Conducció eficient (II): consells per millorar

Conducció eficient

El mes passat, vam publicar un post explicant-vos els beneficis que té per a tots la conducció eficient . Ara volem compartir amb vosaltres les 10 recomanacions que ens proposa l‟IDAE (Institut per a la Diversificació i Estalvi de l‟Energia) per posar-la en pràctica.

Per començar, en arrencar el motor no hem de trepitjar l'accelerador sinó iniciar la marxa immediatament, excepte en el cas dels motors turboalimentats, amb què hem d'esperar una mica abans d'iniciar-la. La primera marxa només l'hem d'usar els dos primers segons o sis metres de recorregut, passant ràpidament a la segona .

Pel que fa al canvi de marxes , hem de realitzar-lo entre les 2.000 i 2.500 rpm, als motors de benzina, i entre les 1.500 i 2.000 rpm, als motors dièsel. Atenent la velocitat, hauríem de passar a la tercera marxa a partir dels 30 Km/h, a la quarta a partir dels 40 Km/h, a la cinquena a partir dels 50 Km/hia la sisena a partir dels 60 Km/h. En resum, es tracta de circular sempre que es pugui a les marxes més llargues ia baixes revolucions, fins i tot a ciutat, però sempre respectant els límits de velocitat.

És important intentar mantenir una velocitat de circulació estable, buscant la fluïdesa i evitant les frenades, acceleracions i canvis de marxa innecessaris. Per reduir la velocitat, el que és convenient és, primer, aixecar el peu de l'accelerador i deixar rodar el vehicle amb la marxa seleccionada en aquell instant. Després, hem de frenar de forma suau amb el pedal de fre i, finalment, reduir de marxa el més tard possible, amb especial atenció a les baixades. A l'hora d'aturar el cotxe, sempre que la velocitat i l'espai ho permetin, cal evitar reduir prèviament la marxa. D'altra banda, és recomanable que quan parem el cotxe durant més d'un minut aturem el motor.

Seguretat i eficiència, de la mà

L'anticipació i la previsió són essencials per a la seguretat a la carretera, però també ho són per a una conducció eficient. Així doncs, convé que mantinguem una distància adequada, amb un camp de visió ampli que ens permeti veure 2 o 3 vehicles al davant. En el moment en què detectem un obstacle o una reducció de la velocitat de circulació a la nostra via, hem d'aixecar el peu de l'accelerador per anticipar les maniobres següents. En realitat, en la majoria de situacions, aplicar els consells de seguretat al volant és útil per millorar la nostra eficiència, com haureu comprovat. No obstant això, si ens trobéssim en un cas en què es donés un conflicte entre seguretat i eficiència , sempre hem de prioritzar la primera.

Finalment, tingueu en compte que la mobilitat amb cotxe suposa un 15 per cent del total de l'energia consumida i un 30 per cent de les emissions totals de CO2 al nostre país. Per tant, introduir petites millores a la nostra conducció pot suposar una notable millora per al medi ambient i la nostra qualitat de vida.