Avui no podem imaginar la nostra vida sense Internet ni a casa ni en el treball. I d'aquí a poc també en el cotxe. L'automòbil connectat ja és una realitat. El 20% dels cotxes que es comercialitza a Espanya ja incorpora algun element de connectivitat, mentre que el 66% dels compradors espanyols escullen ja el cotxe segons el seu equipament en connectivitat. I això no ho diem nosaltres, sinó l'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils (ANFAC). Per la seva banda, Bosch, l'empresa capdavantera en tecnologies per a l'automòbil, assegura que d'aquí a gens, en 2022, hi haurà 700 milions de cotxes connectats al món.
Segur que has sentit parlar molt del cotxe connectat, però què és? Quan es parla de connectivitat es fa relacionant-la amb tres aspectes fonamentals: la seguretat i els sistemes d'ajuda al conductor, el infotaintment associat a l'ús d'Internet i d'aplicacions a bord i finalment el cotxe autònom, una fase més avançada i en la qual encara hi ha molts reptes per solucionar per a la seva total implantació. En els tres aspectes, la connectivitat té una missió comuna: reduir el nombre d'accidents amb cotxes més segurs, més còmodes i més eficients.
Cotxes més segurs
Un de cada cinc cotxes que es venen a Espanya, la majoria d'ells del segment premium, ja incorporen algun element de connectivitat, majoritàriament relacionats amb la seguretat. En aquest sentit, molts models són capaços de reconèixer els senyals de tràfic i tenen la capacitat d'avisar-nos si superem els límits de velocitat. També ens alerten i corregeixen la trajectòria si ens sortim del carril de circulació de forma involuntària, frenen automàtiques en cas d'emergència o ens ajuden mentre conduïm de nit il·luminant millor l'entorn.
Un altre clar exemple del que pot fer la connectivitat per la nostra seguretat al volant és el sistema i-Call o trucada automàtica d'emergència. Aquest sistema, que Mercedes-Benz incorpora en els seus vehicles, té la facultat de determinar que el cotxe ha sofert un accident. En aquest moment envia un senyal automàtic al 112 amb les dades bàsiques del sinistre. Una reacció ràpida que et pot salvar la vida, ja que el 75% dels morts en accident de trànsit moren en els primers 60 minuts després de l'accident. Aquest sistema serà obligatori per a tots els vehicles que es fabriquin a partir del 31 de març de 2018.
Informació i entreteniment
Els cotxes connectats oferiran d'aquí a pocs anys la mateixa experiència de connectivitat de la qual gaudim a la nostra casa o en els nostres dispositius mòbils. Alguns fabricants d'automòbils han descobert en la connectivitat la panacea per oferir serveis de valor afegit i solucions pròpies que afavoreixen que el client accepti el seu catàleg d'aplicacions. En altres paraules, una forma de diferenciar-se dels seus competidors gràcies a la navegació online, la informació del tràfic en temps real, la reproducció de música en streaming o la possibilitat d'interactuar amb les nostres xarxes socials sense desviar l'atenció del volant.
En aquest sentit, els fabricants estan llançant nous sistemes que ens faciliten l'ús de les nostres aplicacions mòbils en el sistema multimèdia del nostre cotxe. És el que es diu infotainment o infoentretenimiento. D'aquesta manera avui som capaces de controlar tota l'operativitat del nostre mòbil o del nostre rellotge intel·ligent, per exemple, ja sigui amb algun sistema de reconeixement de veu o amb els comandaments del volant multifunció. L'objectiu d'aquestes noves tecnologies, com Mirror Link, Android Acte o Car Play Apple (la que equipa als vehicles Mercedes) no és un altre que reduir les distraccions del conductor al volant i que gaudim del nostre viatge per carretera.
Cotxes autònoms
La conducció autònoma és el gran repte de futur de la indústria automobilística. Ja hi ha cotxes que ens ajuden a aparcar, que ens mantenen en el nostre carril i que detecten als cotxes que ens precedeixen o ens segueixen en la carretera. Ara només falta que els nostres cotxes siguin capaços d'interactuar amb la infraestructura, és a dir, amb les vies per les quals circulem, perquè la conducció autònoma sigui una realitat. Per a això, cal millorar l'actualització de mapes i la seva accessibilitat immediata, la difusió d'informació de tràfic en temps real i la comunicació amb els sensors de les vies, que ens informaran del seu estat (neu, pluja, temperatura, etc).
La connectivitat del cotxe autònom també ens ajudarà a ser més eficients. Com? Per exemple, en evitar les típiques i innecessàries acceleracions i frenats o detectant quan ens acostem a una població o a un embús per reduir gradualment la velocitat i evitar consums superflus, tant de combustibles fòssils com de càrrega de bateria. Però encara hi ha més: quan la connectivitat sigui total, serem capaces de diagnosticar avaries remotament, localitzar i bloquejar el cotxe si ens ho han robat o saber a quina velocitat condueixen els nostres fills el cap de setmana que els hem deixat el cotxe… Un futur sens dubte espectacular que està més prop del que sembla.
STERN MOTOR ET RECORDA…
- L'automòbil connectat ja és una realitat. El 20% dels cotxes que es comercialitza a Espanya ja incorpora algun element de connectivitat, mentre que el 66% dels compradors espanyols escullen ja el cotxe segons el seu equipament en connectivitat.
- Quan es parla de connectivitat es fa relacionant-la amb tres aspectes fonamentals: la seguretat i els sistemes d'ajuda al conductor, el infotaintment i la conducció autònoma.