El 1997, un nou tipus de vehicles va començar a deixar-se veure per les ciutats i carreteres espanyoles. Eren uns cotxes biplaça amb una cilindrada de 50 cc, una potència mà xima de 4 kW, una velocitat lÃmit de 45 km/hi un pes limitat a 350 quilos. Encara que se'ls coneix com a cotxes sense carnet , en realitat no són cotxes, realment són quadricicles lleugers , i sà que necessiten un permÃs de conduir per a la seva utilització. Per utilitzar-los només cal haver complert 15 anys i tenir una llicència de ciclomotor. Vegem quins són els avantatges d'aquests peculiars sense carnet.
El principal atractiu d'aquest tipus de vehicles és la facilitat d'accés. Per conduir-los només cal tenir un permÃs de conducció de la classe AM (ciclomotor), encara que també es poden conduir amb els permisos A1, A2, A i B. El permÃs AM s'aconsegueix superant un examen tipus de test de 20 preguntes i una prova prà ctica en circuit tancat amb un ciclomotor convencional. Una facilitat que inicialment va seduir els conductors de més edat. AixÃ, en arribar a Espanya, aquests quadricicles van atraure el mateix públic potencial que van conquerir quan van néixer a França, a mitjans dels anys 70: gent gran de l'à mbit rural .
Inicialment, el 95% dels compradors corresponien a aquest perfil. Amb els anys, s'hi van sumar dones de mitjana edat de l'à mbit urbà que no es van treure el carnet de conduir al seu moment i que, grà cies a aquests vehicles, tenien un millor accés a la mobilitat. Grà cies a elles els cotxes sense carnet van passar de ser un vehicle eminentment rural a ser el segon cotxe d'algunes famÃlies. Recentment, aquests vehicles han començat a conquerir els conductors més joves . Segons dades d'un dels fabricants principals, Aixam, aquests adolescents d'entre 15 i 18 anys ja suposen el 15% de les vendes.
Aquest tipus de vehicles han imitat, i bé, els turismes convencionals en matèria d'equipament. Alguns models incorporen aire condicionat, calefacció, navegador, coixà de seguretat, sistema ABS i, fins i tot, cà mera de marxa enrere. Altres avantatges són el baix consum i les baixes emissions. Aquests cotxes, però, també tenen les seves limitacions . Per motius de seguretat , no poden circular per autopistes i autovies, reduint-ne l'ús a les carreteres convencionals ia les vies urbanes . I, finalment, no totes les companyies asseguradores accepten assegurar aquest tipus de vehicles .
Un altre dels seus desavantatges és el preu, al voltant d'uns 8.000 euros, que no dista gaire del valor dels utilitaris més bà sics de totes les grans marques. Renault, Volkswagen, Seat, Skoda… Totes aquestes marques disposen de models assequibles i còmodes per moure's per ciutat, vehicles segurs i amb prestacions ideals també per viatjar per carretera sense angoixes i estretors. Uns models, en definitiva, ideals com a segon cotxe o per a les persones que busquen un cotxe barat i à gil.
MOVENTO ET RECORDA…
- Per conduir un cotxe sense carnet, o quadricicle lleuger, només cal haver complert els 15 anys i tenir una llicència de ciclomotor
- Aquests vehicles són biplaça, rendeixen una velocitat mà xima de 45 km/h, i tenen prohibida la circulació per autopista i per autovia