Ja estem a la tardor, l'estació de les pluges i el fred. Tenim per davant uns mesos en els quals els ruixats i les tempestes ens acompanyaran més d'un dia mentre anem en automòbil. En circumstàncies normals, i amb un eixugaparabrisa en bon estat, no hauria d'haver-hi cap problema. Quan la pluja és important i el ferm pel qual circulem no es troba en bon estat pot aparèixer un dels nostres enemegios a l'ombra més important: el aquaplaning. La pèrdua de tracció quan la climatologia no acompanya és un risc que no tots els conductors tenim en compte a l'hora d'enfrontar-nos a la conducció sobre mullat. Recorda que la velocitat i l'aigua no es porten gens bé.
El primer per evitar el aquaplaning és saber què és. Aquesta temuda situació es produeix quan en circular en un dia de pluja abundant els pneumàtics són incapaços d'evacuar l'aigua suficient i, durant uns segons, el cotxe perd l'adherència amb la calçada i circula sense control, com si estigués lliscant per una pista de gel. Un aquaplaning pot quedar només en un esglai, però també acabar amb un accident amb conseqüències greus si no sabés com prevenir-ho i com fer front a una situació d'emergència com aquesta. Sempre hi ha, no obstant això, algunes precaucions que pots prendre per intentar evitar aquest reg.
En aquest sentit, la millor precaució per evitar perdre el control del cotxe per aquaplaning és no córrer massa en els dies de pluja intensa i assegurar-te que tant els amortidors com els pneumàtics del teu cotxe es troben en perfecte estat, especialment la profunditat de la banda de rodadura, que és la teva major garantia de seguretat en situacions compromeses com la circulació amb condicions climatològiques excessivament adverses. D'altra banda, també és convenient evitar travessar un gran toll d'aigua amb només dues rodes. Millor fer-ho amb les quatre. D'aquesta manera evitaràs que el cotxe trompee.
El millor consell, no obstant això, és l'anticipació. Si en un dia de lluvía intensa veus, per exemple, que ets a punt d'arribar a un gran toll d'aigua estancada en la calçada, intenta reduir tot el que puguis la velocitat sense perdre el control i l'estabilitat del cotxe i els netes a la màxima velocitat del sistema. D'aquesta manera controlaràs millor el teu entorn i, en baixar la velocitat, donaràs una treva als teus pneumàtics, que seran capaços d'evacuar més aigua, s'agarraran millor al ferm i no perdran tant 'grip'.
Vols saber com reaccionar davant un possible aquaplaning? Aquí t'ho expliquem com intentar que tot acabi en un esglai en comptes d'un accident:
Quan notis alguna inestabilitat en el cotxe o que les rodes empiezar a anar a la seva, subjecta fermament el volant. De res et servirà donar un volantazo ja que si el cotxe es llisca és que no està en contacte directe amb la calçada.
No et deixis portar pels teus actes reflexos. Mantingues el peu en l'accelerador. D'aquesta manera, quan el cotxe recuperi adherencialas rodes podran seguir girant a la mateixa velocitat a la qual ja circulaves.
Per res del món trepitgis el fre. Si ho fas, en sortir del toll o tornar a tenir adherència amb la calçada, el teu cotxe deparrará sí o sí.
Si el cotxe et fa aquaplaning en un corba, mantingues la calma, el volant ferm i accelera lleugerament. Els moviments bruscs són sinómimos de virolles o latizagos. Creu-nos, és millor que tinguis una col·lisió controlada amb el guardarráil que portar-te per davant un altre vehicle.
En qualsevol cas, recorda que amb un cotxe en perfecte estat de revista, les possibilitat de sofrir un aquaplaning en dies de climatologia adversa es redueix considerablement. I aquí si que et podem ajudar.
MOVENTO ET RECORDA…
El aquaplaning és una pèrdua d'adherència del cotxe quan els pneumàtics són incapaços d'evacuar l'aigua suficient de la seva banda de rodadura.
El millor consell per no sofrir aquaplaning és anticipar-se a les condicions de la carretera, circular amb velocitat moderada i tenir els pneumàtics en bon estat.