La carrera per aconseguir cotxes que consumen menys i tinguin menors nivells d'emissions ens va portar fa uns anys unes noves motoritzacions de tres cilindres que ja equipen fins a marques Premium i que cada vegada prendran més protagonisme, especialment en el segment dels cotxes compactes. Aquests propulsors són motors de menor cilindrada compensat amb una major sobrealimentació; uns motors que tenen els seus avantatges i els seus inconvenients. A continuació, t'expliquem els seus principals característiques i com aconsegueixen el seu magnífic rendiment, que poc té a veure amb els antics tricilíndrics.
Avantatges dels tres cilindres
Els motors de tres cilindres aconsegueixen uns excel·lents resultats en homologació, tant de consum com d'emissions, gràcies a la seva modesta cilindrada (sempre inferior a 1.5) i al seu menor pes. El seu minimalisme mecànic també afavoreix la seva seguretat passiva, ja que aquests petits motors provoquen menys danys en cas d'intrusió en l'habitacle i, per la seva grandària, també permeten disposar d'espai per combinar-se amb motors elèctrics (híbrids) i per facilitar el seu manteniment i reparació. El punt fort d'aquestes motoritzacions és la tecnologia. Solament fa falta veure com són les seves distribucions, així com la forma en què utilitzen majoritàriament la injecció directa i els turbocompressors en el cas dels sobrealimentats. Encara que les prestacions no siguin les mateixes, són motors que sonen molt bé i fins i tot proporcionen certa sonoritat esportiva.
Desavantatges dels tres cilindres
El principal problema dels motors tricilíndrics resideix en el so, en les vibracions i en la falta de compensació, inherents al desequilibri de la seva arquitectura. Les grans marques maquillant aquestes deficiències amb diferents aportacions tècniques, des de contrapesos fins a arbres d'equilibrat que ajuden al fet que s'assemblin més als motors de quatre cilindres. D'altra banda, els seus motors sobrealimentats tenen una capacitat limitada d'aspiració, la qual cosa ho fan molt depenent de la resposta de les seves turbines, limitant la seva fiabilitat en funcionament a altes revolucions. Finalment, alguns tricilíndrics no milloren el consum dels tetracilíndrics, la qual cosa els limita a un ús eminentment urbà.
Malgrat els seus inconvenients, aquests motors van guanyant terrè a poc a poc. A continuació, et descrivim com són els motors tricilíndrics i quins models els equipen:
Motor 0.9 TCE Renault. Un dels millors tricilíndrics. Amb prou feines cubica 898 cc però rendeix uns res menyspreables 100 CV a 5.410 rpm amb un parell real de 17,3 mkg a 2.490 rpm. Aquest modern motor és un desenvolupament conjunt entre Renault i Mercès que aconsegueix una gran elasticitat de funcionament i un bon nivell de parell a mig règim. Actualment, equipa a tres models de Renault (Captur, Clio i Twingo), dos de Dacia (Duster i Sandero) i als dos Smart (fortwo i forfour).
Motor 1.0 TSi Grup Volkswagen. Una excel·lent motorització estrenada pel Golf i que deriva d'una adaptació dels antics motors 1.0 dels benjamins del Grup Volkswagen: Seat Mii, Skoda Citigo i Volkswagen Up. El motor actual incorpora una sofisticada injecció directa que li permet diferents nivells de potència, des dels 95 fins als 116 CV. Actualment, equipa a tres models d'Audi (A1, A3 i Q2), dues de Volkswagen (Polo i Golf), dos de Seat (Eivissa i Toledo) i dos de Skoda (Fabia i Octavia).
Motor 1.0 MPI Grup Volkswagen. Els primers tricilíndrics del Grup Volkswagen. Aquests motors són atmosfèrics de quatre vàlvules per cilindre i injecció indirecta. Són propulsors amb vocació urbana i es comercialitza amb dues potències. El menys potent, 60 CV, aconsegueix la seva potència màxima a 5.350 revolucions, mentre que la versió superior, la de 75 CV, ho fa a 6.270 voltes. Tots dos ho fan un parell real proper a les 3.000 revolucions. Actualment, equipa al Seat Mii, al Skoda Citigo i al Volkswagen Up.
MOVENTO ET RECORDA…
- Els motors tricilíndrics cada vegada tenen més protagonisme en la gamma de vehicles dels grans fabricadors, fins i tot en la de les marques Premium.
- El principal avantatge d'aquests motors és el seu elevat nivell tecnològic, que els proporciona unes prestacions similars als tetracilíndrics.
- Els motors de tres cilindres tenen el seu punt feble en el so i en les vibracions i falta de compensació inherents al desequilibri de la seva arquitectura.