Uns dos milions de conductors circulen actualment a Espanya sense assegurança . Aquest és el motiu que va portar la DGT a engegar una campanya per detectar aquest tipus de vehicles i de conductors infractors. Per aquest motiu, ja fa uns mesos que va començar a instal·lar una sèrie de mitjans automatitzats de control i monitorització a les carreteres per detectar aquests cotxes més fàcilment i, així, aconseguir que subscriguin la pòlissa estipulada per llei. Aquest greu incompliment, circular sense assegurança, no només afecta el responsable, també suposa un gran problema a la societat i en concret a aquelles persones que tenen un accident de trànsit. La funció que realitza l'assegurança és respondre als danys personals i materials i cobrir les despeses de reparació en un sinistre entre dos o més vehicles.
Circular amb una assegurança és indispensable davant la llei, però també per evitar importants problemes en cas d'accident o robatori del nostre vehicle. La funció que realitza és respondre als danys personals i materials i cobrir les despeses de reparació en un sinistre entre dos o més vehicles . Així, els propietaris que no tenen assegurat el vehicle carreguen sobre la resta de ciutadans les responsabilitats pecuniàries pels danys que causin amb els vehicles en cas d'accident. La prima de l'assegurança conté un recàrrec de 3,5 euros que es destina al fet que el Consorci de Compensació d'Assegurances afronti les despeses produïdes pels vehicles sense assegurança, per la qual cosa els danys i les indemnitzacions pagades per aquest organisme per vehicles sense assegurar les paguem tots.
Segons la legislació actual és obligatori tenir contractada una pòlissa d'assegurança d'automòbil. En aquest sentit, l'assegurança obligatòria d'automòbil representa la cobertura mínima de responsabilitat civil que necessita tot vehicle per circular dins del territori espanyol i serveix per ajudar-te a cobrir les despeses que es derivin dels danys que causen tercers en el cas de ser tu responsable d'un accident contra un altre vehicle. Les conseqüències de no tenir assegurança suposen, en primer lloc, una sanció si som descoberts. Aquesta multa de trànsit oscil·la entre els 601 i els 3.005 euros dependent de la situació, el tipus de vehicle, si s'ha produït un accident o per contra el vehicle estava aturat, en funció de quant de temps porti el vehicle sense assegurança i si és la primera multa daquest tipus.
Fer front a aquesta irregularitat és molt fàcil gràcies a l'existència, fins i tot, d'assegurances per quilòmetres circulats . És a dir, que no tenim excuses. En els casos més greus d'incompliment d'aquesta norma, però, les autoritats de trànsit podrien retirar el cotxe fins que es demostri que s'ha subscrit, com a mínim, l'assegurança obligatòria. Si es tracta d'una persona reincident, la retirada del vehicle podria prolongar-se durant tres mesos, en què el propietari del vehicle s'hauria de fer càrrec del cost de l'aparcament als dipòsits municipals. Si no ho feu, es podria perdre el vehicle durant un any sencer, amb una possible inhabilitació per conduir qualsevol altre vehicle per Espanya durant el mateix període de temps. En aquest sentit, la DGT va tramitar el 2015, per exemple, unes 50.000 denúncies per circular amb un vehicle que no tenia, com a mínim, una assegurança obligatòria.
Segons la legislació vigent, les autoritats competents en matèria sancionadora tenen l'obligació de lliurar al Consorci de Compensació d'Assegurances el 50% de l'import de les sancions recaptades per aquest precepte, per fer front a les víctimes d'accidents a les indemnitzacions en el supòsit de que el vehicle implicat a l'accident no tingui la pòlissa subscrita. Avui dia, amb la tecnologia s'han agilitat moltes tasques i, entre elles, hi ha el fet de detectar irregularitats a les carreteres, com ara circular sense assegurança. Utilitzant càmeres, radars, drons i bases de dades molt extenses, és més fàcil localitzar els conductors que infringeixen la llei. Una d'aquestes bases de dades es diu FIVA (Fitxer Informatitzat de Vehicles Assegurats) i és on han d'acudir els agents encarregats del trànsit per detectar quins automòbils són els que circulen sense assegurança i ho fan a través del número de matrícula.
En definitiva, si no vols tenir problemes ni causar-los als altres conductors, sempre que circulis fes-ho amb el teu vehicle perfectament assegurat. Si tens cap dubte, consulta al teu assessor en assegurances .
MOVENTO ET RECORDA…
Uns dos milions de conductors circulen actualment a Espanya sense assegurança. Circular amb una assegurança és indispensable davant la llei, però també per evitar importants problemes en cas d'accident o robatori del nostre vehicle.