El Head-Up Display és un artefacte d'origen militar que, a poc a poc, comença a colonitzar la indústria de l'automòbil pel plus de seguretat que aporta al conductor tenir la informació més rellevant al parabrisa, just a l'alçada dels seus ulls, evitant que hagueu d'apartar la vista de la carretera si voleu consultar dades importants com la velocitat o les indicacions del navegador.
Aquest sistema va néixer a la dècada de 1950 , quan alguns avions de combat van començar a equipar-se amb aquests sistemes que 'col·locaven' la pantalla (display) a l'alçada del cap (Head-Up). Adaptat a la conducció, aquest sistema proporciona des de les indicacions més bàsiques presents a tot quadre d'instruments a la informació que proporcionen, per exemple, el detector de vianants o els sistemes de visió nocturna.
El Head-Up Display es basa en la reflexió de la llum . D'aquesta manera, mitjançant una sèrie de miralls, la llum que projecta la informació rebota fins a un punt imaginari situat a uns dos metres per davant del vehicle perquè així el conductor la pugui contemplar nítidament i com si sortís de la mateixa lluna davantera. En alguns models més econòmics, la informació es projecta sobre un suport situat entre el tauler i la lluna.
Aquesta diferència de sistema de projecció és purament econòmica ja que per projectar la informació sobre la lluna parabrises cal que tingui unes característiques tècniques especials ja que en els convencionals les imatges sortirien distorsionades o duplicades a causa del laminat especial de seguretat amb què estan fabricats . Una circumstància que, lògicament, encareix el preu del sistema.
El primer cotxe que va muntar un Head-Up Display va ser fabricat per General Motors el 1988. Es tractava, concretament, d'un Oldsmobile Cutlass Supreme , un sedan de mida mitjana que va desaparèixer definitivament el 1997. Els sistemes actuals tenen poc a veure amb aquest primitiu sistema, limitat a projectar la velocitat del vehicle, les revolucions a què funcionava el motor i els testimonis de nivells.
Els dispositius de projecció d'informació Head-Up actuals són un sistema d'ajuda a la conducció que ofereix moltíssimes dades al conductor. Als ja comentats com la velocitat a què circula el cotxe o les indicacions del navegador, cal sumar la velocitat màxima de la via, la marxa recomanada per a una conducció eficient o, fins i tot, alguns sistemes tenen la capacitat d'advertir de la presència d'objectes o altres vehicles a la via en situacions de baixa visibilitat.
En un futur proper, aquests sistemes evolucionaran exponencialment afegint a les seves possibilitats funcions avui gairebé inimaginables. En aquest sentit, algunes marques estan desenvolupant dispositius Head-Up amb realitat augmentada que permetran, per exemple, eliminar el capó gràcies a la tecnologia Transparent Bonnet , de manera que s'aconseguirà augmentar la visibilitat i la seguretat durant la conducció.
Si de moment no tens pensat canviar de cotxe per un que pugui incorporar aquesta tecnologia, com ara el Volkswagen Passat , el Renault Megane o els Audi A6 i A7 , sempre tens la possibilitat de comprar un equip autònom i portàtil. Aquests dispositius es col·loquen sobre el quadre de comandament i projecten les dades sobre ell. Una altra opció encara més barata és baixar-se una app al mòbil que simuli aquestes funcions, com Hudway, disponible per a IOS i per a Android .
MOVENTO ET RECORDA…
- El Head-Up Display és un artefacte que aporta al conductor tenir la informació més rellevant al parabrisa, just a l'alçada dels seus ulls, evitant que hagi d'apartar la vista de la carretera.
- Aquest sistema es basa en la reflexió de la llum. Mitjançant una sèrie de miralls, la llum projecta la informació a uns dos metres per davant del vehicle perquè així el conductor la pugui contemplar nítidament i com si sortís de la mateixa lluna davantera