Vols adaptar el teu cotxe a GLP?

¿Quieres adaptar tu coche a GLP?

L'elevat cost dels combustibles tradicionals està animant cada vegada a més conductors a buscar alternatives per aconseguir una conducció més eficient i econòmica. Mentre arriba el futurista cotxe d'hidrogen i els elèctrics aconsegueixen una autonomia similar als de combustió, la principal alternativa és el gas liquat de petroli (GLP) i l'adaptació del vehicle per al seu ús si el teu vehicle no està preparat per a això de fàbrica. Una adaptació que ha de realitzar-se sempre en un taller autoritzat, costa uns 1.800 euros i ens proporcionarà un estalvi d'un res menyspreable 40% en combustible i reduirà considerablement les nostres emissions.

El GLP, també anomenat autogás, és una mescla de gas butà i propà dissolts en petroli que s'extreu durant la destil·lació del petroli cru. El seu cost per litre és d'aproximadament la meitat que el de la gasolina i, a més del seu competitiu preu, té un altre valor afegit: emet un 15% menys de CO2 i entre un 70 i un 90% menys d'òxids de nitrogen, la qual cosa ho converteixen en un combustible bastant sostenible. D'altra banda, la seva seguretat és total i no té més perill que qualsevol altre combustible inflamable com la gasolina o el diésel. El seu principal inconvenient és que, encara que el nombre va en augment constant, no totes les gasolineres ho venen.

Fins a 2003 solament podien adaptar-se a GLP els taxis. Des de fa uns anys aquesta operació està seduint cada vegada a més conductors particulars que prefereixen no confiar la reducció del seu consum de combustible al diésel. Adaptar el teu cotxe perquè funcioni amb GLP és una operació senzilla però alhora delicada que ha de ser realitzada per professionals això sí, quan hagi finalitzat la garantia del teu cotxe, ja que les principals marques no la mantenen referent a avaries mecàniques si es realitza aquesta modificació en el vehicle. És qüestió de valorar els pros i els contres.

El kit de conversió a GLP té bastants components. Un dels més importants és el dipòsit. Els hi ha de diferents tipologies (tipus roda o cilíndrics) i capacitats, entre els 60 i els 90 litres, i solen instal·lar-se bé en el buit de la roda de recanvi o a l'interior del maleter. Si et preocupa l'espai, no ho facis. També existeixen models més petits amb els quals podràs convertir el teu cotxe en una espècie d'híbrid que funcions amb gasolina o amb GLP depenent del moment. Un altre element clau és el gasificador, sistema de canvia d'estat el gas líquid abans d'injectar-ho en el motor.

Un altre dels elements que hauràs d'instal·lar en el teu cotxe és la boca de càrrega. S'instal·la dins de la tapa d'ompliment del dipòsit i facilita el repostaje. Solament hauràs de roscar l'adaptador a la boca de càrrega, agafar la mànega del sortidor i endollar-la a l'adaptador. Amb el tanc ple, el gas liquat pansa al motor a través d'un conducte de PVC i d'uns injectors específics en el col·lector d'admissió. Per regular la injecció, hauràs d'instal·lar una petita centraleta de control que ajustarà la injecció de GLP per obtenir el millor funcionament del cotxe. Com veus, són processos molt interns i gens per fora evidenciarà que estàs traint a la gasolina amb GLP.

Una vegada finalitzada l'operació de transformació (unes quatre hores de taller) tindràs un cotxe amb dos dipòsits que utilitzarà indistintament els dos combustibles. En arrencar, sempre recorreràs uns metres amb gasolina fins que l'aigua del circuit de refrigeració es calenta. A partir d'aquest moment, el canvi de combustible es produeix imperceptiblement, sense salts i sense la intervenció del conductor. De totes maneres, pots instal·lar un commutador que t'ajudi a canviar manualment de gasolina a GLP i viceversa, depenent del nivell de combustible en cada dipòsit. Aquest commutador també t'ajudarà a saber, gràcies a un indicador de cinc leds, quant GLP queda en el dipòsit.

Anem ara a un tema delicat: la lubricació de les vàlvules del teu motor de gasolina. Normalment aquestes es lubrican amb el propi combustible. No obstant això, en ser el GLP un gas, no existeix aquesta lubricació natural. Si la teva idea és circular exclusivament amb GLP hauràs d'instal·lar un sistema de lubricació externa que injecti lubrificant al gas. L'opció més senzilla, no obstant això, és programar la centraleta perquè, de tant en tant, injecti gasolina, ja sigui a partir de certes revolucions o de temps de funcionament del motor. D'aquestes maneres protegiràs el teu motor i aconseguiràs una conducció òptima.

Surt a compte adaptar el cotxe a GLP? Amb el consum i les emissions per davant, sí. A més la despesa de realitzar aquesta operació, s'amortitza en uns 30.000 quilòmetres. Un altre punt al seu favor és que el GLP no provoca amb prou feines residus pel que també notaràs una major economia en el manteniment i conservació del teu vehicle, amb moltes menys avaries que si solament es propulsara amb gasolina. D'altra banda, algunes comunitats autònomes ofereixen subvencions per a la transformació, i unes altres barregen limitar la circulació en determinada àrees a vehicles eficients i sostenibles, com els alimentats per GLP.

Si estàs pensat a realitzar la portabilitat a GLP i, després de llegir aquest post, segueixes tenint dubtes, veuen a qualsevol dels nostres concessionaris. Els nostres especialistes t'explicaran en primera persona els pros i els contres de passar-te al GLP.



MOVENTO ET RECORDA…

  • L'elevat cost dels combustibles tradicionals està a animant cada vegada a més conductors a buscar alternatives per aconseguir una conducció més eficient i econòmica.
  • L'adaptació a GLP ha de realitzar-se sempre en un taller autoritzat, costa uns 1.800 euros i ens proporcionarà un estalvi d'un res menyspreable 40% en combustible i reduirà considerablement les nostres emissions.