Dièsel o benzina, quin cotxe triar?

¿Diésel o gasolina, qué coche elegir?

Fa unes dècades, després de la primera crisi del petroli de 1973, i una mica més tard quan comencem a prendre consciència mediambiental, el dièsel va prendre avantatge enfront dels cotxes de benzina pel menor consum que suposava i, en principi, menys emissions. Per si no fos poc, els dièsel turbo alimentats van suposar el consum a mínims i van millorar notablement les prestacions dels motors dièsel, superant en la majoria de les ocasions als seus germans de benzina. Unes característiques que van seduir cada vegada a més conductors fins a aconseguir que en 2015 el 65% dels vehicles que circulaven per les nostres carreteres fossin dièsel. Avui la realitat és totalment diferent i corren mals temps per als cotxes dièsel.


Amb un major i creixent assetjament fiscal, amb l'ombra dels diferents escàndols d'emissions i amb la futura limitació de la seva circulació per les grans ciutats, la pregunta és inevitable: surt a compte comprar-se un vehicle propulsat per un motor dièsel? La compra d'un cotxe amb motor dièsel no sempre és rendible, malgrat la creença popular contrària. Moltes vegades la seva adquisició no és una bona elecció i la seva compra no resulta rendible per a gran part dels usuaris. A l'hora de fer l'elecció correcta cal tenir en compte el preu de compra, el preu i consum de combustible, la quantia del segur de cotxe, les despeses derivades del manteniment i la diferència en el valor residual del vehicle.

El primer que cal valorar és, òbviament, el preu de compra. Els dièsel solen ser uns 2.000 euros de mitjana més cars que els seus homòlegs de benzina i les seves assegurances també són més cars, gairebé un 14% més de mitjana segons el comparador d'assegurances Acierto.com. I, per si no fos poc, de tots és sabut que els motors dièsel necessiten un manteniment més complex que encareix les seves cures al llarg de tota la seva vida útil. Per què segueixen sent majoritaris llavors? Pel seu menor consum i pel preu, encara inferior, del dièsel enfront de la benzina. Un factor que, a poc a poc, els cotxes de benzina estan millorant equiparant els seus consums de forma progressiva.

Quan et sortirà a compte comprar-te un dièsel? Bàsicament quan hagis de realitzar molts quilòmetres. Alguns estudis asseguren que la majoria dels europeus amb prou feines fem 50 quilòmetres diaris de mitjana amb el nostre cotxe. Quants fas tu? Si explicant-los i multiplicant-los per 365 et surten més de 20.000, la compra d'un vehicle dièsel et surt a compte. A partir d'aquest quilometrada, la diferència de costos i consums s'equilibra i la compra -restriccions mediambientals aparti- és rendible.

Per acabar d'encertar en la teva elecció, no obstant això, has de tenir en compte altres factors que també tenen la seva importància. Aquí és on has d'analitzar quin ús vas a donar al vehicle. Si, per exemple, ho dedicaràs a trajectes per ciutat o a desplaçar-te per carretera. En aquest sentit, has de tenir en compte que algunes ciutats, com Madrid o París, han decidit prohibir la circulació de cotxe dièsel pels seus carrers a partir de 2025. Unes altres, com Barcelona, ja ha anunciat que restringirà la circulació de vehicles contaminants en 2020. Una decisió que podria afectar a més de la meitat de la flota matriculada a la ciutat. Així, a partir del proper mes d'abril els cotxes de benzina matriculats abans del 2000 i els dièsel amb més de 10 anys d'antiguitat tindran prohibit entrar i moure's per la ciutat durant els episodis de contaminació. Una prohibició que s'estendrà a tots els dies de l'any a partir de 2020.

L'argument per prendre aquesta decisió no admet discussió: es tracta de reduir l'emissió de partícules nocives per a la salut, com els òxids de nitrogen (NOx), precisament el major element contaminant dels motors dièsel.
Davant aquest panorama, la majoria de fabricants, com Mercedes-Benz, ha començat a llançar alternatives més sostenibles mediambientalment, com a vehicles híbrids o 100% elèctrics.
STERN MOTOR ET RECORDA...

  • La compra d'un cotxe amb motor dièsel no sempre és rendible, malgrat la creença popular contrària. Moltes vegades la seva adquisició no és una bona elecció i la seva compra no resulta rendible per a gran part dels usuaris.
  • A partir de 20.000 quilòmetres anuals, la diferència de costos i consums s'equilibra i la compra d'un cotxe dièsel -restriccions mediambientals aparti- és rendible.

 

TAMBÉ ET POT INTERESSAR

Volkswagen Amarok 2.0 TDI Doble Cabina 125 kW (170 CV)
Volkswagen Amarok
2.0 TDI Doble Cabina 125 kW (170 CV)
A consultar
Volkswagen Amarok 2.0 TDI Doble Cabina 125 kW (170 CV)
Volkswagen Amarok
2.0 TDI Doble Cabina 125 kW (170 CV)
A consultar
Piaggio 1 ONE
Piaggio 1
ONE
1.500
Piaggio 1 FOREVER WHITE
Piaggio 1
FOREVER WHITE
1.700
Piaggio 1 2 Kw (3 CV)
Piaggio 1
2 Kw (3 CV)
1.700 1.800 -6%
Piaggio 1 EDICION FENG CHEN WANG
Piaggio 1
EDICION FENG CHEN WANG
1.900
Piaggio 1+ 2 kW (3 CV)
Piaggio 1+
2 kW (3 CV)
1.900 2.100 -10%
Mercedes_Benz
Piaggio 1 Active 3 kW (4 CV)
Piaggio 1 Active
3 kW (4 CV)
2.099 2.099
Piaggio 1 ACTIVE 60 KMH
Piaggio 1 ACTIVE
60 KMH
2.099 2.099
Piaggio 1 ACTIVE 60 KMH
Piaggio 1 ACTIVE
60 KMH
2.099 2.099
Piaggio 1 ACTIVE 60 KMH
Piaggio 1 ACTIVE
60 KMH
2.099 2.099
Piaggio 1 ACTIVE 60 KMH
Piaggio 1 ACTIVE
60 KMH
2.099 2.099
Piaggio 1 ACTIVE
Piaggio 1 ACTIVE
2.099
Piaggio Liberty delivery 50
Piaggio Liberty delivery 50
2.200 2.200
Honda CRF50F
Honda CRF50F
2.375 2.350
Suzuki BURGMAN 400
Suzuki BURGMAN 400
2.490
Honda Vision
Honda Vision
2.525 2.500
Honda SH 125i
Honda SH 125i
2.690
Honda SH 300I ABS TOP BOX
Honda SH 300I ABS
TOP BOX
2.690 2.690