3 situacions a les quals un conductor ha de saber fer front

Conduir requereix sentit de la responsabilitat i això inclou tenir un mínim coneixement del funcionament del cotxe per poder saber com actuar davant de determinades circumstàncies que podrien posar en perill la nostra seguretat o senzillament fer-nos arribar tard a una cita. Avui us expliquem què fer quan es produeixen tres fenòmens que pràcticament tots patim en algun moment de la nostra vida com a conductors: el cotxe expulsa fum, el cotxe fa soroll o el cotxe no arrenca.

El meu cotxe expulsa fum

Tots els cotxes, i sobretot els dièsel, tiren fum pel tub d'escapament. Si el fum és blanc , cessa quan el motor s'escalfa i es dispersa ràpid, no ens hem de preocupar. Tot i això, no tots els fums són iguals i cal estar alerta perquè aquests podrien estar indicant-nos que el vehicle pateix algun problema mecànic. Així, si el fum és blavós i olorós la causa probablement sigui que estigui entrant oli a la cambra de combustió. Això pot ser degut al desgast de les vàlvules, els anells del pistó, el turbocompressor o les juntes de la culata. Hem de comprovar amb assiduïtat el nivell d'oli i si sospitem que aquest és el problema acudir al nostre mecànic perquè substitueixi les peces danyades.

En canvi, si el fum és blanc i més dens del normal , va acompanyat d'una olor molt peculiar i de fallades de temperatura, acostuma a ser perquè s'està cremant líquid refrigerant. Això es pot produir per una esquerda al bloc motor o per problemes greus a la junta de la culata oa la culata. Cal, doncs, que portem el nostre cotxe a reparar i que ens preparem per a un desemborsament considerable. I és aconsellable que ho fem com més aviat millor, perquè el problema s'anirà incrementant i així mateix l'import de la factura del taller.

Quan el fum que surt del tub d'escapament és negre , senyal inequívoc que s'està cremant massa carburant. Això es produeix per alguna deficiència en el filtre daire del motor, els sensors de la injecció, els injectors o el regulador de pressió de combustible. Aquest problema és fàcil de diagnosticar, doncs, i tant la salut del nostre cotxe com la nostra butxaca agrairan que ho solucionem ràpid.

Finalment, el fum gris és el que presenta un diagnòstic més complicat. Pot ser el resultat que s'estigui cremant oli, que el turbocompressor estigui defectuós o que el sistema de ventilació positiva del càrter estigui funcionant malament. En tot cas, ens tocarà passar pel taller.

El meu cotxe fa soroll

El primer que hem de fer quan apreciem que el nostre vehicle produeix algun soroll que no ens sembla normal és localitzar-lo i intentar esbrinar així si es tracta d'una avaria greu o si està derivat del desgast mateix. Cal ser, doncs, un bon observador i seguir unes pautes. Hem d'analitzar si el soroll es produeix amb el motor apagat o encès i, en aquest segon cas, si es dóna en accelerar, en frenar o en marxa constant. També pot ser que es produeixin en accionar una porta, en seure als seients, en manipular el maleter o el tauler de control… D'altra banda, hem de comprovar com es comporta el cotxe en diferents situacions: a temperatures altes i baixes, carregat o lliure de càrrega, pujada o baixada, etc. Anar un pas més enllà i localitzar el punt exacte d'on procedeix el soroll – motor, frens, baixos, xassís, sistema d'escapament, sistema de direcció, interior del cotxe o exterior – sens dubte ajudarà a trobar la solució adequada.

Sorolls anòmals al motor o els baixos poden alertar-nos d'un trencament als suports de la línia d'escapament, mentre que els sorolls en canviar de velocitat poden ser un senyal de problemes a l'embragatge oa la caixa de canvis. Els sons procedents dels baixos també poden estar relacionats amb el mal estat del catalitzador, de la goma de subjecció del tub d'escapament o de les abraçadores. Ja en marxa, els sorolls estan freqüentment produïts pel desgast o mal estat dels frens, els tapaboques o els pneumàtics. Però tampoc cal espantar-se per qualsevol so en rodament, ja que sovint estan provocats pel mal estat de la via, la humitat, la pluja, la calor… Sí que hem d'estar especialment atents a qualsevol soroll anòmal del motor, perquè pot ser el símptoma duna avaria important. I, en aquest sentit, cal tenir en compte que certs sons de la carrosseria poden tenir l'origen en la vibració del motor.

El meu cotxe no arrenca

Una cosa que passa en algun moment o altre a gairebé tots els conductors és que a l'hora d'agafar el cotxe no arrenqui. Abans de trucar a la grua oa la companyia d'assegurances, podem intentar fer algunes investigacions pel nostre compte, ja que hi ha problemes que podem solucionar nosaltres mateixos. El primer que hem d'esbrinar és si el nostre cotxe no es pot moure perquè està atrapat contra algun tipus d'obstacle . Si és així, haurem de girar el volant fermament cap a la dreta o intentar sortir i moure físicament el cotxe una mica. També pot ser que s'hagi activat un mecanisme antirobatori en apagar el vehicle. En aquest cas, intentarem moure una mica el volant i tornar a encendre'l i, si no funcionés, girar el volant al màxim i intentar arrencar-lo.

Una altra opció freqüent és que el cotxe no s'encengui a causa de l' estat de la bateria . Si en girar la clau sentim un clic és que s'ha esgotat, i per poder arrencar el cotxe necessitarem un carregador de bateries o uns cables de pont per connectar-lo a un altre cotxe. Si no en tenim, trucarem a l'asseguradora, ja que la majoria cobreixen aquest servei.

En canvi, si quan gireu la clau el vehicle fa un soroll d'arrencada i els dispositius electrònics s'encenen, el problema no és la bateria. Llavors hem de comprovar que l' interruptor d'encesa no estigui trencat. Per fer-ho posarem la clau en posició ON (no en començar) i mirarem si els llums d'advertiment funcionen. Si no ho fan i les connexions de la bateria estan netes, tenim un interruptor trencat i ens tocarà trucar al taller.

Un altre motiu possible és que ens hàgim quedat sense benzina a causa d'una fuita . Ho comprovarem mirant si hi ha alguna taca sota el vehicle. En aquest cas, haurà de ser un mecànic qui repari l'avaria. També pot ser que, si hem passat per un bassal profund, la tapa del distribuïdor s'hagi mullat. En canvi, si en accionar la clau comença el procés normal d'encesa però finalment el motor no arriba a arrencar, podem estar davant d'un problema amb les bugies .

Finalment, recordeu-vos que, si bé és difícil evitar al complet que alguna vegada ens trobem en aquestes situacions, el millor és sempre la prevenció . Així que no oblideu fer una bona posada a punt al vostre automòbil cada 2 anys o 40.000 quilòmetres.