Els vehicles elèctrics es preparen per guanyar la carrera. En un dia no gaire llunyà costaran menys que els seus equivalents de combustió. Els especialistes, com l'informe Bloomberg New Energy Finance, han posat data a aquest dia: l'any 2020. De moment és una carrera lenta però, segons aquest informe, el 35% dels cotxes nous que s'embenen en 2040, aproximadament uns 41 milions d'unitats, tindran endoll. És a dir, 90 vegades més que en 2015, quan amb prou feines es van vendre 462.000 cotxes elèctrics que solament representen el 1% de les vendes mundials totals.
El preu actual és un dels principals hándicaps del cotxe elèctric. Una diferència de preu, encara substancial, que se sustenta en l'elevat cost de les bateries necessàries per emmagatzemar l'electricitat del vehicle. No obstant això, segons les prediccions de Bloomberg, en amb prou feines sis anys els costos de les bateries es reduiran i permetran igualar el preu amb el dels vehicles de combustió, al voltant d'uns 20.000 euros. Des de 2010, les bateries han baixat de preu un 65%. Ara costen uns 300 euros per kWh mentre que en 2020 podrien costar només 100 euros.
El preu de les bateries elèctriques va a la baixa mentre que augmenta l'autonomia dels vehicles elèctrics. En 2020 ja estaran operatives bateries de 60 kWh que permetran viatjar fins a 322 quilòmetres sense necessitat de recarrega. Una d'aquestes bateries és la que alimentarà al Tesla Model 3, estendard de la revolució elèctrica de l'automòbil, que veurà la llum d'aquí a 18 mesos. Un pioner al que seguiran, segons l'informe de Bloomberg, cotxes elèctrics més ràpids, assegurances i barats que els seus homòlegs propulsados per gasolina.
Potser la transició elèctrica no sigui tan ràpida com pronostica Bloomberg ja que la freqüència de renovació dels cotxes no és tan alta com, per exemple, els smartphones. La transformació elèctrica serà una revolució en tota regla. Els cotxes actuals són més moderns i segurs que els de fa una dècada, però es condueixen i s'alimenten igual. Amb els elèctrics tot canviarà.
A més de l'arribada de la conducció neta i, per què no, també autònoma, la popularització del cotxe elèctric portarà amb si un canvi del paradigma energètic mundial amb una considerable caiguda de la demanda de petroli. Segons Bloomberg, a partir de 2020 es necessitaran 13 milions de barrils de petroli diaris menys. Això sí, la demanda elèctrica provocada per la càrrega de les bateries de cotxes arribarà fins als 1.900 tWh d'electricitat, més o menys el 8% del total de demanda elèctrica de l'any passat.
Una tendència que, segons els especialistes, acabarà en una nova crisi del petroli. Actualment ja vivim una crisi amb preus a la baixa provocada per l'excés d'oferta provocat per la generalització del fracking, especialment a Estats Units. La crisi elèctrica del petroli serà diferent. La important caiguda del consum que es preveu pot condemnar definitivament el cru a uns preus irrisorios, uns preus baixos que, en alguns casos com el de Veneçuela, no fan rendible la seva extracció. Un canvi energètic que, segons Bloomberg, arribarà més ràpid que tarda.
MOVENTO ET RECORDA…
- Els cotxes elèctrics seran més barats que els de combustió en 2020, segons un informe d'una consultora nord-americana.
- La baixada del preu obeeix al menor cost de les bateries que, des de 2010, han baixat un 65% i que en 2020 podrien costar només 100 euros per kWh.
- La popularització del cotxe elèctric portarà amb si un canvi del paradigma energètic mundial, amb una considerable caiguda de la demanda de petroli.