Quan ens parlen de cotxes del futur , imatges de cotxes voladors envaeixen la nostra ment, educada per diverses generacions de pel·lícules de ciència ficció, que van des de Blade Runner a El cinquè element. Tot i això, sembla que les innovacions pel que fa a vehicles per a les properes dècades estan motivades per objectius més terrenals. L'esgotament del carburant fòssil, l'escalfament global i els encara alts índexs de morts a la carretera imposen com a prioritats la sostenibilitat i la seguretat en les investigacions que s'estan duent a terme al sector.
Potser els cotxes que vindran no volen pels carrers de la ciutat, però sí que sembla cada cop més clar que faran una cosa difícil de creure fa només uns anys: conduir-se sense (quasi) intervenció humana . Els automòbils autònoms , una altra de les projeccions futuristes de novel·listes i guionistes de cinema, ja són una realitat, com ho demostren els diversos prototips que han creat i estan provant diversos fabricants (entre ells, Google ). Es tracta de cotxes en què elements com el volant o els pedals són substituïts per un programari intel·ligent que els dirigeix. Les proves en autovies clares han estat superades amb èxit, però perquè puguin circular per ciutat cal que incorporin sensors i càmeres que els permetin una comunicació amb l'entorn . Aleshores, balises, senyals de trànsit, línies vials i altres elements enviarien informació constant a l'ordinador del cotxe que, en processar-la, es comportaria d'una manera o altra.
Canvi de paradigma
Tenint en compte que el factor humà és present en tots els accidents , sembla evident que substituint les persones per la tecnologia podria millorar de forma clara la seguretat a la carretera. Tot i això, la conducció autònoma planteja una transformació en l'automoció que va molt més enllà, i per això els fabricants la contemplen com una realitat a llarg termini . Seria necessària abans de la seva implantació una adaptació de les infraestructures a ciutats i carreteres, així com canvis en la legislació i en el mode de funcionament actual de les assegurances. En definitiva, el camí cap a l'autoconducció se'ns presenta encara amb molts esculls per superar.
Una altra característica que cal destacar dels cotxes del futur és que ja no dependran dels combustibles fòssils. Electricitat i hidrogen semblen les dues maneres d'obtenir energia que s'imposaran. Les investigacions en aquest camp no s'aturen, per aconseguir uns vehicles optimitzats i atractius, que ofereixin prestacions similars als que utilitzen carburants convencionals. De fet, ja ha sortit algun model d'elèctric que supera en autonomia i confort alguns esportius moguts per benzina.
Viatjar i compartir
La innovació, però, no s'atura aquí. A l'últim Saló de Ginebra, la companyia francesa proveïdora de la indústria de l'automoció AKKA Technolgies va presentar un automòbil que, a més d'autònom i elèctric, era transformable a l'interior . El Link&Go permet crear un espai ergonòmic on dur a terme activitats diverses mentre el cervell del cotxe guia la seva conducció. Pensat com a transport compartit , és possible retirar el volant i girar els seients davanters cap enrere, creant un confortable habitacle on els passatgers puguin interactuar o connectar-se a Internet mitjançant la pantalla plana i utilitzar les xarxes socials per trobar altres persones amb qui compartir el viatge .
Presentació del Link&Go al Saló de Ginebra
Així doncs, si semblava que la tecnologia ja havia envaït els nostres vehicles per millorar la seguretat i fer-nos més fàcil el maneig, hem de fer-nos ara a la idea que la carrera per la innovació continua a un ritme vertiginós. Veurem, però, si la intel·ligència artificial serà capaç d'apartar l'ésser humà del volant i l'experiència de la conducció.