La històrica cerca del Sant Grial de segles anteriors té avui dia una versió molt automobilÃstica i molt ecologista alhora: la cerca del combustible que no contamini. Una quimera o una possibilitat real? Perquè sembla ser que això últim. I com a millor prova els primers resultats que l'empresa alemanya Bosch està aconseguint en les seves recerques i procés de desenvolupament d'un combustible sintètic que no contamina i que, d'aquesta forma, seria l'aliat ideal per a reduir les emissions dels vehicles.
Aquest projecte estratègic de Bosch obeeix a les creixents exigències dels diferents governs europeus que els nous models que surtin de les cadenes de producció redueixin substancial i gradualment el seu nivell d'emissions. Unes exigències governamentals que tenen la vista posada a minimitzar els efectes negatius que les emissions dels motors de combustió tenen tant en la salut de la població com en el procés de canvi climà tic que sembla imparable pesi al nombre creixent de vehicles hÃbrids i elèctrics que circulen per les nostres carreteres.
I aquà és on s'emmarca el recent anunci d'un avanç molt important aconseguit pels enginyers de l'empresa alemanya Bosch: el desenvolupament d'un combustible sintètic que té la propietat de minimitzar les emissions contaminants. I és que aquest innovador combustible es genera a partir d'un dels principals gasos d'efecto d'hivernacle, el CO2, transformant-lo en gasolina, gasoil o gas natural amb l'ajuda d'electricitat generada mitjançant energies renovables i la combinació de partÃcules d'hidrogen extreta de l'aigua amb el CO2 reciclat d'altres processos i el diòxid urbà capturat per filtres d'aire.
T'imagines un motor de combustió lliure d'emissions de carboni? Perquè després d'aquest avanç de Bosch, aquesta quimera sembla estar més a prop: un combustible completament sintètic que fa funcionar tant a motors dièsel com de gasolina sense necessitat de modificar els seus components interns i sense contaminar. Un altre avantatge d'aquest combustible net seria la de poder subministrar-se en qualsevol estació de servei, evitant haver d'instal·lar una nova xarxa, amb l'estalvi de costos i factor de generalització que impliquen aquests dos factors.
Aquests combustibles sintètics poden fer que els vehicles de gasolina i dièsel siguin neutres en carboni i, per tant, que contribueixin significativament a limitar l'escalfament global. Segons un estudi de la pròpia companyia alemanya, en 2050 es podria evitar, només en les carreteres europees, l'emissió de 2,8 gigatones de CO2, la qual cosa equival aproximadament al triple de les emissions anuals actuals de diòxid de carboni d'Alemanya. Una reducció que s'aconseguiria retirant de l'atmosfera les partÃcules contaminants necessà ries per a la fabricació d'aquest nou combustible.
Encara que en l'actualitat la fabricació d'aquests combustibles és complexa i costosa, amb el temps, i incrementant la seva producció, el seu preu rondaria l'euro per litre, segons els estudis de la mateixa Bosch, i s'aconseguiria que durant els primers 160.000 quilòmetres d'un cotxe propulsat per aquest combustible, els seus costos de propietat fossin similars als d'un vehicle totalment elèctric. D'aquesta forma, aquest nou combustible obre una nova via, similar a la dels hÃbrids i els vehicles GNC, una via de transició cap al més que inevitable futur 100% elèctric.
MOVENTO TE RECUERDA…
Bosch ha realitzat un estudi per a transformar CO2 en combustible i aconseguir, d'aquesta forma, que els motors de combustió no contaminin en utilitzar les seves pròpies emissions en la fabricació d'aquest combustible.