Cada cop són més els conductors que es decanten pels canvis automàtics i és rar el fabricant que no els ha incorporat a la seva gamma de vehicles. Tot i això, el preu , algun inconvenient i, sobretot, diversos prejudicis respecte a aquest tipus de transmissió impedeixen una extensió al mercat europeu com la que s'ha produït a Àsia o els Estats Units, per la qual cosa els cotxes manuals es mantenen encara com líders al nostre continent.
A l'hora d'adquirir un vehicle i avaluar les diferents opcions el factor econòmic sol ser important – per a algunes persones més que per a altres, és clar – i aquí els de transmissió manual presenten un avantatge notable. És cert que el seu preu de compra és inferior, però la creença que el seu consum de carburant també ho és ha deixat de ser certa gràcies als avenços tecnològics que s'han aconseguit en els últims temps en els canvis automàtics. Tampoc és clar que els costos de manteniment dels manuals siguin menors, ja que les reparacions en els automàtics són més cares però la supervisió de l'electrònica impedeix que es produeixin certes avaries.
Tecnologia millorada
Més enllà del preu de compra, els arguments a favor del sistema tradicional s'han anat fent més escassos a mesura que els sistemes que no requereixen intervenció del conductor s'han anat perfeccionant tècnicament. Un dels inconvenients que més sovint s'ha atribuït als canvis automàtics és que no permeten tenir tant de control sobre el vehicle , però això no és del tot cert amb una electrònica evolucionada que interpreta a l'instant els desitjos del conductor i, a més, depèn en gran mesura del tipus de canvi automàtic que triem: caixa de doble embragatge, amb convertidor de parell, manuals robotitzats o CVT.
Tots aquests tipus comparteixen en relació amb la transmissió manual una major facilitat i comoditat de conducció . L'esforç físic és menor, ja que no hem de fer servir el peu esquerre per desembragar ni la mà dreta per canviar la marxa. Aquesta reducció de l'esforç es fa present sobretot en circular en àmbit urbà, especialment en ciutats amb trànsit intens, però també cal agrair en trams amb moltes corbes, perquè ens permet mantenir les dues mans en tot moment al volant, i en trajectes molt llargs i fatigosos. El canvi automàtic, per altra banda, apareix com la millor opció per a conductors amb problemes als genolls.
A tot això, cal afegir que la facilitat de maneig es tradueix també en més seguretat . Amb la transmissió automàtica, ens evitem la sincronització del trepitjat de l'embragatge i el moviment de la palanca de canvis, però també que el cotxe cali, així com l'angoixa que es passa en aquelles situacions que tant incomoden els conductors novells, com ara arrencar en una pujada pronunciada, haver d'utilitzar diverses marxes en un avançament o les maniobres que requereixen una acceleració extrema. Mentre que en un cotxe manual la resolució d'aquestes situacions depèn de la perícia del conductor, en un de automàtic, no.
Oferta limitada
No obstant això, aquest sistema continua presentant certs desavantatges respecte del tradicional. Per exemple, ens trobem amb menys models disponibles a l'hora de comprar. Sens dubte, l'oferta s'ha ampliat molt darrerament, però al mercat europeu les opcions amb canvi manual són encara majoritàries. També cal tenir en compte que, en tenir menor demanda, ens podem veure més limitats a l'hora de vendre un cotxe amb transmissió automàtica al mercat de segona mà.
En conclusió, podem dir que el canvi automàtic no només proporciona més comoditat i seguretat sinó que gràcies als avenços tecnològics recents ha superat la majoria dels desavantatges que tenia respecte al sistema manual. Ara bé, allò que la tècnica no podrà vèncer mai són les reticències d'aquells que gaudeixen conduint, canviant de marxa, sentint que tenen el control… Aquí no hi ha argument que puguem oposar!