Cinc claus per a conduir a la nit amb seguretat

Movento Consejos Conducción Nocturna

Ja tenim les vacances a tir de pedra i, encara que ens cansem de repetir-ho, no podem deixar de tenir en compte els milions de desplaçaments que s'efectuaran aquest nadal. Uns viatges en els quals és convenient prendre algunes precaucions, especialment si viatjarem de nit. I és que el 42% dels accidents de trànsit es produeix durant la nit, una dada que evidencia els riscos que existeixen a l'hora de circular de nit amb menor percepció visual. Malgrat la il·luminació que ens ofereixen els fars del cotxe, l'agudesa i el camp visual es veuen notablement reduïts. A més, és més complicat calcular la velocitat, triguem més temps a interpretar la senyalització i es produeix major fatiga. També correm risc de sofrir l'aparició prematura de monotonia, fatiga i cansament, especialment entre les 4 i les 6 del matí, quan baixa el nivell d'alerta.

Si ets dels quals viatges de nit per a aprofitar tots i cadascun dels teus dies de vacances i per a circular amb una menor densitat de trànsit, has de tenir en compte que el cotxe ha d'estar en bon estat, has de tenir ben planificat el viatge i has de trobar-te en un bon estat físic i psíquic, sense malalties ni cansament. Si compleixes tots aquests preceptes tens llum verda per a posar-te al volant de nit. Això sí, aplicant cinc premisses bàsiques. Les cinc regles que, segons el Club d'Automobilistes Europeus, has de tenir en compte si penses conduir de nit amb comoditat i seguretat són:

1. Reduir la velocitat: En carretera, la velocitat màxima recomanada és de 90 km/h. Un dels punts crucials per a conduir de nit amb seguretat és adaptar la velocitat del teu cotxe a la visibilitat disponible i no pretendre veure més enllà del camp de visió que ens ofereixen els fars del vehicle. Aquesta actitud genera en el conductor una fatiga addicional que pot provocar una reducció en l'atenció i originar situacions de perill. Recorda que les llums no aporten el mateix camp de visió que ens facilita la llum del sol, per la qual cosa s'ha d'adaptar la velocitat a la qual se circula per a poder frenar dins del camp d'il·luminació.

2. Mantenir la distància de seguretat: Aquesta pràctica és especialment important si circules de nit. Per això, el marge que s'ha de deixar amb el vehicle de davant no ha de ser inferior a tres segons, o uns 75 metres. La conducció nocturna exigeix, a més, una major atenció al que ocorre en la via. Malgrat l'escassa visibilitat, és convenient augmentar la freqüència de mirada pels retrovisors per a evitar que una maniobra imprudent d'un altre conductor et posi en perill.

3. Augmentar la freqüència de les parades: La fatiga és un dels majors enemics del conductor a la nit. En aquest cas, és crucial saber detectar els primers símptomes de cansament (es tanquen els ulls involuntàriament, costa mantenir el cotxe dins del carril, o resulta difícil recordar per on s'ha circulat en l'últim quilòmetre). Per això, és convenient descansar abans de realitzar un viatge nocturn, no ingerir menjars copiosos i parar sempre al menor símptoma de somnolència o cansament, descansant uns 20 minutos abans de tornar al volant. Caminar, refrescar-se, ingerir algun tipus de beguda estimulant o energizante i fins i tot dormir uns minuts, ens permetrà prosseguir el nostre viatge amb seguretat. Recorda que el cansament afecta als reflexos de forma similar a conduir amb una taxa d'alcoholèmia de 0,5 g/l.

4. Usa bé les llums d'encreuament: Davant el primer símptoma d'escassa visió, encén les llums d'encreuament. El seu ús és clau per a assegurar la teva seguretat. Aquestes llums han d'encendre's als primers indicis del vesprejar, quan la visibilitat no sigui bona i si plou. La seva funció no es limita a millorar la teva visió, sinó al fet que la resta de conductors et vegi perfectament. Per descomptat, la millor opció seria viatjar sempre amb les llums d'encreuament enceses, com ja ocorre en alguns països del nord d'Europa o amb els models que ja incorporen les trucades DayLight i sensors automàtics d'il·luminació. Recorda que l'ús de les llums ni gasta la bateria ni et farà consumir més combustible. D'altra banda, si vols millorar la teva visibilitat, redueix la intensitat de la il·luminació del quadre d'instruments. Si hi ha massa llum interior, pitjor veuràs l'exterior.

5. Usa bé les llums llargues: En carreteres on no hi hagi possibilitat d'enlluernar a altres vehicles, utilitza sí o sí les llums llargues en lloc de les d'encreuament, així augmentaràs la teva percepció nocturna. La utilització de les llums de carretera ajuda a reduir la fatiga al volant. Això sí, es previngut i canvia-les a encreuament quan existeixi la mínima possibilitat d'enlluernar a un altre vehicle. Si un altre conductor t'enlluerna, intenta mantenir la trajectòria i redueix la velocitat intentant guiar-te per les línies que delimiten el carril. Si no hi ha risc d'impacte posterior, redueix la velocitat fins a detenir-te senyalitzant convenientment la maniobra. Finalment, en cas d'avançament és obligatori llevar les llums de carretera i substituir-les per les d'encreuament.

Finalment, recorda que a més d'aquestes cinc claus, és imprescindible que el teu cotxe es trobi en estat òptim de revista. Si necessites ajuda, els nostres professionals estaran encantats de posar el teu cotxe al dia per a viatges amb total seguretat.

Imatge eliminada.

MOVENTO ET RECORDA…

La conducció nocturna presenta majors riscos que conduir de dia, associats a la pèrdua d'agudesa visual i la disminució del camp visual. Això sí, aplicant cinc premisses bàsiques podem conduir de nit amb comoditat i seguretat.