Demà comencen les vacances, per a alguns. Altres, però, les iniciaran a l'agost. Si no vols que res et faci llençar les vacances per la borda, fes una bona posada a punt del cotxe . A més de triangle de seguretat (suspensió, pneumàtics i frens), comprova la resta de components del vehicle. Una simple revisió dels nivells et pot evitar sorpreses indesitjades. No t'oblidis tampoc d'emplenar els líquids, comprovar la pressió de les rodes o la posició de les llums. A continuació repassem alguns dels punts que cal revisar:
Refrigeració. El nivell del sistema de refrigeració cal comprovar-ho amb el motor fred. Deu estar en el mínim i el màxim i mai ho omplis del tot. Si el viatge que tens planejat aquest estiu és llarg, porta al maleter una ampolla amb líquid anticongelant per si necessites omplir-lo. Si creus que el teu sistema de refrigeració pot tenir alguna fuita, emplena'l de líquid groc fluorescent. Et serà més fàcil comprovar si cau a terra.
Netejaparabrises. Si condueixes un cotxe, necessites que el eixugaparabrises funcioni a la perfecció. Comprova que les diferents velocitats funcionen bé, revista l'estat de les escombretes i mira que el dipòsit del líquid eixugaparabrises estigui bé.
Llums. És possible que mai t'hagin donat llargues mentre circules. Potser ho hagin fet perquè els teus llums estiguin mal regulats. Per assegurar-te, porta el cotxe al taller perquè amb ajuda del regloscopi corregeixin qualsevol defecte en qüestió de minuts. Recorda tenir sempre a mà un joc de recanvi de bombetes per substituir-ne alguna en cas de mal funcionament.
Frens. La nostra seguretat al volant rau especialment en l'estat del sistema de frenada del nostre cotxe. Comprova el nivell del líquid de frens inspeccionant-ne el dipòsit i certificant que es troba entre les marques de mínim i màxim. Els especialistes recomanen canviar el líquid cada dos anys. Si en accionar el pedal notes que reaccionen tard o que la frenada és irregular, ves al teu taller de confiança perquè revisin l'estat de les sabates, discos i pastilles de fre.
Pneumàtics. Fes-hi una ullada: el dibuix de les gomes ha de tenir una profunditat mínima d'1,6 mil·límetres, no han de presentar ni talls, abonyegaments o desperfectes, tant a la goma com a la llanta. El que és normal és un pneumàtic, en condicions normals de circulació, duri una mitjana de cinc anys o 40.000 quilòmetres. Un altre punt important és que les quatre rodes estiguin ben equilibrades. Si no ho estan notaràs que el volant vibra a mesura que augmentes la velocitat i que les rodes fan soroll. Finalment, abans d'iniciar qualsevol viatge, comprova que la pressió dels pneumàtics és la prescrita pel teu fabricant.
Oli. Si voleu comprovar el nivell d'oli del motor utilitzeu la vareta indicadora que hi ha just al costat del vostre dipòsit. Hi ha dues ratlles, màxim i mínim. Si la taca d'oli està per sota del mínim, omple-la amb una mica d'oli però sense arribar mai al màxim i amb el motor en fred. No escatimes en oli, compra sempre lubricants de qualitat.
Bateria. Comproveu l'estat de la bateria. Si perd líquid, l'has de canviar immediatament i fer-te revisar l'alternador. Si els borns tenen òxid o estàs rugosos, canvia-la també. Si de vegades el cotxe triga a arrencar, pot ser que el problema no sigui de la bateria sinó de l'encesa o la injecció.
Suspensió. Els amortidors són vitals perquè condueixis amb comoditat i estabilitat i perquè els frens realitzin la seva funció de manera òptima. Saps com comprovar-ne l'estat? Recolza't al capó i empeny amb força cap avall. Si pugeu ràpidament, estan bé. Si puja poc i rebota, tens un problema. El més normal és que cada 50.000 la suspensió necessiti alguna revisió o reajustament.
Corretja de distribució. Un dels elements claus del motor que, en cas de trencament, comporta danys a altres peces del motor. La corretja no dóna símptomes fins que no es trenca. Per això, el millor és canviar-la de forma preventiva. Segons el fabricant, model i antiguitat del cotxe, convé canviar-la cada 60.000 quilòmetres o als 10 anys del vehicle.
Filtres i bugies. És imprescindible revisar el filtre de l'aire. Si no està en condicions, el teu cotxe consumirà molt més combustible. El més normal és canviar-lo cada 5.000 o 10.000 quilòmetres, depenent si vius en una zona seca i polsegosa o en un ambient més humit. Revista també les bugies. Si esteu brutes us donaran problemes d'arrencada, a més d'un augment del consum.
Maleter. Abans de sortir de viatge comprova que els objectes auxiliars que guardes al maleter segueixen allà i que estan en bon estat. Comprova que la pressió i el dibuix de la roda de recanvi siguin els òptims i que portes gat, clau, triangle d'emergència i armilla reflectora.
Climatització. La calor és un dels nostres enemics principals a l'hora de conduir ja que produeix somnolència. Si no heu encès l'aire condicionat durant l'hivern, proveu-lo. Si no refredeu, és possible que el líquid de l'interior del circuit s'hagi deteriorat o que necessiti una nova càrrega de gas.
MOVENTO ET RECORDA…
- Si no vols que res et faci llençar les vacances per la borda, fes una bona posada a punt del cotxe.
- A més de triangle de seguretat (suspensió, pneumàtics i frens), comprova la resta de components del vehicle
- Una simple revisió dels nivells et pot evitar sorpreses indesitjades. No t'oblidis tampoc d'emplenar els líquids, comprovar la pressió de les rodes o la posició dels llums
Vine als nostres concessionaris Auser Renault , Auser Dacia , Sarsa Seat , Sarsa Volkswagen , Sarsa Audi , Sarsa Skoda i Stern Motor Mercedes-Benz i deixa el teu cotxe llest per a les vacances.