Acabes de comprar-te un tot terreny i estàs ansiós per llançar-te a la muntanya buscant aventura? Ja fa un temps que ho tens però encara no t'has atrevit a treure'n el màxim partit? La conducció offroad està de moda des de fa uns quants anys, però el desconeixement, la manca de consideració i l'assumpció de riscos innecessaris per part d'alguns aficionats l'han convertit molt sovint en protagonista de certes controvèrsies. Per això, publiquem aquest article pensat per als que no vulguin renunciar a les travesses més salvatges ni tampoc a la seguretat i respecte pel nostre entorn.
Per a aquells que s'iniciïn al volant d'un 4 x 4 hi ha certs aspectes que han de tenir en compte i que són força obvis però molt sovint es passen per alt. El primer és que cal començar a poc a poc i anar coneixent les nostres limitacions i les del nostre vehicle. És essencial que ens anem acostumant al pes del cotxe ia les seves inèrcies. Abans d'iniciar qualsevol ruta, ens hem de preparar bé . És a dir, hem de portar mapes, haver consultat les previsions meteorològiques, escollir roba i calçat adequats, etc. A la web Wikiloc, podem trobar molts testimonis de viatgers que han dut a terme rutes pel món i que ens proporcionaran informació útil, com ara el grau de dificultat, la durada, els punts d'interès, etc. En definitiva, es tracta d'intentar minimitzar les sorpreses, que ja vénen soles…
D'altra banda, és aconsellable que no afrontem aquestes aventures sols , que siguem almenys dos cotxes, ja que és molt difícil treure el vehicle de llocs compromesos amb els nostres propis mitjans. Actualment, hi ha molts clubs de 4×4 que ens organitzaran la ruta i que ens ofereixen la possibilitat de compartir l'experiència amb altres persones. Apuntar-nos pot ser la millor manera d´introduir-nos en aquest món.
Kit de supervivència
No es tracta ni d'anar gaire lleugers ni gaire carregats. Cal portar el que és necessari , però tenint sempre present que el pes penalitza la conducció, i molt. Òbviament, allò que hem de portar amb nosaltres al 4×4 depèn en gran mesura del tipus de ruta que emprendrem, però aquí van unes pautes bàsiques:
- Sistema de desembussament i remolc: pala, eslingues, planxes de desembussament.
- Sistema de posicionament: GPS, mapes, etc.
- Sistema de comunicació: telèfon satèl·lit o emissora VHF
- Roba i calçat adequat, tenint en compte que sempre hi ha la possibilitat que hàgim de passar la nit al cotxe.
- Menjar i beure en funció del que tinguem previst, i una mica més…
- Combustible necessari segons els nostres càlculs, i una mica més…
Amb aquestes primeres idees, podeu començar a preparar-vos per a la immersió en el món del tot terreny. Ara volem compartir amb vosaltres els que creiem que han de ser els pilars d'una conducció offroad que no sigui només emocionant i eficaç, sinó també segura i respectuosa amb el nostre entorn.
Quan sortim de l'asfalt no podem perdre de vista que ens movem en un terreny menys previsible i molt més agressiu que al que estem acostumats . El tipus de terreny i l'època de l'any en què viatjarem, sens dubte, condicionaran el tipus de problemes que ens trobarem. El més habitual és que a l'hivern, a l'alta muntanya, ens trobem amb gel o neu, mentre que, en alçades intermèdies, predominin el fang i els terrenys humits . En tots dos casos, tindrem problemes de tracció i lliscaments, que podrem minimitzar utilitzant pneumàtics adequats per a aquests terrenys.
A l'hora de travessar rius i torrents, una cosa habitual, ens hem d'assegurar al màxim de la seva profunditat, de la força del corrent i de la possibilitat que hi hagi obstacles submergits al pas. Quan ens enfrontem a zones rocoses o “trialeres” hem de prestar especial atenció als cops als baixos del cotxe , per no fer malbé la mecànica, i estar atents a les inclinacions laterals, per evitar les bolcades. Recordeu que un tot terreny té el centre de gravetat més alt que un turisme i això el penalitza pel que fa a l'estabilitat.
Un altre tipus de conducció requeriran les zones sorrenques , com poden ser lleres de rius secs, “rambles” o pistes africanes. Aquí el vehicle ha d'avançar amb prou velocitat i decisió per aprofitar la seva pròpia inèrcia. En cas contrari, les rodes s'enfonsen més a la traça i costa molt avançar. Uns pneumàtics amb la deguda pressió ens permetran millorar molt el confort i la tracció. Hem d'estar molt atents d'on parem el cotxe . Cal buscar sempre un petit pendent en el sentit de la marxa, cosa que ens ajudarà a tornar arrencar. En definitiva, a tots els terrenys posarem molta atenció on trepitgen les rodes. Cal recordar que una punxada ens pot arruïnar el dia, ja que no és el mateix canviar una roda a un turisme que a un tot terreny…
Civisme al volant
Quan sortim de ruta amb el nostre 4 x 4 hem de tenir sempre el màxim respecte per la natura i el medi ambient . Actualment la muntanya està molt transitada: caminants, Btt, motos, quats, cavalls, vehicles, etc. D'alguna manera som els invasors del medi i, tenint en compte que els tot terrenys som els grans, hem de ser els més respectuosos. No podem confondre una sortida a 4×4 amb una cursa. Per això, ja hi ha les competicions reglades. Serem molt sensibles amb la població autòctona de la zona, recordant sempre que no som a casa nostra.
També hem de tenir especial atenció amb la propietat privada . A Catalunya, i així mateix a moltes altres zones, la major part del territori rural és propietat privada i, encara que no estigui prohibida expressament la circulació, la pista i el terreny tenen un amo.
El manteniment d'un tot terreny és més estricte que un turisme, ja que estarà exposat a un ambient més agressiu i brut. Per tant, és imprescindible una revisió i neteja a fons de totes les parts mecàniques per verificar si hi ha alguna pèrdua de fluids o trencament per cops o raspadures. També el filtre daire necessita molta atenció.
Els amortidors i pneumàtics, per la seva banda, s'han de verificar després de cada sortida . Per a activitat 4×4 més dura, és aconsellable protegir els baixos del cotxe amb cobrecarters i proteccions diverses. Depenent del tipus de tot terreny de què disposem, haurem d'adaptar-lo més o menys. Actualment, al mercat, hi ha alguns models 4×4 que estan més pensats per a la ciutat i la carretera que per a la conducció offroad. Tot i això, hi ha múltiples accessoris per millorar i adaptar el cotxe a les nostres necessitats.
A mesura que ens anem endinsant en aquest món, anirem descobrint i aprenent. Tot és qüestió de començar, però tenint en compte que, si a la conducció urbana ia la carretera la prudència i el sentit comú són importants, encara ho és més quan optem per escapar de l'asfalt.