El passat mes d'agost es van produir a Espanya més de 45 milions de desplaçaments per carretera. I aquest any s'espera superar aquesta xifra. Si ets un dels quals ja has sortit a la carretera o ho has de fer durant aquest mes fes-ho amb precaució. No importa el cotxe que portis. Tots poden sofrir avaries complexes i cares de reparar. Avaries temibles que et poden arruïnar les vacances, canviar la platja pel taller i desemborsar milers d'euros perquè el teu vehicle torni a ser el mateix. A continuació t'expliquem les cinc avaries que et poden destrossar l'estiu, que t'obligaran a plantejar-te si reparar el cotxe o comprar un nou, i com evitar-les.
Embragatge i caixa
de canvi L'embragatge i la caixa de canvi són els dos elements del vehicle encarregats de transmetre la força del motor a les rodes perquè el cotxe funcioni amb normalitat. L'ús que els donis serà decisiu en el seu desgast. Si vols evitar-te els més de 600 euros que costa canviar un embragatge i els fins a 6.000 euros que et pot costar un canvi, segueix els nostres consells. T'ajudaran al fet que l'embragatge i el canvi durin més:
• En arrencar, fes-ho amb suavitat i no superis les 1.500 voltes.
• Trepitja l'embragatge sol per canviar de marxa, no ho utilitzis perquè descansi el peu esquerre ni per subjectar el cotxe frenat en les rampes.
• No descansis la mà en el pom del canvi, pots danyar els seus elements interns. Si el canvi és automàtic, canvia l'oli quan indiqui el fabricant per conservar la potència del motor i evitar un trencament dels engranatges.
Turboalimentador
El turbo és un element del motor del teu cotxe que recupera els gasos de fuita per comprimir-los i introduir-los a pressió en els cilindres i, d'aquesta manera, aconseguir un millor rendiment del motor. Si notes que el teu cotxe perd força, surt molt fum per la fuita o escoltes una xiulada quan acceleres… El turbo està avariat i la broma et va a costar més d'1.000 euros, depenent del model. Si vols evitar-te aquest tràngol:
• Realitza una condició pausada, sense accelerar a fons fins que el motor tingui la seva temperatura òptima de marxa.
• Si has realitzat una bona tanda de quilòmetres, en arribar a la destinació deixa un parell de minuts el motor al ralentí. D'aquesta manera, es refrigerarà l'oli del turbo i evitaràs l'aparició d'impureses que puguin danyar el sistema.
• No escatimis en oli. Recorda que el turbo funciona a molt altes revolucions i, si l'oli no és de bona qualitat o està en mal estat, es desgastarà prematurament.
Corretja de distribució
La corretja de distribució és un element que coordina el funcionament de les diferents parts del motor –vàlvules, pistons, arbres de lleves i pinyons– perquè aquest funcioni correctament. En cas d'avaria, la reparació et pot costar entre 1.200 i 3.000 euros. Si la corretja es trenca, el motor perd la seva sincronització i pot danyar greument elements clau com les vàlvules. Si vols evitar que es trenqui la corretja de distribució:
• Respecta el manteniment recomanat pel fabricant i revisa el seu estat anualment.
• Canvia-la cada 80.000 quilòmetres o cada cinc anys encara que no hagis fet els quilòmetres que recomana el fabricant. La corretja es deteriora amb el pas del temps, encara que circulis poc.
• A l'hora de canviar-la, substitueix els corrons, els tensors i la bomba d'aigua si depèn de la corretja. Així t'evitaràs tornar al taller anticipadament per substituir-la.
Junta de la culata
La famosa junta de la culata és una peça essencial en el funcionament de qualsevol motor de combustió. Aquesta peça és l'encarregada d'unir la culata, la peça que segella la part superior dels cilindres, amb el bloc motor i la seva missió no és una altra que assegurar la correcta compressió del motor. Una temperatura alta del motor, un nivell de l'anticongelant excepcionalment baix, fuites d'aigua o un característic fum blanc són els principals símptomes d'un trencament de junta de culata i el preludi d'una reparació que pot superar els 1.000 euros. Per evitar-ho:
• Revisa el nivell de líquid anticongelant de forma periòdica i substituint-ho quan ho indiqui el fabricant.
• Comprova periòdicament que no tens cap fugida en el sistema de refrigeració. Si et quedes sense líquid anticongelant tindràs un problema.
• Para esment als testimonis del cotxe i evita que el motor es sobrecaliente.
Bomba de combustible i injectors
La bomba de combustible i els injectors són els elements responsables que el motor del teu cotxe tingui la gasolina o diésel que necessita a cada moment. Si la bomba falla, el combustible no arribarà als injectors i el cotxe es pararà. Si fallen els injectors el motor perdrà potència i el cotxe funcionarà donant estirades en marxa. La reparació de la bomba et pot costar entre 500 i 2.000 euros, mentre que reemplaçar els injectors vaig poder arribar als 2.000 euros, depenent del motor. Com evitar-ho?
• No abusis de la reserva del dipòsit, només aconseguiràs danyar la capacitat de refrigeració de la bomba de combustible i danyar-la.
• Mai repostis si veus que el camió cisterna acaba d'omplir els dipòsits de la gasolinera. En fer-ho es remouen les impureses del tanc i podrien acabar en el teu cotxe.
• Mai ens cansarem de repetir-ho: més val prevenir que guarir. Així que segueix a ulls clucs les indicacions del fabricador i canvia quan toqui el filtre de combustible. T'estalviaràs problemes i diners.