El canvi de paradigma està en marxa al sector de l'automoció. Actualment, només un de cada 100 cotxes venuts avui dia és de propulsió elèctrica . Aquest simbòlic 1% de proporció de vehicles elèctrics a les carreteres creixerà exponencialment els propers anys. Els més pessimistes asseguren que el 2025 les vendes d'elèctrics arribaran al 7% del mercat, mentre que els més optimistes situen el percentatge a l'11%. Fins i tot hi ha veus que asseguren que en 15 anys les vendes de models elèctrics superaran la de vehicles amb motor de combustió interna. Volkswagen, per exemple, ja ha anunciat que llançarà 30 nous models elèctrics d'aquí al 2025 amb l'objectiu que aquests models representin el 25% de les vendes.
Aquesta ofensiva elèctrica té dos grans aliats. D'una banda, el progressiu abaratiment de les bateries. D'altra banda, les regulacions d'emissions cada cop més estrictes i el cost creixent que suposa adequar-s'hi. Els primers passos ja estan en marxa. Pels nostres carrers ja circulen elèctrics purs, sense emissions directes de diòxid de carboni, i els híbrids, que redueixen substancialment les emissions. D'altra banda, la majoria de fabricants han posat en marxa solucions transitòries, com ara la fabricació de motors més petits turboalimentats, la generalització de la tecnologia start-stop o la reducció del pes dels seus vehicles. Unes mesures que, aviat, seran insuficients per als motors dièsel .
Així doncs, tot apunta que l' elevat cost de reduir les emissions d'aquests motors els podria fer desaparèixer a partir del 2025. Les millores que els fabricants han introduït en aquests vehicles amb motor de combustió interna en els últims anys podrien ser suficients per allargar-ne el supervivència fins a l'any 2021. A partir de llavors, les grans marques del sector hauran d'estar preparades per fer front a regulacions mediambientals molt més estrictes . Si actualment el límit de les emissions de diòxid de carboni se situa en 130 g/km, les autoritats europees planegen reduir-la a només 68 g/km el 2025 per aconseguir una mobilitat més sostenible .
Però hi ha més factors que fan pensar que el final dels motors dièsel és a prop. Tres ciutats tan dispars com París, Madrid i Ciutat Mèxic tenen en comú un problema: els elevadíssims nivells de contaminació, molt superiors als recomanats per l'Organització Mundial de la Salut. Per aquest motiu, a la darrera Cimera d'Alcaldes C40, celebrada a finals de 2016, van acordar prohibir la circulació dels vehicles dièsel pels seus carrers a partir del 2025. L'acord també inclou el compromís de promoure i impulsar l'ús de vehicles elèctrics, d'hidrogen i híbrids per desplaçar els automòbils que utilitzen combustibles fòssils; i invertir en infraestructura sustentable per millorar la mobilitat de la població.
Els grans fabricants semblen haver entès els senyals i comencen a eliminar les motoritzacions dièsel en alguns dels seus models. Un canvi que s'està donant especialment als cotxes del segment A (els més petits), com el Seat Mii, que recorre als motors de gasolina de tres cilindres . Però també es dóna en els del segment B, com el proper Volkswagen Polo, que sembla que no es comercialitzarà amb versions dièsel. Aquest canvi als motors tricilíndrics es basa en el consum eficient i la conducció agradable daquests motors turbo de baixa cilindrada. Aquestes motoritzacions tenen menys consum i emissions i rendeixen unes prestacions que no desentonen de les de motors més grans gràcies a la turbocompressió.
Una altra amenaça als motors dièsel són els plans de les diferents administracions europees per incentivar la compra de vehicles híbrids, elèctrics i moguts per gas natural o GLP . En aquest sentit, alguns estudis asseguren que els cotxes elèctrics duplicaran la seva presència a les flotes corporatives en només dos anys. A Europa, concretament a França i Holanda, el percentatge d'empreses amb vehicles 'endollables' rondarà el 40% en els propers tres anys, pel fet que compten amb més suport públic que a Espanya. Als Països Baixos, per exemple, no només compten amb una important xarxa d'infraestructures de càrrega ràpida, sinó amb una ajuda de fins a 10.000 euros per comprar aquest tipus de cotxes, fent que resultin molt més rendibles.
Què passarà llavors amb els motors dièsel, desapareixeran el 2025? Tot apunta que reduiran substancialment la seva presència als nostres carrers i carreteres. En 8 anys ho comprovarem.
MOVENTO ET RECORDA…
- L'elevat cost de reduir les emissions dels motors dièsel i l'empenta dels vehicles elèctrics i híbrids podria fer desaparèixer els vehicles propulsats amb gasoil a partir del 2025.