Audi Quattro, el vehicle urbà que va revolucionar els ral·lis

audi quattro

Potser 33 primaveres no són suficients per catalogar un model de 'clàssic' de l'automoció, però sens dubte l'Audi Quattro no podia escapar-se de la nostra col·lecció de mites sobre rodes per diversos motius de pes. Si no, que ho preguntin a tots els nens que van jugar a l' scalextric durant els 80 i que, segur, no han oblidat aquest trencador cotxe. Coneguem-ho millor.

Es tracta d'un esportiu fabricat per la marca alemanya entre 1980 i 1991, amb carrosseria cupè de dues portes i motor davanter longitudinal, que va marcar un abans i un després a la història de l'automoció incorporant per primera vegada la tracció a les quatre rodes . Els orígens d'aquesta tracció quattro es remunten al 1977, arran de l'encàrrec d'un tot terreny per a ús militar. Tot i això, va ser el 1980 quan va revolucionar el món dels ral·lis, que a partir d'aquell moment no va concebre cap vehicle que no la incorporés. El motiu no va ser altre que la proclamació com a campió de la, aleshores poc coneguda, Paris Dakar per part del Volkswagen Iltis, que Audi havia construït amb tracció total.

L?encarregat del projecte per desenvolupar l ?Audi Quattro va ser l?alemany Ferdinand Piëch, nét de Ferry Porsche i, més endavant, president del Grup Volkswagen. El primer model va veure la llum el 1980 al Saló de Ginebra, on va ser presentat com un cotxe de carrer pensat per competir. Incorporava un motor inèdit de cinc cilindres en línia de 2,2 litres amb turbo que rendia 200 cv, podent arribar als 330-350 en la versió de competició. Com a curiositat, cal assenyalar que inicialment Audi pensava limitar l'ús de la tracció total als seus vehicles de competició, i que va ser la victòria del Volkswagen Iltis el que el va portar a adoptar-la als cotxes de carrer.

Triomfs que han deixat empremta

Els èxits aconseguits en els ral·lis, que vivien el seu moment àlgid, van contribuir a la popularitat del Quattro . Al principi, va pertànyer al Grup 4 i després va ser homologat al Grup B, on va viure diverses evolucions: A1, A2, Sport i S1. La primera participació oficial va ser al de Montecarlo el 1981, on una sortida de carretera del seu corredor Hannu Mikkola va posar fi al que va poder ser una autèntica exhibició. Va ser a la següent prova, a Suècia, quan va aconseguir la primera victòria. Amb el Quattro , el 1982, Audi va guanyar el mundial de marques, el 1983, el mundial de pilots i, el 1984, tots dos. L'última evolució de l' Audi Quattro va ser el S1 Pikes Peak, creat per competir a la cursa nord-americana de muntanya Pikes Peak International Hill Climb. Amb ell, la pilot Michele Mouton, va aconseguir ser la primera dona a guanyar aquesta competició de muntanya i va batre el record de la prova.

El seu motor innovador i aquesta trajectòria d'èxits és el que han convertit l' Audi Quattro en un mite que, ara, la marca alemanya vol reviure. Amb motiu del seu 35è aniversari, llançarà al mercat el nou Audi Quattro Q35 , amb una producció de 10.000 unitats. Ja anticipat el 2010 pel prototip Quattro Concept, encara ens queden dos anys per saber si aquest nou vehicle aconsegueix l'impacte que la seva versió original va aconseguir als 80.