1.000 que existeixen a Itàlia, un dels països que més ha apostat per aquesta tecnologia. En aquest sentit, és necessari crear una xarxa oberta de recàrrega més àmplia i que les gasolineres incloguin aquests punts. Solament així la societat s'animarà a apostar obertament pel gas.

 

MOVENTO ET RECORDA…

Entre els 28 milions de vehicles que circulen, hi ha 6.000 unitats impulsades per gas natural comprimit (GNC). Una xifra encara modesta però que va a l'alça any rere any.