Abans de comprar un vehicle elèctric, què m'he de preguntar?

Som grans defensors del cotxe elèctric pel que suposa de millora en la sostenibilitat de la mobilitat. Tot i això, no podem obviar els handicaps que encara presenten aquest tipus de vehicles i per això creiem que és important tenir en compte a l'hora de prendre la decisió quines són les nostres necessitats i en què ens hem de fixar a l'hora d'escollir un model o un altre .

Primer de tot, ens hem de preguntar si encaixem amb el perfil d'usuari que es pot veure més beneficiat amb l'adquisició d'un vehicle elèctric. La mobilitat d'una part important de la població sol mantenir un patró constant i, de fet, més del 80% de les persones que utilitza el vehicle privat per anar a la feina fa menys de 50 km al dia . Si analitzem l'oferta actual de vehicles elèctrics, podem observar que molts reuneixen les condicions suficients per cobrir aquestes necessitats de mobilitat diària. El problema apareix quan pretenem que aquest vehicle cobreixi aquests moments puntuals de mobilitat de llarg recorregut, que amb un cotxe convencional no suposen cap problema, però que amb un elèctric es tornen pràcticament inviables. La qüestió és valorar si la freqüència d'aquests viatges llargs és suficient per justificar la compra d'un vehicle convencional en comptes d'un de més sostenible.

Com escollir model

En cas que estiguem valorant la possibilitat d'adquirir un vehicle elèctric, cal considerar diverses qüestions. A part del preu de compra , hem de tenir en compte les prestacions del vehicle (bàsicament l'autonomia), l' habitabilitat , el tipus de connexió que utilitza per a la recàrrega, així com el servei que ofereix la marca, i la garantia de les bateries , que és la part més costosa del vehicle elèctric i que té una vida limitada.

L'elecció d'un model o un altre d'elèctric també es pot veure condicionada pel fet que aquest sigui el nostre únic vehicle o sigui complementari al vehicle convencional . Hi ha opcions, com ara el Renault Twizy, que poden cobrir gran part de les necessitats de mobilitat individual o de màxim dues persones, però no les podrien cobrir en cas de necessitar desplaçar 3 o més persones. És per això que, abans de res, hem d'analitzar fredament quins són els nostres tipus de desplaçaments diaris i puntuals , i veure quina és l'opció que s'adapta millor a les nostres necessitats.

Despeses associades

A l'hora d'adquirir un vehicle elèctric hem de tenir en compte que el desemborsament de diners no es limitarà al corresponent a la compra del cotxe i que hi ha determinats condicionants que no podem obviar. En gairebé el 100% dels casos és imprescindible disposar d'una plaça de pàrquing amb un punt de recàrrega habilitat . Això actualment és un handicap, ja que les normatives actuals no són clares sobre això, i dificulten als usuaris la seva instal·lació. D'altra banda, abans de la col·locació cal assegurar-nos que 100% compatible amb el sistema de recàrrega del vehicle. Així que és important que ens informem bé sobre aquestes infraestructures i el cost d'instal·lació prèviament a la compra del cotxe. Aquest pot variar molt, depenent del tipus i la ubicació del punt, dels metres de connexió elèctrica des de l'escomesa de l'edifici, etc. En línies generals, podem dir que oscil·la entre els 500 euros per a un punt de recàrrega senzill i de fàcil instal·lació fins als aproximadament 3.000 euros per als sistemes de recàrrega més complexos i moderns.

Una altra qüestió que ens hem de plantejar és si comprem o lloguem les bateries . Si no volem tenir problemes en un futur quan el vehicle acabi la garantia, és recomanable inclinar-se per l'opció del lloguer, ja que el fabricant sempre respondrà d'una baixada considerable d'autonomia del vehicle, així com en els casos en què el pack de bateries finalitzi prematurament la vida útil. Ell ha de garantir el bon funcionament i, en cas d'anomalies o avaria, està obligat a substituir-lo mentre es compleixin les condicions del contracte de lloguer. Per contra, si en l'adquisició del vehicle estan incloses les bateries, en cas que haguem de substituir el pack al cap de poc temps d'haver finalitzat la garantia, haurem de fer un desemborsament molt elevat de diners, ja que el cost d'aquestes és de aproximadament un terç del cost total del cotxe.

Ajuts a la compra

Veient totes aquestes qüestions, és evident que un dels principals esculls per a la implantació de l'elèctric és el seu sobrecost en relació amb els vehicles amb carburant tradicional. No obstant això, actualment hi ha ajudes per a la compra gestionades per l' IDAE per compensar el desequilibri. Les subvencions als vehicles elèctrics tipus turisme oscil·len entre els 3.000€ i els 6.500€ . Per a famílies nombroses i/o amb discapacitats, aquests ajuts es veuen incrementats, i per als casos d'altres categories com ara camions o autobusos són fins i tot superiors. Els ajuts són compatibles amb altres subvencions, com ara el PIVE6.

Gràcies al suport públic, doncs, l'handicap econòmic queda en gran part superat, almenys fins que s'esgoti el pressupost. Això no ens estalvia, però, haver de donar unes voltes a totes les qüestions plantejades.