L'automòbil del futur tindrà pilot automàtic, mecànica elèctrica sense emissions i connectivitat permanent a Internet. És a dir, conducció robotitzada, propulsió neta i un univers de serveis digitals. Els automòbils que vénen, amb Mercedes-Benz al capdavant, reforçaran la seva intel·ligència artificial i desenvoluparan funcions que fins ara només es veien a les pel·lícules. Aquestes són algunes de les més destacades.
Pilot Automàtic . El pilot semiautomàtic per a autopista ja és al carrer i la conducció totalment autònoma, que convertirà el conductor en passatger, s'estrenarà el 2020 i les previsions assenyalen que ja estarà present en un bon nombre d'automòbils a partir del 2025. Aquest és el calendari que manegen tant els fabricants com les companyies de components electrònics, que proporcionen els equips de visió i control que necessiten els vehicles per conduir-se sol. Avui dia, molts models es poden conduir a si mateixos en línia recta, accelerant i frenant per adaptar-se als fluxos del trànsit i mantenir la distància de seguretat. N'hi ha prou que incloguin canvi automàtic i control de velocitat intel·ligent, l'ACC. La suma dels automatismes parcials, com l'assistent de canvi de carril, la robotització dels avenços o la circulació automàtica per rotondes, serà la clau per aconseguir l'automatisme total.
Una condició imprescindible perquè els cotxes facin moviments autònoms amb seguretat és poder veure i controlar l'entorn, i aquí entren en joc les càmeres, els radars i els sensors i els programes d'anàlisi d'imatges i trajectòries. A finals de la dècada passada van arribar les càmeres 3D, que permetien als cotxes no només supervisar el que passava per davant, sinó també pels costats, establint així les bases necessàries perquè el seu camp visual arribés a 360 graus i poguessin veure-ho tot en totes direccions . Els models més sofisticats actuals porten fins a 20 ulls electrònics i programaris d'alta capacitat. Però encara falta incorporar mapes amb més precisió (de centímetres, no metres) i testar els equips per reforçar la fiabilitat de funcionament i passar del 90% d'ara al 99%, que és el percentatge de seguretat que s'exigeix als avions.
Mecànica neta . El futur de l'automòbil depèn de garantir-ne la sostenibilitat ambiental . Les crisis de contaminació que afecten cada cop més les grans ciutats són l'últim avís i el continu increment del parc mòbil mundial no farà més que agreujar aquesta problemàtica. Per sort, la solució tecnològica ja es coneix i és l'electricitat. Els models elèctrics no produeixen emissions en circular i ajuden a 'netejar' els entorns urbans o, almenys, a no continuar acumulant pol·lució. L'automòbil elèctric és, doncs, el futur. El dubte és quina alternativa s'imposarà si el de bateries o el d'hidrogen. El cotxe elèctric amb bateries és més senzill tècnicament que el d'hidrogen i, per tant, menys costós, però continua tenint una autonomia i temps de recàrrega millorables.
El d'hidrogen, per la seva banda, ofereix un radi d'acció superior i similar al dels models de benzina i s'ompli al complet en uns quatre minuts. Però és com integrar una central elèctrica a un cotxe: a la mecànica dels elèctrics a piles suma les cèl·lules d'hidrogen i els dipòsits associats. I és que l'hidrogen dels tancs reacciona amb l'oxigen de l'aire a l'interior de les cèl·lules, produeix electricitat i s'envia al motor per moure el vehicle. La reacció produeix com a residu vapor d'aigua, que és el que surt pel tub d'escapament. Els dipòsits tampoc no són senzills, perquè l'hidrogen s'emmagatzema com a gas a una pressió elevada de 700 bars; la producció massiva del combustible genera així dubtes quant a la seva rendibilitat i ecologia, i tampoc no existeix a la majoria de països una xarxa d'abastament desplegada. Si, com preveuen els enginyers, les bateries aconsegueixen un grau de desenvolupament suficient per rivalitzar en rendiment amb els vehicles d'hidrogen, podrien deixar de tenir sentit.
Connectivitat total . A distància, des de mòbils, tauletes i fins i tot rellotges intel·ligents, el conductor podrà interactuar amb el seu vehicle i realitzar diverses operacions, com ara obrir i tancar les portes, connectar el climatitzador, comprovar la pressió dels pneumàtics o la quantitat de combustible, descarregar una ruta al navegador i, fins i tot, localitzar el vehicle via GPS, tant en aparcaments de grans dimensions com en cas de robatoris. Són només alguns exemples de les possibilitats pràctiques que brinda la nova connectivitat de l'automòbil . La connectivitat és bidireccional, és a dir, del conductor cap al cotxe, però també del cotxe cap a la xarxa i lentorn. És en aquest segon camí quan permet gaudir d'Internet a bord del vehicle, obrint així un autèntic univers de serveis digitals, des d'aplicacions per consultar el temps i fer una reserva en un hotel o restaurant fins a actualitzar al minut l'estat del trànsit.
Tot i així, cada vegada més models són capaços de generar un senyal WiFi, fins i tot 4G, perquè els ocupants puguin navegar amb els seus dispositius com si fossin a casa. Algunes d'aquestes funcions ja són al mercat de mans de fabricants premium, com ara Mercedes. En un futur proper, aquesta connectivitat serà permanent i el cotxe també parlarà amb la resta del trànsit i infraestructures i permetrà funcions de seguretat sorprenents: un conductor sabrà, abans de poder veure'l físicament, si hi ha un vehicle que s'ha saltat el semàfor de la cantonada a la qual s'aproxima, perquè el semàfor li dirà a la xarxa i està al cotxe que s'acosta perquè pugui evitar la col·lisió.
Un futur que és molt més proper del que pensem...
STERN MOTOR ET RECORDA…
- L'automòbil del futur tindrà pilot automàtic, mecànica elèctrica sense emissions i connectivitat permanent a Internet. És a dir, conducció robotitzada, propulsió neta i un univers de serveis digitals.