Al voltant de la conducció circulen una sèrie de mites i mitges veritats que a tots ens han generat dubtes alguna vegada. La seguretat, el consum de carburant i el consum d'alcohol són probablement les qüestions sobre què s'han generat més llegendes. Aquí us revelem què hi ha de cert en tot això:
1- Deixar caure el cotxe en punt mort a les pendents estalvia combustible. FALS
Aquesta creença força generalitzada està molt lluny de la realitat. Amb una marxa ficada i sense trepitjar l'accelerador, no entra ni una gota de carburant al motor ja que la centraleta no detecta risc de pes. En canvi, sense la marxa ficada, les rodes estan desacoblades i el motor necessita un mínim de combustible per no calar-se.
2- Anar amb les finestretes baixades consumeix menys combustible que fer servir l'aire condicionat. FALS
Això només es compliria a velocitats molt lentes. A la carretera, amb les finestretes baixades la resistència aerodinàmica és més gran i, per tant, augmenta el consum. A més a més, disminueixen la seguretat i la comoditat i s'incrementen els sorolls. Per tant, per estalviar és recomanable posar-hi l'aire. Això sí, a una temperatura no inferior als 23 graus.
3- No es pot frenar mai en un revolt. FALS
Aquesta afirmació és una generalització. Si bé és cert que en moments puntuals, com quan prenem una corba ràpida o quan estem sentint subviratge (el gir real és menor al que teòricament hauria d'induir la posició de les rodes davanteres), frenar pot provocar cert desequilibri al vehicle, això no és sempre així. Conduint a una velocitat prudent, un cotxe modern és capaç de transmetre la frenada a terra al costat de la direccionalitat amb seguretat.
4- Els cotxes pesants són més estables que els lleugers. FALS
Aquest és un mite molt difós entre els conductors veterans que han portat cotxes antics, amb unes suspensions més toves i menys efectives. Davant d'un sotrac, als vehicles més pesants es notaven menys els moviments de la carrosseria que en un de lleuger. Avui dia, però, qualsevol compacte ben dissenyat ofereix el mateix aplom que un cotxe gran.
5- Apagar el motor quan ens aturem per tornar a encendre'l al moment perjudica el motor d'arrencada. FALS
Això només era així als vehicles antics. La durada mitjana d'un model actual és de 200.000 arrencades.
6- Circular lent sempre és més segur que circular ràpid. FALS.
Conduir a velocitats anormalment reduïdes en vies ràpides pot ser igual o més perillós que fer-ho a una velocitat excessiva. Recorda, a més a més, que està penat circular per sota de la velocitat mínima que estableix la llei.
7 – Mentre estigui per sota del límit que marca la llei, el consum dalcohol no afecta la conducció. FALS.
Amb nivells de 0.15-0.2 gr/litre d'alcohol a la sang ja comença a produir-se un deteriorament de la funció psicomotora i, per tant, hi ha més risc d'accident. Això s'accentua en el cas dels conductors poc experimentats.