Audi Quattro, el vehicle urb脿 que va revolucionar els ral路lis

audi quattro

Potser 33 primaveres no s贸n suficients per catalogar un model de 'cl脿ssic' de l'automoci贸, per貌 sens dubte l'Audi Quattro no podia escapar-se de la nostra col路lecci贸 de mites sobre rodes per diversos motius de pes. Si no, que ho preguntin a tots els nens que van jugar a l' scalextric durant els 80 i que, segur, no han oblidat aquest trencador cotxe. Coneguem-ho millor.

Es tracta d'un esportiu fabricat per la marca alemanya entre 1980 i 1991, amb carrosseria cup猫 de dues portes i motor davanter longitudinal, que va marcar un abans i un despr茅s a la hist貌ria de l'automoci贸 incorporant per primera vegada la tracci贸 a les quatre rodes . Els or铆gens d'aquesta tracci贸 quattro es remunten al 1977, arran de l'enc脿rrec d'un tot terreny per a 煤s militar. Tot i aix貌, va ser el 1980 quan va revolucionar el m贸n dels ral路lis, que a partir d'aquell moment no va concebre cap vehicle que no la incorpor茅s. El motiu no va ser altre que la proclamaci贸 com a campi贸 de la, aleshores poc coneguda, Paris Dakar per part del Volkswagen Iltis, que Audi havia constru茂t amb tracci贸 total.

L?encarregat del projecte per desenvolupar l ?Audi Quattro va ser l?alemany Ferdinand Pi毛ch, n茅t de Ferry Porsche i, m茅s endavant, president del Grup Volkswagen. El primer model va veure la llum el 1980 al Sal贸 de Ginebra, on va ser presentat com un cotxe de carrer pensat per competir. Incorporava un motor in猫dit de cinc cilindres en l铆nia de 2,2 litres amb turbo que rendia 200 cv, podent arribar als 330-350 en la versi贸 de competici贸. Com a curiositat, cal assenyalar que inicialment Audi pensava limitar l'煤s de la tracci贸 total als seus vehicles de competici贸, i que va ser la vict貌ria del Volkswagen Iltis el que el va portar a adoptar-la als cotxes de carrer.

Triomfs que han deixat empremta

Els 猫xits aconseguits en els ral路lis, que vivien el seu moment 脿lgid, van contribuir a la popularitat del Quattro . Al principi, va pert脿nyer al Grup 4 i despr茅s va ser homologat al Grup B, on va viure diverses evolucions: A1, A2, Sport i S1. La primera participaci贸 oficial va ser al de Montecarlo el 1981, on una sortida de carretera del seu corredor Hannu Mikkola va posar fi al que va poder ser una aut猫ntica exhibici贸. Va ser a la seg眉ent prova, a Su猫cia, quan va aconseguir la primera vict貌ria. Amb el Quattro , el 1982, Audi va guanyar el mundial de marques, el 1983, el mundial de pilots i, el 1984, tots dos. L'煤ltima evoluci贸 de l' Audi Quattro va ser el S1 Pikes Peak, creat per competir a la cursa nord-americana de muntanya Pikes Peak International Hill Climb. Amb ell, la pilot Michele Mouton, va aconseguir ser la primera dona a guanyar aquesta competici贸 de muntanya i va batre el record de la prova.

El seu motor innovador i aquesta traject貌ria d'猫xits 茅s el que han convertit l' Audi Quattro en un mite que, ara, la marca alemanya vol reviure. Amb motiu del seu 35猫 aniversari, llan莽ar脿 al mercat el nou Audi Quattro Q35 , amb una producci贸 de 10.000 unitats. Ja anticipat el 2010 pel prototip Quattro Concept, encara ens queden dos anys per saber si aquest nou vehicle aconsegueix l'impacte que la seva versi贸 original va aconseguir als 80.