Mitjan juliol. Dies de vacances, de sortides a la platja o de llargues travesses fins al nostre lloc de vacances. Dies en què, si no estàs concentrat al 100% mentre condueixes pots provocar alguna avaria al teu cotxe de forma involuntà ria . Aquestes avaries no acostumen a estar cobertes ni per les garanties ni per les assegurances mecà niques, ja que estan considerades com un mal ús del vehicle. Daltra banda, algunsmals hà bits de conducció també poden accelerar el final de la vida útil dels components. Vegem quines són les badades més freqüents, alguns errors segur que et sonen.
Error en proveir
Més de 70.000 conductors es confonen cada any en proveir, posant benzina en comptes de dièsel als seus dipòsits (al revés és impossible, ja que els seitons de les mà negues dièsel són més amples que l'entrada dels dipòsits de gasolina). A més dels diners perduts, aquest error pot fer malbé greument la mecà nica del cotxe. Què fer : Buida el dipòsit i neteja'l. Si t'has adonat tard i has posat el cotxe en marxa, a més d'extreure el combustible acudeix al teu taller de confiança perquè et netegin totes les peces afectades (injectors, filtres i bomba d'injecció). El cost de la reparació pot anar des dels 400 euros per drenar el tanc a més de 6.000 euros si el motor no arrenca.
Passar dels testimonis del cotxe
Els cotxes són cada dia més 'intel·ligents' i parlen. A la seva manera, però parlen. El panell dinstruments està per alguna cosa a més de per fer bonic. Pareu atenció als testimonis d'avÃs (de color groc o taronja) i als d'alerta (de color vermell). Ells són els responsables d'indicar-te que està s a punt de patir una avaria. Les grogues recomanen la visita al taller. Les vermelles, la immobilització immediata del cotxe. Què fer: Davant de qualsevol avÃs, atura't en un lloc segur, identifica què significa aquesta alerta al manual d'instruccions i depenent del que sigui, truca a l'assegurança perquè portin el cotxe a un taller.
Oblidar les revisions
El principal manament per aconseguir un cotxe amb una llarga vida és passar escrupolosament totes i cadascuna de les revisions en els terminis prescrits pel fabricant. És la millor manera de comprovar el desgast de peces i l'estat dels lÃquids. A més d'afavorir les avaries, si no passes les revisions perdrà s la garantia del vehicle. Què fer: Val més prevenir que curar. Revisa preventivament el cotxe cada 10.000 quilòmetres , canvia els filtres i olis cada 20.000 quilòmetres, renova l'anticongelant cada 40.000 i, entre els 80.000 i els 120.000, canvia la corretja de distribució.
Mala conducció
Els extrems mai no són bons. Ni la conducció agressiva ni la conducció a revolucions molt baixes són bones per al teu motor. Aquests tipus de conducció augmenten la possibilitat de fallada, especialment de l'embragatge o dels sistemes anticontaminació als dièsel. Què fer: Evita la conducció en mode ral·li i condueix suaument només quan ho hagis de fer. Dóna alegria al motor. En aquest sentit, els carrils d'incorporació a les autovies són ideals per cremar carboneta esgotant la segona i la tercera marxa.
Sense combustible
Si ets dels que apures al mà xim la reserva de benzina, malament. Tens molts números de quedar-te tirat a la carretera. A més de la inevitable multa (no per quedar-te sense combustible, sinó per les maniobres que haurà s de fer posteriorment), és possible que el teu motor se'n ressenti, especialment si és dièsel. Què fer: Estaciona en un lloc segur que no entorpeixi la circulació i veus per combustible la benzinera més propera. Això sÃ, utilitzant un recipient homologat. I el més important, ves al teu taller de capçalera per revisar el sistema d'encesa i alimentació del motor per si hagués patit per les impureses acumulades al fons del dipòsit.
Ús incorrecte d'additius
Molts conductors intenten aconseguir un rendiment extra del seu vehicle, ja sigui afegint additius de propietats miraculoses al carburant o instal·lant xips de potència que prometen augmentar un 20% les prestacions del cotxe. Aquestes hipotètiques solucions ni sempre augmenten la potència ni sempre redueixen el consum. Això sÃ, poden produir avaries, i no precisament de les barates. Què fer: El millor és llegir bé el manual d'instruccions del vehicle i consultar amb el concessionari què pots fer i què no.
Refrigerants low-cost
Si la gasolina funciona com els glòbuls vermells, donant energia al nostre cotxe, el lÃquid refrigerant ho fa com els glòbuls blancs, protegint el motor de les temperatures extremes. D'aquà que si s'usen productes de marca blanca pot ser que no s'aconsegueixi mantenir la temperatura correcta del motor a 90 º, protegir el motor de la corrosió i evitar la congelació i el trencament del sistema. Què fer: Utilitza marques de qualitat contrastada, canvia'l cada dos anys 0 cada 40.000 quilòmetres i revisa periòdicament el seu nivell.
Llums encesos
Una de les badades més habituals és deixar-se encesos els llums, ja siguin els de l'habitacle o els exteriors (cada vegada menys grà cies als sistemes d'alerta i desconnexió automà tica que incorporen molts models). La conseqüència d'aquesta distracció sempre és la mateixa: la descà rrega de la bateria. Què fer: El primer, revisar tots els llums abans de sortir del cotxe. Si ja és massa tard i està s sense bateria, intenta arrencar-ho empenyent. Si ho aconsegueixes, condueix un mÃnim de 20 minuts per recarregar la bateria. Una altra solució és demanar un altre cotxe i connectar-lo amb les pinces.
MOVENTO ET RECORDA…
- Si no estàs concentrat al 100% mentre condueixes pots provocar alguna avaria al teu cotxe de manera involuntà ria. Aquestes avaries no acostumen a estar cobertes ni per les garanties ni per les assegurances mecà niques.