L'elevat cost dels combustibles tradicionals està animant cada cop més conductors a buscar alternatives per aconseguir una conducció més eficient i econòmica. Mentre arriba el futurista cotxe d'hidrogen i els elèctrics aconsegueixen una autonomia similar als de combustió, la principal alternativa és el gas liquat de petroli (GLP) i l'adaptació del vehicle pel seu ús si el teu vehicle no està preparat per fer-ho de fàbrica . Una adaptació que s'ha de fer sempre en un taller autoritzat costa uns 1.800 euros i ens proporcionarà un estalvi d'un gens menyspreable 40% en combustible i reduirà considerablement les nostres emissions.
El GLP, també anomenat autogàs, és una barreja de gas butà i propà dissolts en petroli que s'extreu durant la destil·lació del petroli cru. El cost per litre és d' aproximadament la meitat que el de la benzina i, a més del seu preu competitiu, té un altre valor afegit: emet un 15% menys de CO 2 i entre un 70 i un 90% menys d'òxids de nitrogen, que el converteixen en un combustible força sostenible. D'altra banda, la seguretat és total i no té més perill que qualsevol altre combustible inflamable com la benzina o el dièsel. El seu principal inconvenient és que, encara que el nombre va en augment constant, no totes les benzineres el venen.
Fins al 2003 només es podien adaptar a GLP els taxis. Des de fa uns anys aquesta operació està seduint cada cop més conductors particulars que prefereixen no confiar la reducció del consum de combustible al dièsel. Adaptar el teu cotxe perquè funcioni amb GLP és una operació senzilla però alhora delicada que ha de ser realitzada per professionals això sí, quan hagi finalitzat la garantia del teu cotxe, ja que les principals marques no la mantenen pel que fa a avaries mecàniques si es realitza aquesta modificació al vehicle. És qüestió de valorar els pros i els contres.
El kit de conversió a GLP té força components. Un dels més importants és el dipòsit . N'hi ha de diferents tipologies (tipus roda o cilíndrics) i capacitats, entre els 60 i els 90 litres, i solen instal·lar-se bé al buit de la roda de recanvi oa l'interior del maleter. Si us preocupa l'espai, no ho feu. També hi ha models més petits amb els quals podràs convertir el teu cotxe en una mena d'híbrid que funcions amb gasolina o amb GLP depenent del moment. Un altre element clau és el gasificador , sistema de canvia d'estat el gas líquid abans d'injectar-lo al motor.
Un altre dels elements que hauràs d'instal·lar al teu cotxe és la boca de càrrega . S'instal·la dins la tapa d'ompliment del dipòsit i en facilita el proveïment. Només hauràs de roscar l'adaptador a la boca de càrrega, agafar la mànega del sortidor i endollar-la a l'adaptador. Amb el tanc ple, el gas liquat passa al motor mitjançant un conducte de PVC i uns injectors específics al col·lector d'admissió. Per regular la injecció, haureu d'instal·lar una petita centraleta de control que ajustarà la injecció de GLP per obtenir el millor funcionament del cotxe. Com veus, són processos molt interns i res per fora no evidenciarà que estàs traint la gasolina amb GLP.
Un cop finalitzada l'operació de transformació (unes quatre hores de taller) tindràs un cotxe amb dos dipòsits que utilitzarà indistintament els dos combustibles . En arrencar, sempre recorreràs uns metres amb benzina fins que l'aigua del circuit de refrigeració s'escalfi. A partir de llavors, el canvi de combustible es produeix imperceptiblement, sense salts i sense la intervenció del conductor. De totes maneres, pots instal·lar un commutador que t'ajudi a canviar manualment de benzina a GLP i viceversa, depenent del nivell de combustible a cada dipòsit. Aquest commutador també us ajudarà a saber, gràcies a un indicador de cinc leds, quant GLP queda al dipòsit.
Anem ara a un tema delicat: la lubricació de les vàlvules del teu motor de benzina. Normalment aquestes es lubriquen amb el mateix combustible. No obstant això, com que el GLP és un gas, no existeix aquesta lubricació natural. Si la teva idea és circular exclusivament amb GLP, hauràs d'instal·lar un sistema de lubricació externa que injecti lubricant al gas. L'opció més senzilla, però, és programar la centraleta perquè, de tant en tant, injecti benzina, ja sigui a partir de certes revolucions o de temps de funcionament del motor. D'aquestes maneres protegiràs el teu motor i aconseguiràs una òptima conducció.
Surt a compte adaptar el cotxe a GLP? Amb el consum i les emissions al davant, sí. A més, la despesa de realitzar aquesta operació s'amortitza en uns 30.000 quilòmetres . Un altre punt a favor seu és que el GLP gairebé no provoca residus, per la qual cosa també notaràs una major economia en el manteniment i conservació del teu vehicle, amb moltes menys avaries que si només es propulsés amb benzina. D'altra banda, algunes comunitats autònomes ofereixen subvencions per a la transformació, i d'altres estudien limitar la circulació en determinades àrees a vehicles eficients i sostenibles, com els alimentats per GLP.
Si estàs pensat en fer la portabilitat a GLP i, després de llegir aquest post, segueixes tenint dubtes, vine a qualsevol dels nostres concessionaris . Els nostres especialistes us explicaran en primera persona els pros i els contres de passar-vos al GLP.
MOVENTO ET RECORDA…
- L'elevat cost dels combustibles tradicionals està animant cada vegada més conductors a buscar alternatives per aconseguir una conducció més eficient i econòmica.
- L'adaptació a GLP s'ha de fer sempre en un taller autoritzat, costa uns 1.800 euros i ens proporcionarà un estalvi d'un 40% gens menyspreable en combustible i reduirà considerablement les nostres emissions.