Com es fabrica un cotxe

Fa una mica més d'un segle que Henry Ford va revolucionar la llavors incipient indústria de l'automòbil. I ho va fer creant una nova línia de muntatge per a la seva factoria de Highland Park, als afores de Detroit, amb la qual va reduir els costos de la producció usant peces estandarditzades i amb un muntatge més eficient. D'aquesta manera, el 1903 va aconseguir democratitzar el luxe, la comoditat i la llibertat que aleshores representava l'automòbil, multiplicant per 10 les unitats de Ford T que van sortir d'aquella pionera cadena de muntatge. 104 anys després, el procés ha evolucionat de manera que les modernes cadenes de muntatge són capaces de fabricar un cotxe cada minut i mig. Tot i que el procés de fabricació comença molt abans, fins a quatre anys, que la primera unitat surti de la cadena de muntatge. A continuació us expliquem com es fabrica un cotxe pas a pas.

Disseny

La fabricació de qualsevol cotxe comença pel seu disseny i comença per esbossar una multitud d'idees que siguin capaces d'expressar les tendències i gustos dels consumidors. A continuació, la que més agrada es dibuixa amb cinta adhesiva per visualitzar-ne les proporcions i correctes. Tot seguit, es generen els primers models tridimensionals digitalitzats i es fan les primeres proves aerodinàmiques virtuals. L'últim pas és crear un model d'argila a escala 1:1, un clay per valorar directament les línies i la volumetria del nou model.

Enginyeria

Un cop dissenyat el futur model, els enginyers comencen a donar forma a la carrosseria, començant amb la plataforma, element clau per a la resistència l'impacte, l'aerodinàmica i el consum. Aquesta plataforma és la base del xassís, estructura en què s'encaixaran els diferents elements bàsics de tot automòbil: bastidor, suspensió, direcció, motor, transmissió, refrigeració, fuita, frens i altres components.

Proves de laboratori

Abans d'iniciar la producció en sèrie, es fabriquen unes poques unitats de forma gairebé artesanal, són les anomenades pre-sèries. Amb aquests cotxes es fa tota una bateria de proves: les del túnel del vent avaluen les prestacions del vehicle, la càrrega aerodinàmica, el soroll i l'estabilitat; les proves de temperatura, per la seva banda, recreen condicions climàtiques extremes per provar la durabilitat del cotxe; al simulador de rodat s'analitzen les prestacions i la durabilitat a les superfícies més dures i violentes. La bateria de proves de laboratori es completa amb diferents tests dimpacte, proves destanqueïtat de pols i daigua.

Proves en circuit i carretera

La darrera fase abans d'iniciar la producció en sèrie d'un cotxe nou són les proves dinàmiques. S'hi comprova el comportament de pneumàtics en gir i derrapament, es testeja la frenada i l'adherència del vehicle sobre superfícies amb baixa adherència com pluja, neu o gel; s'avalua el funcionament del cotxe sobre diferents superfícies irregulars, incloent-hi una pavimentada amb llambordes; i, finalment, es realitzen proves en llocs amb climatologies extremes, com ara deserts o zones de fred intens.

El futur model ja està a punt per entrar a la cadena de muntatge. Vuit fases, separades per unes 20 hores, que finalitzaran amb un nou automòbil llest per circular

Estampat de carrosseria

Les peces de xapa planes reben l'estampat del dibuix, es talla l'excés de metall, se'ls dóna la curvatura i es perforen els forats necessaris per assemblar-los posteriorment.

Classificació de peces

El departament de Logística rep i classifiquen els diferents components del futur cotxe per distribuir-los posteriorment a les zones de la cadena de muntatge que els correspongui.

Assemblat de xassís i carrosseria

Centenars de robots de soldadura ensamblen les peces de la carrosseria, el xassís i la plataforma per construir el cos del futur vehicle.

Pintura

La carrosseria se submergeix en una solució que prepara l'acer i s'hi aplica una capa anticorrosió a l'exterior i l'interior. Se segellen els panells i els robots apliquen la capa de color definitiva.

Assemblatge del motor

Un elevador col·loca el motor al seu espai perquè sigui cargolat. En aquesta fase també s'hi instal·len les suspensions, el cablatge, el sistema d'escapament, els eixos, la transmissió i la columna de direcció.

Vestir el cotxe

Amb motor instal·lat, comença la fase final de muntatge. És el moment en què s'acoblen les peces plàstiques que completen la carrosseria, com els para-xocs, i s'hi instal·len els llums, les llunes i les rodes. En aquesta fase, els operaris completen l'acabat interior amb seients, tauler de control, volant, cinturons, etcètera, i instal·len les portes.

Inspecció final

El penúltim pas a la cadena de muntatge és la verificació de cada vehicle per comprovar que tot estigui en ordre. El darrer és injectar els fluids necessaris per a les proves mecàniques.

Banc de proves

Cada cotxe és sotmès a una valoració elèctrica i mecànica, comprovant els frens i la resposta d'amortidors i la direcció.

 

MOVENTO ET RECORDA…

Les modernes cadenes de muntatge són capaces de fabricar un cotxe cada minut i mig.