El futur té data: 2025. Tot just ens separen 9 anys, més que suficients però perquè la indústria del motor visqui una autèntica revolució. Aquest any, per exemple, els camions que circulin per les nostres carreteres comptaran amb el Highway Pilot , un sistema semblant al pilot automàtic dels avions que els permetrà la conducció autònoma per autovies i autopistes . Aquesta és la principal novetat que el fabricant alemany Mercedes-Benz ja ha anunciat que presentarà al Saló del Vehicle Comercial de Hannover del 2025, un prototip que marcarà com seran els camions del segle XXI, el Future Truck 2025 .
Perquè la conducció autònoma de camions sigui una realitat, aquest prototip i la resta de camions del futur incorporaran un sofisticat equipament tecnològic en què no faltaran radars, càmeres, sistemes de navegació avançats i l'avisador de punt cec. Sistemes que permetran que els vehicles circulin autònomament i amb total seguretat per unes autovies i autopistes cada vegada més intel·ligents . D'aquesta manera, els camions del futur escanejaran cada racó de la carretera en un radi de fins a 250 metres per davant seu i el seu sistema de comunicacions detectarà moviments o problemes en un radi de 500 metres, adaptant-se als canvis del trànsit sense cap intervenció del conductor.
La innovació dels camions del futur no es limitarà als sistemes de conducció. L'interior de la cabina, per exemple, també s'ajustarà a la nova manera de conduir . Com que estan pensats per a trajectes llargs, aquests innovadors vehicles adaptaran el seu interior al nou rol del conductor amb la conducció autònoma. D'aquesta manera, quan el Highway Pilot estigui connectat, per exemple, al seient del conductor es podrà reclinar fins a 45 graus fins a convertir-se en una còmoda butaca, ideal per gaudir del paisatge mentre el camió només es condueix. L'exterior tampoc no s'escapa als canvis i Mercedes ha apostat per donar als seus camions del futur unes línies orgàniques, suaus i arrodonides, així com per substituir els tradicionals grups òptics per zones amb LED ocults que només s'il·luminen un cop encès el motor.
Mercedes-Benz no és, tot i això, l'única marca que projecta els camions del futur. Dues firmes d'enginyeria, Tevva Motors i Nikola Motors, acaben de revelar, per exemple, les últimes propostes: camions elèctrics d'autonomia estesa . Abans de viatjar al futur, però, tornem al present. Construir actualment un camió 100% elèctric és totalment impossible a causa de la mida descomunal que haurien de tenir les seves bateries. La solució per fer-los sostenibles és l'autonomia estesa, una solució ja provada amb èxit a automòbils. Aquests camions seran vehicles elèctrics que recarregaran les bateries al garatge i que un cop consumeixin la seva càrrega, recorreran a petits motors dièsel per obtenir l'energia necessària perquè el camió continuï circulant.
En el cas del Tevva Motors , per exemple, el camió pesarà 7,5 tones i serà capaç de recórrer 130 quilòmetres en mode 100% elèctric abans que el motor dièsel entri en funcionament. Una xifra que molt bé serviria per als recorreguts diaris de curt abast i que ja ha estat testada amb èxit a la zona metropolitana de Londres. L'altra opció és la de Nikola Motors i el seu model Zero, un camió de 36 tones de pes brut que, en comptes de tenir un motor dièsel de suport, compta amb una micro turbina que funciona amb gas natural comprimit (GNC). Una solució encara més barata que el dièsel i amb què aquest model estén la seva autonomia fins als 1.900 quilòmetres.
Per moure aquest macrocamió es recorre a sis motors -un a cada roda- i una caixa de canvis de només dues velocitats que, a més, de conformar una tracció total, genera una potència de gairebé 2.000 cavalls i un parell de 5.000Nm . La bateria és un pack de 320 kWh formada per unes 30.000 cel·les com les usades per Tesla i el proveïment dels dipòsits de gas es realitza en uns 20 minuts. Segons els ingeneris de Nikola, mentre que el consum d?un camió convencional ronda els 47 litres cada 100 quilòmetres, el Zero pot aconseguir una xifra d?entre 11 i 23 litres als 100 quilòmetres. Aquesta economia i autonomia tenen un preu: entre 350.000 i 415.000 dòlars segons l'equipament. Això sí, si t'interessa comprar-ne un, han posat en marxa una promoció per a les 5.000 primeres comandes: combustible gratis per als primers 1,6 milions de quilòmetres. Gairebé res!
MOVENTO ET RECORDA…
- Els camions del futur aposten per dues noves tecnologies: la conducció autònoma i l'autonomia estesa gràcies a la utilització de motors híbrids.
- Mercedes-Benz presentarà el seu primer camió de conducció autònoma al Saló Internacional de Hannover del 2025.
- Algunes firmes tecnològiques dissenyen camions elèctrics capaços de recórrer fins a 1.900 quilòmetres gràcies al suport de turbines de gas