El mes passat, vam publicar un post explicant-vos els beneficis que t茅 per a tots la conducci贸 eficient . Ara volem compartir amb vosaltres les 10 recomanacions que ens proposa l鈥烮DAE (Institut per a la Diversificaci贸 i Estalvi de l鈥烢nergia) per posar-la en pr脿ctica.
Per comen莽ar, en arrencar el motor no hem de trepitjar l'accelerador sin贸 iniciar la marxa immediatament, excepte en el cas dels motors turboalimentats, amb qu猫 hem d'esperar una mica abans d'iniciar-la. La primera marxa nom茅s l'hem d'usar els dos primers segons o sis metres de recorregut, passant r脿pidament a la segona .
Pel que fa al canvi de marxes , hem de realitzar-lo entre les 2.000 i 2.500 rpm, als motors de benzina, i entre les 1.500 i 2.000 rpm, als motors di猫sel. Atenent la velocitat, haur铆em de passar a la tercera marxa a partir dels 30 Km/h, a la quarta a partir dels 40 Km/h, a la cinquena a partir dels 50 Km/hia la sisena a partir dels 60 Km/h. En resum, es tracta de circular sempre que es pugui a les marxes m茅s llargues ia baixes revolucions, fins i tot a ciutat, per貌 sempre respectant els l铆mits de velocitat.
脡s important intentar mantenir una velocitat de circulaci贸 estable, buscant la flu茂desa i evitant les frenades, acceleracions i canvis de marxa innecessaris. Per reduir la velocitat, el que 茅s convenient 茅s, primer, aixecar el peu de l'accelerador i deixar rodar el vehicle amb la marxa seleccionada en aquell instant. Despr茅s, hem de frenar de forma suau amb el pedal de fre i, finalment, reduir de marxa el m茅s tard possible, amb especial atenci贸 a les baixades. A l'hora d'aturar el cotxe, sempre que la velocitat i l'espai ho permetin, cal evitar reduir pr猫viament la marxa. D'altra banda, 茅s recomanable que quan parem el cotxe durant m茅s d'un minut aturem el motor.
Seguretat i efici猫ncia, de la m脿
L'anticipaci贸 i la previsi贸 s贸n essencials per a la seguretat a la carretera, per貌 tamb茅 ho s贸n per a una conducci贸 eficient. Aix铆 doncs, conv茅 que mantinguem una dist脿ncia adequada, amb un camp de visi贸 ampli que ens permeti veure 2 o 3 vehicles al davant. En el moment en qu猫 detectem un obstacle o una reducci贸 de la velocitat de circulaci贸 a la nostra via, hem d'aixecar el peu de l'accelerador per anticipar les maniobres seg眉ents. En realitat, en la majoria de situacions, aplicar els consells de seguretat al volant 茅s 煤til per millorar la nostra efici猫ncia, com haureu comprovat. No obstant aix貌, si ens trob茅ssim en un cas en qu猫 es don茅s un conflicte entre seguretat i efici猫ncia , sempre hem de prioritzar la primera.
Finalment, tingueu en compte que la mobilitat amb cotxe suposa un 15 per cent del total de l'energia consumida i un 30 per cent de les emissions totals de CO2 al nostre pa铆s. Per tant, introduir petites millores a la nostra conducci贸 pot suposar una notable millora per al medi ambient i la nostra qualitat de vida.