Uns dos milions de conductors circulen actualment a Espanya sense assegurança. Aquest és el motiu que va dur a la DGT a engegar una campanya per detectar aquest tipus de vehicles i de conductors infractors. Per a això, ja fa uns mesos que va començar a instal·lar una sèrie de mitjans automatitzats de control i monitoratge en les carreteres per detectar aquests cotxes més fà cilment i, aixÃ, aconseguir que subscriguin la pòlissa estipulada per llei. Aquest greu incompliment, circular sense assegurança, no només afecta el responsable, també suposa un gran problema a la societat i en concret a aquelles persones que tenen un accident de trà nsit. La funció que realitza l’assegurança és la de respondre als danys personals i materials i cobrir les despeses de reparació en un sinistre entre dos o més vehicles.
Circular amb una assegurança és indispensable davant la llei, però també per evitar-nos importants problemes en cas d'accident o de robatori del nostre vehicle. La funció que realitza és respondre als danys personals i materials i cobrir les despeses de reparació en un sinistre entre dos o més vehicles. AixÃ, els propietaris que no tenen assegurat el vehicle carreguen sobre la resta de ciutadans les responsabilitats pecunià ries pels danys que causin amb els seus vehicles en cas d'accident. La prima de l’assegurança conté un recà rrec de 3,5 euros que es destina a què el Consorci de Compensació d'Assegurances afronti les despeses produïdes pels vehicles sense segur, per la qual cosa els danys i indemnitzacions pagades per aquest organisme per vehicles sense assegurar les paguem tots.
Segons l'actual legislació és obligatori tenir contractada una pòlissa d'assegurança d'automòbil. En aquest sentit, l’assegurança obligatòria d'automòbil representa la cobertura mÃnima de responsabilitat civil que necessita tot vehicle per circular dins del territori espanyol i serveix per ajudar-te a cobrir les despeses que es derivin dels danys que causis a tercers en el cas de ser tu el responsable d'un accident contra un altre vehicle. Les conseqüències de no tenir assegurança suposen, en primer lloc, una sanció si som descoberts. Aquesta multa de trà nsit oscil·la entre els 601 i els 3.005 euros depenent de la situació, el tipus de vehicle, si s'ha produït un accident o per contra el vehicle estava aturat, en funció de quant temps porti el vehicle sense assegurança i si és la primera multa d'aquest tipus.
Fer front a aquesta irregularitat és molt fà cil grà cies a l’existència, fins i tot, d’assegurances per kilòmetres circulats. O sigui, que no tenim excuses. En els casos més greus d’incompliment d’aquesta norma, però, les autoritats de trà nsit podrien retirar el cotxe fins que es demostri que s'ha subscrit, com a mÃnim, l’assegurança obligatòria. Si es tracta d'una persona reincident, la retirada del vehicle podria perllongar-se durant tres mesos, en els quals el propietari del vehicle s’hauria de fer cà rrec del cost de l'aparcament en els dipòsits municipals. De no fer-ho es podria perdre el vehicle durant un any sencer, amb una possible inhabilitació per conduir qualsevol altre vehicle per Espanya durant el mateix perÃode de temps. En aquest sentit, la DGT va tramitar el 2015, per exemple, unes 50.000 denúncies per circular amb un vehicle que no tenia, com a mÃnim, una assegurança obligatòria.
Segons la legislació vigent, les autoritats competents en matèria sancionadora tenen l'obligació de lliurar al Consorci de Compensació d'Assegurances el 50% de l'import de les sancions recaptades per aquest precepte, per fer front a les indemnitzacions a les vÃctimes d'accidents en el cas que el vehicle implicat en l'accident no tingui la pòlissa subscrita. Avui dia, amb la tecnologia s'han agilitat moltes tasques i, entre elles, està el fet de detectar irregularitats en les carreteres, com ara circular sense assegurança. Utilitzant cà meres, radars, drons i bases de dades molt extenses, és més fà cil localitzar als conductors que infringeixen la llei. Una d'aquestes bases de dades es diu FIVA (Fitxer Informatitzat de Vehicles Assegurats) i és a la qual han d'acudir els agents encarregats del trà fic per detectar què automòbils són els que circulen sense segur i ho fan a través del nombre de matrÃcula.
En definitiva, si no vols tenir problemes ni causar-los als altres conductors, sempre que circulis fes-ho amb el teu vehicle perfectament assegurat. Si tens cap dubte, consulta al teu assessor en assegurances.
MOVENTO ET RECORDA…
Uns dos milions de conductors circulen actualment a Espanya sense assegurança. Circular amb una assegurança és indispensable davant la llei, però també per evitar-nos importants problemes en cas d'accident o de robatori del nostre vehicle.