La crisi ha donat ales al mercat del vehicle d?ocasió. L'any passat, per exemple, la venda de cotxes de segona mà va duplicar la d'automòbils nous. I això que la compra d'un vehicle usat és o, més ben dit, hauria de ser un procés ben meditat a què cal dedicar temps per informar-nos, comparar i triar correctament. El primer que hem de fer és pensar bé quin cotxe necessitem i quin ús us volem donar. Abans de sortir a buscar el teu cotxe, t'has de fer algunes preguntes per saber bé què és el que busques: dièsel o benzina?, dues, tres o cinc portes?, dinàmic o confortable?, compacte o berlina?, ¿ només per carretera o tot terreny?, manual o automàtic?
Si invertim el temps necessari en aquesta fase prèvia ja podem iniciar la cerca activa del cotxe d'ocasió que més casi amb les nostres expectatives i necessitats. Això sí, seguint una sèrie de consells per assegurar-nos que donem a la diana.
Particular o concessionari? La pregunta clau. La compra a un particular pot resultar econòmicament més avantatjosa. Tot i això, el que t'estalvies en la compra ho pots perdre si, un cop comprat el cotxe, trobes algun defecte. Reclamar a un particular és possible amb un contracte pel mig, però és difícil, car i complicat. En un cas com aquest, és millor estar emparat per un concessionari o una empresa especialitzada, ja que el més probable és que es faci càrrec de la reparació atenent la garantia que ofereix als seus clients.
No et precipitis. Si un cotxe no t'acaba de convèncer del tot, descarta'l i mira altres opcions. No et deixis vèncer per les pressions del venedor i valora si el cotxe s'adequa exactament al que busques i al que realment necessites. Una mica de racionalitat i sentit comú en aquests moments us ajudarà que la compra no es converteixi en una compra fallida.
Obtingueu tota la informació possible. Que no et faci mal preguntar als nostres venedors mil dubtes sobre el vehicle: quants propietaris ha tingut, quin ús li ha donat, si ha tingut accidents, quin és el seu historial mecànic, quant gasta o, senzillament, per què li ven. Aquestes respostes us poden ajudar a prendre una decisió.
Inspecciona el vehicle. Els defectes d'un cotxe de segona mà ens poden passar per alt amb facilitat si no sabem bé què és el que hem de mirar i revisar per saber, amb més exactitud, quin manteniment ha tingut el cotxe i quin és el seu estat actual.
A continuació, detallarem quins són els punts clau que cal revisar quan et compres un cotxe de segona mà:
-
Pneumàtics. Les esquerdes poden apuntar que el seu ús no ha estat el degut o que són més vells del que et diuen. El millor és que comprovis la data de fabricació amb el codi DOT que està al flanc del pneumàtic. Per altra banda, un desgast irregular indica que el cotxe no roda bé.
-
Tub d'escapament. Comproveu que no presenteu esquerdes i la quantitat de fum que expulseu. Una excessiva emissió pot indicar algun tipus de fallada a la barreja de combustible.
-
Para-xocs. Has de fixar-te en si presenta rascades o esgarrapades, si està mal fixat o despenjat o si té algun trencament o ha estat reparat amb pintura. Si el para-xocs està massa nou per a l'edat del cotxe, el més segur és que hagi estat reemplaçat després d'algun accident.
-
Carrosseria. Revisa, pam a pam, la carrosseria, les juntes de goma i els baixos per veure si hi ha zones rovellades, esgarrapades i fissures grans que travessen la pintura i deixin al descobert la xapa, abonyegaments, canvis en la tonalitat o en la textura de la pintura, marques de possibles cops.
-
Interior. Seu a l'habitacle i comprova el lliscament dels cinturons de seguretat i si aquests tenen algun trencament o tall. Revisa els ancoratges i repassa la tapisseria a la recerca de possibles taques o cremades.
-
Adreça. Mou el volant d'una banda a l'altra i comprova si es produeix algun tipus de bloqueig al gir i si aquest és suau i silenciós.
-
Pèrdua de líquids. Els problemes d'estanqueïtat dels circuits solen ser habituals als vehicles usats. Aquestes fuites poden tenir el seu origen al sistema de frens, al circuit de l'aire condicionat o al motor.
-
Frens. És important que comproveu l'eficàcia de la frenada, així com el tacte del pedal i l'estat de discos i pastilles. Recordeu que les avaries del sistema de frens no són barates.
-
Motor. Dóna-li a contacte i encén el motor. Fixa't en si hi ha sorolls anormals a la va motor, si el ralentí és regular i, sobretot, que no tingui parades inesperades.
-
Fars i llums. Fixa't en si són peces originals i si tenen fissures o impactes. Un trencament a les tulipes de protecció pot condicionar l'eficàcia dels fars.
-
Suspensió. Aplicar pressió sobre el capó i mira com el rendiment dels amortidors. Si el cotxe rebota més d'una vegada, potser la suspensió està gastada i l'hauries de substituir. Una bona raó per demanar una rebaixa al venedor.
-
Vidres, llunes i miralls. Fixa't que no tinguin cops, fissures o ratlles. Comproveu que el mecanisme dels retrovisors funcioni a la perfecció.
-
Quadre de comandaments. Mira el comptaquilòmetres. Si el cotxe té molts anys i poc quilometratge, sospitar. Cada cotxe té la història. Tot i això, calcula-li uns 10.000 quilòmetres anuals. Revisa que al quadre no s'encengui cap testimoni d'avaria mecànica o elèctrica.
Prova el cotxe. Demana-li-ho al venedor i no acceptis un no per resposta. Condueix-ho per un recorregut que combina ciutat i carretera perquè puguis comprovar com va el motor i l'estat del canvi de marxes, frens i amortidors. Si no et veus capacitat per valorar la resposta del cotxe, demana a algun especialista de confiança que ho provi per tu.
Verifica la taxació del vehicle. Comproveu que el preu del cotxe es correspongui amb els llistats de taxacions, com el que ofereix l' Associació Nacional de Venedors de Vehicles de Motor (GANVAM) , i amb l'estat real del vehicle.
Reviseu la documentació. Sembla que, finalment, has trobat el cotxe que buscaves. És el moment de comprovar que la documentació del vehicle estigui en regla: si el cotxe està al corrent de l?impost de circulació, si ha passat la ITV o si té multes pendents.
Acorda la forma de pagament. Pacta la forma de pagament amb el venedor. Si hi ha paga i senyal, demana un rebut i que es detalli al contracte de compravenda. Un tema important si posteriorment sorgeixen desavinences. D'altra banda, recorda que si compres el cotxe en un concessionari , el límit de pagament en efectiu és de 2.500 euros. Un límit que desapareix si ho compres a un particular.
Agilitza les gestions. Si t'has decidit a comprar el cotxe i has signat el contracte de compravenda, fes totes les gestions com més aviat millor, donant prioritat a la contractació de l'assegurança perquè puguis fer-lo servir el més aviat possible.
MOVENTO ET RECORDA…
-
La compra d‟un vehicle ha de ser una decisió ben meditada. Pren-te el teu temps i deixa't assessorar per especialistes
-
La garantia i l'assistència postvenda és la gran diferència entre comprar el cotxe a un particular o un concessionari oficial.
Si busques un cotxe d'ocasió, vine a veure'ns els nostres concessionaris Movento, disposem d'un gran estoc de vehicles , seleccionats, valorats, revisats i garantits pel nostre equip de professionals.